ایران، قم

25.7°C
آسمان صاف
شنبه
18.98°C / 29.72°C
یکشنبه
20.38°C / 33.04°C
دوشنبه
23.93°C / 32.2°C
سه شنبه
20.65°C / 29.6°C
چهارشنبه
20.73°C / 30.98°C
پنج شنبه
16.25°C / 30.15°C
جمعه
20.76°C / 29.7°C
حوزه سعه صدر برابر دیدگاه های مختلف را تمرین کند

حوزه سعه صدر برابر دیدگاه های مختلف را تمرین کند

ابوالفضل موسویان عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر می خواهیم حوزه الگویی برای جامعه باشد، باید شرایط لازم برای طرح نظرات و دیدگاه های مختلف در حوزه فراهم شود تا این فرهنگ طرح و تحمل نظرات مختلف به جامعه هم راه یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان در گفتگو با شفقنا با اذعان به وقوع حرمت شکنی در حوزه های علمیه در گذشته اظهار داشت: اگر این عمل از سوی مسئولان امر و بزرگان حوزه محکوم می شد، این وضعیت ادامه پیدا نمی کرد. او تصریح کرد: ما بزرگانی را درحوزه های علمیه داشتیم که در همین حوزه مورد هتک حرمت قرار گرفتند و از ناحیه حوزویان واکنشی نشان داده نشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید گفت: اگر این قضایا که در درون حوزه اتفاق افتاد، جلوی آن گرفته می شد، به اینجا کشیده نمی شد؛ ما در گذشته های دور هم داریم که این قبیل اتفاقات افتاده اما حوزه برخورد مناسبی با آن کرده است اما در این دوره که حوزه متولی و مدیریت دارد، مدیران حوزه باید این مسائل را به طور جد پیگیری کنند و نگذارند تکرار شود. او ابراز داشت: اگر می خواهیم حوزه الگویی برای جامعه باشد، باید سعه صدر خود را برابر دیدگاه های مختلف نشان دهد.
موسویان بر ضرورت فراهم شدن فضای گفت وگوی دیدگاه ها و نظرات مختلف تاکید کرد و ادامه داد: اگر در حوزه نتوانیم این تبادل آزاد گفت وگو را تمرین کنیم هیچگاه نمی توانیم در جامعه به تحمل دیدگاه های مختلف دست یابیم درحالیکه معتقدیم همه دیدگاه ها و نظرات باید مطرح شوند و براساس فرموده قرآن کریم«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» مردم بعد از شنیدن این دیدگاه ها انتخاب کنند. او تاکید کرد: باید این فضا را در حوزه فراهم کنیم که فرد منتقد بتواند نظرات خود را ابراز کند نه اینکه در جلساتی که برای بیان برخی مباحث تشکیل می شود، کسانی برای عقده گشایی یا تسویه حساب های سیاسی و گروهی در آنجا ابراز وجود کنند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر شرایط را در حوزه فراهم کنیم، می تواند زمینه ساز فضای باز گفت وگو و تبادل نظر در جامعه شود.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم