ایران، قم

16.52°C
تمام ابری
چهارشنبه
12.11°C / 15.19°C
پنج شنبه
13.67°C / 23.68°C
جمعه
17.38°C / 26.55°C
شنبه
19.99°C / 28.4°C
یکشنبه
19.65°C / 28.66°C
دوشنبه
17.23°C / 26.32°C
سه شنبه
19.74°C / 29.76°C

در معرفی سیره اهل بیت(ع) شعاری کار کرده ایم

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم معتقد است: برای نهادینه کردن سیره اهل بیت(ع) در جامعه کار فرهنگی درستی صورت نگرفته است و مردم آنچنان که باید نسبت به ائمه شناخت ندارند.
حجت الاسلام ابوالفضل موسویان در گفت و گو با شفقنا اظهار کرد: دوران زندگی امام موسی کاظم(ع) متفاوت از دیگر ائمه بود اول اینکه دوران امامت این امام همزمان با دوران حکومت عباسی و اقتدار آنها و مصادف با اقتدار بنی عباس و بزرگترین حاکم آنها یعنی هارون الرشید بود بنابراین با اینکه ائمه مبارزه با حکومت های وقت را برای به دست گرفتن خلافت پس از امام حسین(ع) به نحوی کنار گذاشته بودند و به مسایل فرهنگی می پرداختند اما برای روشنگری در جهت مسایل سیاسی این ضرورت وجود داشت که امامان تفاوت دولت عباسی و اموی را مطرح کنند.
او در ادامه افزود: مردم نباید تصور می کردند که حکومت بنی امیه که با امام حسین (ع) و امام علی (ع) برخورد کرد، کنار رفته و یک حکومتی مطابق میل امامان سر کار آمده است زیرا جنایات بنی عباس کمتر از بنی امیه نبود بنابراین امام موسی کاظم(ع) در موارد مختلفی به طرح این مسایل پرداخت و مردم را آگاه کرد که این حکومت هم مثل حکومت های گذشته است و تفاوتی با آنها ندارد پس در چند برخوردی که با هارون الرشید داشت مواضع خود را خیلی صریح و روشن بیان کرد و در مقابل، آنها سعی می کردند از وابستگی خود به پیامبر استفاده کنند و امام را عموزاده خطاب می کردند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنی عباس در تلاش بود تا با سیاست کاری در قضیه فدک این مساله را به نحوی کمرنگ کند و اعلام کنند که فدک را به خاندان پیامبر برگرداندند و بخشی از اختلافات و درگیری هایی که با امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود را حل کردند ولی وقتی که پیشنهاد برگرداندن فدک به امام موسی کاظم(ع) توسط هارون داده شد امام ابعاد فدک را تمام جهان اسلام معرفی کرد یعنی به او فهماند که بحث ما یک قطعه زمین کنار مدینه نیست بحث این است که فدک یعنی تمام سرزمین اسلام و شما سرزمین اسلام را به ناحق تصرف کردید و امام به اشکال مختلفی نشان داد که این حکومت هم مثل همان حکومت های گذشته است و فرقی با آنها ندارد و نهایتا تلاش های امام منجر به زندانی شدن آن حضرت شد پس این هزینه ای بود که امام پرداخت تا چهره این حکومت ها را برای مردم روشن کند.
موسویان درخصوص اقدامات جامعه در نهادینه کردن سیره ائمه گفت: در جهت رواج سیره ائمه در جامعه بسیار ضعیف کار شده و بیشتر کارها شعاری است متاسفانه آنچنان که شایسته است به سیره ائمه توجه نداشتیم. نمونه آن هم مجالسی است که در ماه محرم و صفر برگزار می شود. همانطور که امام موسی کاظم گلایه می کند و می گوید «بسیاری از افراد مدعی هستند ما شیعه هستیم اما وقتی اعمال آنها را می بینیم نشانی از پیروی آنها از اهل بیت مشاهده نمی شود». پس اگر کسی اسلام را پذیرفته باید رفتار و کردار او مطابق با همان چیزی باشد که رهبران آنها خواستند.
او در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه کار فرهنگی درستی برای معرفی سیره پیامبر در جامعه صورت نمی گیرد بنابراین مردم آنچنان که باید نسبت به ائمه شناخت ندارند و تنها شعارهایی مطرح می شود و عده ای از مردم هم بر این باور هستند که مثلا چون در مجلس امام حسین(ع) شرکت کردند اهل بهشت هستند غافل از اینکه اگر بنا باشد با این روند همه بهشتی باشند پس تمام زحماتی که ائمه برای تربیت انسان های شایسته کشیدند وجهی ندارد و می توان با کمترین راه هم افراد راهی بهشت شوند بدون اینکه هیچ تغییری در رفتار و کردار آنها شکل گیرد.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم