ایران، قم

18.19°C
ابرهای پراکنده
پنج شنبه
17.19°C / 25.98°C
جمعه
16.67°C / 27.14°C
شنبه
20.22°C / 30.67°C
یکشنبه
21.77°C / 33.57°C
دوشنبه
21.35°C / 31.6°C
سه شنبه
19.96°C / 33.16°C
چهارشنبه
23.29°C / 33.19°C
گرفتاری بشر به دلیل دوری از اخلاق نبوی است

گرفتاری بشر به دلیل دوری از اخلاق نبوی است

قم- ایرنا- عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات دنیای امروز به دلیل دوری از اخلاق نبوی و اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل موسویان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت پیامبر اسلام (ص) ترویج اخلاق کریمانه در جامعه بشری بود و فرموده اند: براستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام. وی تاکید کرد:امروز این مکارم اخلاقی گمشده بشر است و نیاز است که این اخلاق و سیره ارزشمند نبوی در جوامع امروز گسترش پیدا کند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اظهار کرد:خروجی همه مسائلی که حول محور دین و شریعت می گذرد گسترش اخلاق کریمانه، الهی و انسانی در جامعه است و در واقع جامعه انسانی از پرتو شریعت و احکام دینی به ارزش های اخلاقی دست پیدا می کند.

موسویان خاطرنشان کرد: اگر اخلاق حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از جمله امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) در جوامع بشری توسعه پیدا می کرد، شاهد خوی حیوانی، استکباری و گرفتاری های زیاد در دنیای امروز نبودیم که گاه به دلیل تضاد منافع به جان هم می افتند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر (ص) علاوه بر اینکه با تمام وجود تلاش می کردند از نظر اعتقادی مردم را به معرفت الهی نزدیک و خداشناسی را به آنان یاد دهد، در بعد عملی نیز اخلاق مدار، دلسوز برای جامعه و مردم بود و گرفتاری های مردم برای ایشان بسیار سخت و ناگوار بود.

موسویان اظهار کرد: تمام تلاش پیامبر اسلام (ص) این بود که مومنان مشکل و گرفتاری نداشته باشند، رفتار حضرت نیز به گونه ای بود که حتی تلاش می کردند دشمنان را از آتش قیامت و گمراهی نجات دهند و دنبال هدایت آنان بود.

عضو مجمع مدرسین و محقیقن حوزه علمیه قم همچنین با تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: در کنار همه اخلاقیات و مباحث دوران امام حسن مجتبی، مساله صلح ایشان از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

موسویان یادآورشد: شرایطی که امام حسن مجتبی (ع) مجبور شدند به شرایط صلح تن دهند و اینکه یاران آن حضرت از نظر اخلاقیات و آگاهی در چه وضعیتی قرار داشتند، قابل تامل و توجه است.

وی ادامه داد: حضرت امام حسن مجتبی(ع) در جاهای مختلف می فرمایند که 'من اکراه دارم شما را وادار به چیزی کنم' ، امام می خواهند نشان دهند که در مساله حکومت، گرچه یکسری ارزش های ولایی مدنظر حاکم باشد، ولی با اکراه مردم، نباید آنان را وادار به عمل کرد، یعنی اگر مردم نمی خواهند و نخواستند ما حق نداریم چیزی را تحمیل کنیم.

موسویان یادآورشد: امام حسن مجتبی (ع) وقتی احساس کردند مردم خواهان جنگ نیستند بر آنها جنگ را تحمیل نکردند، البته تبعات حکومت بین امیه و اینکه اگر حکومت در دست این قوم بیفتد، چه بلایی بر سر اسلام و امت می افتد را برای آنان بیان کردند.

وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) معصوم بودند و بهترین راه را تشخیص داده و هیچ خطا و اشتباهی در راهی که انتخاب کردند، ندارد ولی نمی خواستند این را با اجبار از مردم بخواهند و یا مردم را وادار به آن کار کنند.

موسویان همچنین علل دیگر پذیرفتن صلح را تلاش برای حفظ شخصیت و یاران ارزشمند امام حسن مجتبی(ع) ذکر کرد و گفت: اگر در آن زمان پافشاری امام (ع) بر جنگ صورت می گرفت، بسیاری از چهره های مومن و شیعیان واقعی امام در این راه به شهادت می رسیدند واین خسارت جبران ناپذیری برای جامعه اسلامی وانسانی در آن شرایط خاص بود.

وی ادامه داد: اگر در این جنگ یاران امام حسن مجتبی(ع) شهید می شدند قطعا در ادامه مسیر، اثری از تفکر و اندیشه ناب اسلامی باقی نمی ماند و باید این یاران امام می بودند تا این مسیر را با کارهای دیگر تحقق ببخشند.

موسویان اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) با حفظ جان این افراد تاثیرگذار، توانستند روشنگری های بسیاری در جامعه اسلامی داشته باشند و حرکت های بعدی را شکل دهند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم