ایران، قم

26.9°C
تمام ابری
سه شنبه
19.87°C / 32.16°C
چهارشنبه
19.19°C / 31.03°C
پنج شنبه
22.12°C / 33.43°C
جمعه
23.01°C / 30.29°C
شنبه
21.4°C / 32.96°C
یکشنبه
22.26°C / 32.65°C
دوشنبه
23.22°C / 32.74°C
با امام نمی توان برخورد گزینشی کرد

با امام نمی توان برخورد گزینشی کرد

شاگرد امام خمینی(س) با انتقاد از برخی استفاده های ابزاری و برخوردهای گزینشی از افکار و سخنان امام، تصریح کرد: کسانی که با نیت خوب و نگاهی سالم می خواهند سخن امام را نقل کنند ،باید دقت کنند که امام آن سخن را به چه مناسبتی و چگونه و چرا به کار برده اند و زمینه آن سخن چه بوده است و امام از بیان آن سخن چه هدفی داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا برقعی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اشاره به ضرورت معرفی ابعاد مختلف شخصیتی امام خمینی(س) اظهار کرد: ابعاد شخصیتی امام به عنوان بنیانگذار یک نظام به اندازه‌ای کامل و جامع بود که برای تأسیس یک نظام کار آمد باشد، زیرا کسی می تواند اقدام به تاسیس یک نظام کند که دارای ابعاد گستره شخصیتی باشد، و گرنه افرادی با شخصیت محدود، مثلا فردی صرفا نظامی یا صرفا سیاسی توان انجام چنین کاری را ندارد.

وی افزود: برای اینکه نظام ساخته شده بتواند به مسیر خود ادامه دهد، باید اندیشه هایی که نظام مبتنی بر آن تاسیس شده است، در تمام ابعاد مادی و معنوی تبیین شود و آگاهی هایی که در مؤسس نظام نسبت به حقوق فرد و جامعه و تمام آنچه که در شخصیت امام خمینی(س) وجود داشت بررسی شود و به صورت قابل استفاده متناسب با فهم عموم مردم  تبیین شود. از طرف دیگر عمق مطلب در هر زمینه ای طبقه بندی، تدوین و تبیین شود.

ایشان ادامه داد: مسائلی مانند شرح صدر که در هر حکومتی لازم و ضروری است و  انبیاء و پیشوایان مصلح از آن برخوردار بوده اند نیز باید در شخصیت امام و جایگاه آن در سیره امام مورد تحلیل قرار گیرد و سپس به صورت کلاسیک برای انتقال آن مفاهیم به اقشار مختلف جامعه اقدام شود.

وی با بیان اینکه بعد از اینکه پایه های نظام محکم و استوار شد متصدیان امر هر کدام به فراخور مسئولیتی که به عهده می گیرند باید به نوعی از ابعاد شخصیتی امام بهره ببرند، گفت: بدون شعار و تعارف باید همه به این فکر باشیم که  نظام اسلامی که می خواهد برای همه افراد جامعه باشد طوری عمل کند که آحاد جامعه با آموزه های آن تربیت شوند و بر آن اساس شکل بگیرند، در غیر اینصورت تضاد در درون جامعه پیدا می شود و تضاد ایجاد شده در جامعه باعث خنثی کردن افراد توسط همدیگر می شود. تردیدی نیست که دلسوزان نظام از رأس حاکمیت که ولی فقیه است تا مراکز فرهنگی، بیت امام و ... در جهت انتقال ویژگی های امام و تبیین آن سعی بلیغی خواهند داشت.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به ضرورت ادای امانت در خصوص تبیین شخصیت امام خمینی(س)، افزود: اساتید و طلبه های حوزه های علمیه نیز باید در این خصوص نهایت رعایت امانت داری را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ملزومات تبیین و شناساندن همه ابعاد شخصیتی امام خمینی(س) اظهار کرد: همیشه معرِف باید با همه ابعاد شخصیت کسی که می خواهد مورد معرفی و شناساندن قرار بگیرد آشنا باشد. این کار، کار همه کس نیست. من اشاره کردم مراکز و شخصیت های حقیقی و حقوقی که آگاهی لازم را در باره مسائل فرهنگی اسلام دارند و به نحوی از طریق ارتباط مستقیم یا از طریق کتاب ها و بیانات امام خمینی(س) شناخت دقیقی از ایشان داشته اند باید به امر شناساندن امام بپردازند.

این شاگرد امام خمینی(س) ادامه داد: کسانی که مدعی فهم و انتقال اندیشه های امام هستند ابتدا باید خود را از سوء استفاده از کلمات امام تخلیه کنند و از برداشت ها و استفاده های گزینشی بیانات امام بپرهیزند. اما بدتر از این که می توان اسم آن را خیانت گذاشت این است که کسانی  بیانات امام را تقطیع کند.

وی تصریح کرد: این خائنانه است که بدون اشاره به دلیل و مناسبت بیان و سخن امام قسمتی از سخنان ایشان را تقطیع کرده و قسمت مطلوب برای خود را استفاده کنند. حتی کسانی که با نیت خوب و نگاهی سالم می خواهند سخن امام را نقل کنند باید دقت کنند که امام آن سخن را به چه مناسبتی و چگونه و چرا به کار برده اند و زمینه آن سخن چه بوده است و امام از بیان آن سخن چه هدفی داشته اند. لذا کسانی که می خواهند به تبیین شخصیت و اندیشه امام بپردازند باید صلاحیت داشته باشند و واقعا در پی تبیین اندیشه های امام باشند نه اینکه برخورد ابزاری با امام داشته باشند و آن قسمتی از نظرات امام را که با خواست هایشان هماهنگ است مطرح کنند؛ همانگونه که اگر این کار را با احکام اسلام نکرده بودیم الان وضعیت ما از آن جهت هم بهتر بود.

وی با بیان اینکه برخورد گزینشی با اسلام، سخنان پیامبر(ص) و قرآن تبعات ناخوشایندی داشته است افزود: برخورد گزینشی و نگاه ابزاری به اسلام هم منجر به ایجاد گروه هایی چون داعش از سویی و ایجاد افراد و گروه های سازشکار با قدرت های استکباری از سویی دیگر شده است. ما بر این اعتقادیم که فرمایشات امام هم باید از این آسیب ها مصون بماند. برای این است که می گوییم امام و افکار و اندیشه های ایشان همچنان باید در صحنه باشد و از سخنان و اندیشه هایش استفاده ابزاری نشود.

استاد برقعی با بیان اینکه همه سلول های امام ساخته شده از مبانی اسلام بوده است افزود: نمی توان با چنین شخصیتی برخورد گزینشی کرد و بدون در نظر گرفتن مولفه هایی که شخصیت امام را ساخته است که همان اسلام، امام حسین(ع) و فرهنگ دینی، از ایشان سخن گفت. بنابراین باید با همان روشی که با مبانی فرهنگی اسلام برخورد می کنیم تا سلامت نظام اسلامی تامین شود با همان شرایط هم به حفظ و تبیین شخصیت واقعی امام بپردازیم.

وی با انتقاد از برخی استفاده های ابزاری و برخوردهای گزینشی از افکار و سخنان امام تصریح کرد: به نظر من اکنون به امام خیانت می شود، چرا که هر کسی برای توجیه کار خودش، گوشه ای از سخن و موضع گیری امام را نقل می کند؛ در حالی که شاید آن بیان امام موضعی و مقطعی بوده است که به دلیل یک مورد خاص بیان شده است، اما عده ای آن را به امور دیگر تسری می دهند؛ نسلهای تازه به عرصه آمده هم با این گونه معرفی ها فکر می کنند شخصیت امام طوری بوده است که دارند معرفی می کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه هر کسی که مخاطب دارد و دارای مسئولیت است، باید خود استفاده ابزاری از امام نکند، افزود: نباید سرمایه ارزشی مثل اندیشه های امام را مصادره به مطلوب کنند. هر کسی بیشتر با اندیشه امام آشنایی دارد و امام برای او مورد علاقه و الگو و رهبر است، باید مراقبت بیشتری در این خصوص داشته باشد. خود مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و سایت های مربوط به امام و شاگردان و آشنایان با افکار امام؛ فرزندان و یادگاران امام باید دست به دست هم دهند و جلوی حرکت های غیر منطقی و غیر صحیح در رابطه با امام را بگیرند.

وی افزود: من خود در کلاسهای حوزه  متون و کتاب های امام را مطرح می کنم. چون معتقدم باید امام همیشه در عرصه های مختلف اجتماعی ما حضور داشته باشد و  نیز لازم است از کارها و اندیشه های امام تعریف صحیح صورت گیرد تا قابل انتقال شده و برای بقیه قابل استفاده شود.

ایشان با اشاره نقش و مسئولیت رسانه ها نسبت به اندیشه های امام خمینی(س) یادآور شد: رسانه های مسئولیت دارند و اگر در جایی از بیانات و مواضع امام سوء استفاده کرده اند یقینا به امام خیانت و ناجوانمردی کرده اند. امام بنیانگذار نظامی بوده اسیت که ما درون آن نظام تنفس می کنیم و به واسطه آن، جایگاه هایی را پیدا کرده ایم و اگر ایشان نبود این جایگاه ها هم  برای خیلی ها نبود. لذا این درست نیست که از سخنان و کلمات همان بنیانگذار سوء استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: این مطلب علاوه بر اینکه یک انذار است یک تبشیر هم است. همه علاقمندان به امام باید خودشان را به حالت آماده باش برای تبیین و تصحیح بیانات منتسب به امام قرار دهند و اجازه سوء استفاده به کسی ندهند.

برقعی با اشاره به ضرورت عرضه آثار و اندیشه های امام خمینی(س) خاطرنشان کرد: عده ای آشنایی نسبی به افکار و اندیشه های امام دارند و عده ای خالی الذهن هستند؛ زیرا یا در زمان امام متولد نشده بودند و  یا درصدد سوء استفاده از افکار امام هستند.

وی تأکید کرد: باید اندیشه امام به بهترین شکل عرضه شود تا کسانی که دسترسی به اندیشه و آثار امام نداشتند بتوانند با همه جوانب اندیشه های ایشان آشنا شوند؛ زیرا وقتی اندیشه عرضه شد حتی اگر افراد معاند هم نخواستند بپذیرند لااقل افرادی که در صورت مواجهه با اندیشه های ایشان آن را می پذیرند امکان بهره مندی از آن را پیدا می کنند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم