ایران، قم

24.27°C
کمی ابری
جمعه
15.96°C / 26.76°C
شنبه
19.28°C / 30.62°C
یکشنبه
21.4°C / 32.92°C
دوشنبه
22.68°C / 30.22°C
سه شنبه
19.65°C / 33.47°C
چهارشنبه
22.65°C / 34.03°C
اعتقاد به توحید؛ شاخص همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان ابراهیمی

اعتقاد به توحید؛ شاخص همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان ابراهیمی

ابوالفضل موسویان عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید گفت: قرآن صراحتا از مسلمانان و اهل کتاب می‌خواهد تا حول محور توحید با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته و هیچ کدام ارباب دیگری نباشند./ روابط اسلام و مسیحیت حسنه است
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل موسویان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره تعامل اسلام و مسیحیت، اظهار کرد: آیاتی از قرآن وجود دارد که نشان می‌دهد روابط میان مسلمانان و مسیحیان حسنه بوده و مشکل خاصی میان آنها وجود نداشته، البته ممکن است میان افراد از هر دو طرف برخوردهایی صورت گرفته باشد، ولی میان این دو دین درگیری عمده‌ای وجود نداشته است، مثلا قرآن در برخی آیات خود از مسلمانان و مسیحیان می‌خواهد که حول محور مسائل مورد توافق خود مثل اعتقاد به خدای واحد و عدم شرک به او با یکدیگر همزیستی داشته باشند و هیچ کدام ارباب و فرمان‌دهنده به دیگری نباشند. بنابراین می‌توان گفت اصل تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز با اهل کتاب از جمله مسیحیان مورد تأیید قرآن است.
قرآن رفتار مسیحیان با مسلمانان را حسنه می‌داند
وی افزود: در اسلام، فرقی میان پیروان ادیان آسمانی وجود ندارد، ولی برخورد یهودیان با مسلمانان برخوردی تند و خشن بود و قرآن کریم نیز رفتار یهودیان در قبال مسلمانان را همین‌گونه توصیف می‌کند، ولی رفتار مسیحیان با مسلمانان را حسنه می‌داند، چون انسان‌های پاک و سالم و مهربانی بودند و اخلاق و منش آنها با یهودیان به کلی متفاوت بود. شاید بتوان یکی از دلایل اولین هجرت مسلمانان به حبشه را همین رفتار مسیحیان دانست، لذا پیامبر(ص) به یاران خود که تحت فشار و شکنجه قریش قرار داشتند، دستور دادند به حبشه بروند و این منطقه در آن زمان مرکز مسیحیت بود. حتی زمانی که نمایندگان قریش به حبشه رفتند و از پادشاه این کشور خواستند تا مسلمانان مهاجر را به آنها تحویل دهد، در خواست آنها مورد قبول قرار نگرفت و وقتی سخنان نادرستی در مورد عقاید مسلمانان نسبت به مسیحیان مطرح کردند، پادشاه حبشه مسلمانان را فراخواند و در آنجا، جعفر به عنوان سرپرست مسلمانان مهاجر آیاتی از سوره مریم را تلاوت کرد و آن وقت بود که پادشاه حبشه قاطعانه به نمایندگان قریش جواب رد داد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید اضافه کرد: اگرچه بعدها جنگ‌های صلیبی پیش آمد، ولی این جنگ‌ها در قضایای تاریخی ریشه دارد و در صدر اسلام، روابط میان مسلمانان و مسیحیان حسنه بوده است. در زمان حاضر نیز مسیحیانی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند، با مسلمانان همزیستی مسالمت‌آمیز دارند و با توجه به عقاید خداپرستانه دو طرف، مشکل خاصی میان آنها وجود ندارد.
موسویان در خصوص نقش اسلام و مسیحیت در نجات انسان عصر مدرن از بحران‌ها، گفت: با توجه به اینکه هر دو دین بر رأفت و رحمت تکیه دارند و پیامبر اسلام به عنوان رحمه للعالمین شناخته می‌شوند و بنای آنها بر نجات بشر از غل و زنجیرهایی بوده است که او را گرفتار ساخته، ارتباط میان اسلام و مسیحیت می‌تواند تنگاتنگ و جدی‌تر باشد. بنابر عقاید مسلمانان، در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، حضرت عیسی(ع) نیز در کنار ایشان قرار می‌گیرند و با هم جهان را به سوی عدل حرکت می‌دهند.
وی بیان کرد: یکی از تفاوت‌هایی که میان اسلام و مسیحیت وجود دارد، این است که پیامبر اسلام حکومت تشکیل دادند و جامعه‌ای اسلامی به وجود آوردند، ولی این شرایط برای حضرت عیسی(ع) فراهم نشد و ایشان صرفا به تبلیغات دینی پرداختند. تا زمانی که پیامبر(ص) و مسلمانان در مکه حضور داشتند، اگرچه کفار علیه آنها توطئه می‌کردند، ولی در مقابل مسلمانان هیچ اقدامی علیه کفار انجام ندادند. زمانی که پیامبر(ص) در مدینه تشکیل حکومت داد، به طور طبیعی یک‌سری مسائل پیش آمد و جنگ‌هایی هم که در این دوره میان مسلمانان و کفار شکل گرفت، جنبه دفاعی داشت، یعنی مسلمانان آغازگر جنگ نبودند و تمام جنگ‌ها به آنها تحمیل شد، ولی چنین شرایطی برای حضرت عیسی(ع) پیش نیامد و نمی‌توان گفت اگر ایشان نیز حکومت تشکیل می‌داد و دشمنانشان جنگ و خونریزی به راه انداخته و مسیحیان را می‌کشتند، حضرت عیسی(ع) هیچ اقدامی انجام نمی‌دادند و در زمان حاضر نیز اگر کشوری مسیحی مورد حمله قرار گیرد‍‍‍‍‍، مسیحیان از خود دفاع نمی‌کنند. بنابراین تعبیرات قرآن در مورد رحمت ‌‌پیامبر(ص) بسیار صریح است و حتی ایشان جان خود را به خطر می‌انداختند تا انسان‌ها هدایت شوند و هیچ گاه با تندی و خشونت به ارشاد و هدایت افراد نمی‌پرداختند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: ما معتقدیم همه ادیان ابراهیمی از جانب خدا نازل شده‌اند و هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد، البته شاید در روش‌ها مثل نوع عبادت کردن و مناسک اختلافاتی وجود داشته باشد، ولی در اصل پرستش الهی و حقوق انسان‌ها تفاوتی میان ادیان ابراهیمی وجود ندارد. امتیازی که اسلام دارد، این است که اولا عبادت را فقط به مسجد محدود نکرده و در هر جایی می‌توان خدا را عبادت کرد، ولی مسیحیان عبادت را فقط به حضور در کلیسا محدود کرده‌اند. ثانیا در اسلام هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که متوقف بر گروه خاصی به نام روحانیت باشد و هر کسی می‌تواند دستورات دینی را انجام دهد، مثلا امام جماعت حتما نباید روحانی باشد، ولی مسیحیان معتقدند یک‌سری امور وجود دارد که حتما روحانیون باید آنها را انجام دهند. از این نظر می‌توان گفت اسلام دین سمحه و سهله بوده و امور را آسان گرفته است.
 
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم