ایران، قم

16.94°C
تمام ابری
شنبه
18.29°C / 27.44°C
یکشنبه
19.31°C / 30.32°C
دوشنبه
18°C / 25.42°C
سه شنبه
17.26°C / 26.28°C
چهارشنبه
19.64°C / 30.51°C
پنج شنبه
20.6°C / 29.65°C
سعه صدر و تحمل نظرات مختلف مهم ترین ویژگی اخلاقی آیت الله اردبیلی بود

سعه صدر و تحمل نظرات مختلف مهم ترین ویژگی اخلاقی آیت الله اردبیلی بود

ابوالفضل موسویان عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی گفت: این مرجع تقلید در برخورد با تفکرات و اندیشه های مخالف با سعه صدر برخورد می کرد و هر چند افکار و دیدگاه های ایشان روشن بود اما دیدگاه های دیگر را کاملا تحمل می نمود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل موسویان در گفت وگو با خبرنگار شفقنا ضمن تسلیت ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی به بیان ویژگی های شخصیتی و علمی این مرجع تقلید شیعه پرداخت و گفت: آیت الله موسوی اردبیلی شخصیت بسیار بالایی داشته به گونه ای که جزو نخبگان درس های حوزه های بزرگ نجف و قم بود.

او اظهار داشت: آیت الله موسوی اردبیلی تحصیلات حوزوی خود را از حوزه علمیه قم شروع کرد و در حوزه علمیه نجف ادامه داد، سال هایی را در نجف اقامت گزید و سپس به ایران بازگشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: این مرجع فقید شیعه در همه این سال ها جزو خواص مراجع بزرگ به حساب می آمدند یعنی از شخصیت های مورد توجه مراجع گذشته بودند و شخصیت بسیار ارزنده ای بود.

او در خصوص جایگاه علمی ایشان بیان داشت: مهم ترین بعد علمی که از ایشان می توان مطرح نمود بحث های ایشان در زمینه قضا و مسائل اقتصاد است که کارهای بسیار ارزشمندی در زمینه فقهی پیرامون این مباحث کرده است.

موسویان با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی همچنین در زمینه تفسیر قرآن و مباحث قرآنی هم کارهای ارزشمندی انجام داده است، عنوان داشت: آن مرحوم زمانی که در تهران بودند با مرحوم شهید دکتر مطهری در تهران جلسات متعددی در خصوص مباحث قرآنی داشتند و در قم نیز جلسات و مباحثاتی را با بزرگان حوزه برگزار کردند.

استاد دانشگاه مفید تصریح کرد: آیت الله موسوی اردبیلی هم در زمینه فقه کارهای ارزشمندی انجام دادند و هم به عنوان شخصیت مبرز حوزوی شناخته می شدند و در زمینه قرآنی هم کار کرده بودند.

او سعه صدر را مهم ترین ویژگی اخلاقی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی برشمرد و عنوان کرد: این مرجع فقید و استاد برجسته حوزه اساسا با افرادی که تفکرات و اندیشه های مغایر با ایشان داشتند با سعه صدر برخورد می کرد هر چند دیدگاه ها و افکارشان روشن و واضح بود اما در مقابل دیدگاه های دیگر سعه صدر نشان می دادند.

 موسویان ابراز داشت: آن مرحوم ممکن بود از نظر فکری دیدگاهی را که دیگران ارائه می کردند قبول نداشته باشد اما روش برخورد با آنها به صورت استدلالی بود یعنی با اشخاصی که آن تفکر را داشتند برخورد نمی کرد بلکه به صورت مستدل آن دیدگاه و تفکر را رد می کرد.

مدیر گروه علوم و معارف دانشگاه مفید با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی جمع بین اضداد بود، اظهار داشت: آن مرحوم حتی در مسائل سیاسی هم مورد توجه تمام افکار و اندیشه های مخالف با یکدیگر بود. گویا طرفین ایشان را به عنوان فردی که همه را می تواند تحمل کند می شناختند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم