ایران، قم

16.94°C
تمام ابری
شنبه
18.29°C / 27.44°C
یکشنبه
19.31°C / 30.32°C
دوشنبه
18°C / 25.42°C
سه شنبه
17.26°C / 26.28°C
چهارشنبه
19.64°C / 30.51°C
پنج شنبه
20.6°C / 29.65°C
ابعاد قرآنی آیت الله موسوی اردبیلی مغفول مانده است

ابعاد قرآنی آیت الله موسوی اردبیلی مغفول مانده است

حجت الاسلام ایازی استاد دانشگاه مفید مهم ترین ویژگی شخصیتی آیت الله موسوی اردبیلی را ابعاد قرآنی آن مرحوم دانست و گفت: متأسفانه این ویژگی آیت الله موسوی اردبیلی ناشناخته مانده است در حالی که حجم وسیعی از مطالعات ایشان در حوزه قرآن بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی ایازی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا به بعد قرآنی آیت الله موسوی اردبیلی اشاره کرد و افزود: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از سال های قبل از انقلاب کار مشترکی با شهید دکتر بهشتی و شهید مطهری به عنوان وحی شناسی داشتند و دغدغه ایشان این بود که به مسائل پیچیده و ناشناخته بحث وحی توجه کرده و روی آن کار کنند.

او ادامه داد: ایشان حدود هزار سوال در این خصوص مطالب مطرح کردند که حجم وسیع مطالعات ایشان را در حوزه قرآن نشان می دهد.

استاد دانشگاه مفید ادامه داد: آیت الله موسوی اردبیلی بعد از مراجعت به قم در حوزه تفسیر ورود پیدا کردند و مجموعه آثاری را در این زمینه منتشر ساختند که قابل توجه است.

ایازی بخش دیگری از مباحث آیت الله موسوی اردبیلی را مربوط به زبان قرآن دانست و بیان داشت: ایشان چه در مقاله هایی که در این خصوص به نگارش درآورده اند و چه در درس هایی که در دفتر خود برگزار می کردند به زبان قرآن توجه ویژه ای داشتند.

او گفت: بحث های ایشان دارای دو ویژگی خاص است اول آنکه با نگاه جامعی به مباحث قرآن می پرداخت و به شبهات و اشکالات روز توجه ویژه می نمود و پاسخگوی آنها بود. ویژگی دوم ابعاد قرآنی ایشان است که متأسفانه ناشناخته مانده است.

استاد دانشگاه مفید تسامح و تساهل را ویژگی شخصیتی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی دانست و اظهار کرد: آن مرحوم علاوه بر سعه صدر نوعی تعامل با آراء و نظریات دیگران داشت و این مسأله در شخصیت ایشان قابل توجه است.

ایازی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی ایشان که بسیار مورد توجه دوستداران و نیز مخالفان نظریات ایشان قرار گرفته است تواضع و فروتنی آن مرحوم چه در حوزه های علمی و چه حوزه های اجرایی است.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم