ایران، قم

18.58°C
آسمان صاف
دوشنبه
18.37°C / 28.76°C
سه شنبه
18.79°C / 29.09°C
چهارشنبه
20.02°C / 28.7°C
پنج شنبه
21.47°C / 27.79°C
جمعه
17.67°C / 26.49°C
شنبه
20.01°C / 25.32°C
کسی که اصلاً رأی مردم را قبول ندارد، چطور می خواهد به عنوان نماینده مردم، وارد مجلس شود!

کسی که اصلاً رأی مردم را قبول ندارد، چطور می خواهد به عنوان نماینده مردم، وارد مجلس شود!

ابوالفضل موسویان در گفت وگو با شفقنا: همه تصمیم گیری باید با مردم باشد/ این دستور اسلام است که مردم بدون لکنت زبان اشکالات را بیان کنند. عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، گفت: متأسفانه اندیشه ای قبل و بعد از انقلاب، مدام بر این مساله پافشاری می کردند که مردم هیچ حقی ندارند، امروز مقداری این اندیشه جرأت بیشتری پیدا کرده که در مقابل مردم بایستد. وی به حقوق ملت در قانون اساسی و اسلام اشاره و اظهار کرد: آنچه از قرآن و آیات برداشت می کنیم، این است که حق تصمیم گیری با مردم هست و فرد دیگری حق ندارد به جای مردم تصمیم گیری کند. دستورات الهی هم با اراده و اختیار مردم است، مردم می توانند این دستورات الهی را بپذیرند و قبول کنند یا نپذیرند. البته اگر کسی از دستورات الهی تخلف کند، بنا بر آیات و روایات مجازات آن در قیامت خواهد بود.
  • اختیار با مردم است حتی در پذیرش حاکم
  • برخی به جای جمهوری اسلامی به دنبال حکومت اسلامی هستند
  • این دستور اسلام است که مردم بدون لکنت زبان اشکالات را بیان کنند
  • مردم کسانی که حقوقشان را پایمال می کنند، نمی پذیرند
  • اختلاس ها و تخلفاتی که در کشور آشکار می شود، مایه روسیاهی ماست
  • دولت ها از ذخایر و منابع درآمدی کشور استفاده کردند و به حق مردم توجهی نداشتند
  • حکومت ها در طول تاریخ نمی خواستند مردم با حقوق خود آشنا باشند
  • کسی که اصلاً رأی مردم را قبول ندارد، چطور می خواهد به عنوان نماینده مردم، وارد مجلس شود!
حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل موسویان استاد دانشگاه مفید ادامه داد: آنچه مربوط به این دنیا می شود، حقوق انسانهاست که باید مراعات شود و مجازات مربوط به قیامت است. جهان مجازات هایی برای کسانی که حقوق دیگران را مراعات نمی کنند، تعیین می کند. اسلام هم به صورت ارشادی این دستورات را داده، ولی اختیار با مردم است که مردم چه انتخابی داشته باشند حتی در مورد پذیرش حاکم، اختیار با مردم است که انتخاب کنند.
موسویان گفت: متأسفانه اندیشه ای قبل و بعد از انقلاب، مدام بر این مساله پافشاری می کردند که مردم هیچ حقی ندارند و دین تکلیف آنان را مشخص می کند، این حرفی است که گفته می شد و قبل از انقلاب هم برخی به دنبال حکومت اسلامی بودند نه جمهوری اسلامی، حتی پس از اینکه جمهوری اسلامی توسط امام خمینی(ره) مطرح شد، باز هم شعار حکومت اسلامی دادند و مقصودشان این بود که به جمهوری کاری ندارند یعنی مردم هیچ حقی ندارند در حالی که حضرت امام، بر جمهوری تکیه داشتند و این نشان می دهد که نظر حضرت امام هم این بود. برخی حتی پا را فراتر از این هم گذاشتند و گفتند باید تصمیم گیری در همه مسایل توسط مجتهدین صورت گیرد نه مردم! یعنی ۵۰۰ نفر از مجتهدین تصمیم بگیرند و قوانینی که می خواهند را وضع کنند و اداره مملکت و اجراها به دست اینان باشد که امام به شدت با این مساله برخورد کردند و فرمودند: «این مطلب از ایده ای که قبل از انقلاب مطرح می شد و می گفتند روحانیت باید از سیاست جدا شود، به مراتب بدتر است. به خاطر اینکه منظور این است که همه ملت کنار بروند و ۵۰۰ نفر برای مملکت تصمیم بگیرند»
وی افزود: این ایده وجود داشته و مدام هم روی آن پافشاری می کردند اما امروز مقداری این مساله قوت بیشتری پیدا کرده یا به عبارتی این اندیشه جرأت بیشتری پیدا کرده که در مقابل مردم بایستد.
موسویان تأکید کرد: همه تصمیم گیری باید با مردم باشد، مردم خود تصمیم بگیرند، نظارت داشته باشند و بتوانند اعتراض کنند. این امر یکی از دستورات اولیه اسلام است که اسلام در همین قالب مساله امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کرده و  عمدتاً هم در رابطه با حکومت هاست نه با مسایل جزئی و شخصی. لذا امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارند، اشرار بر آنها مسلط می شوند» پس معلوم می شود که مساله اصلی در امر به معروف و نهی از منکر رسیدگی به امور حکومت و نظارت بر کارهای حکومت است کما اینکه امام حسین(ع) هم فرمودند: «من براساس وظیفه امر به معروف و نهی از منکر قیام و حرکت کردم»
عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم ادامه داد: این دستور اسلام است که مردم وظیفه نظارت و امر به معروف و نهی از منکر دارند و اگر جایی به نظرشان اشکال رسید، باید بدون لکنت زبان توان بیان آن را داشته باشند لذا باید این اختیار را به جامعه و مردم دهیم؛ این آزادی که خداوند عطا کرده باید وجود داشته باشد تا مردم بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.
وی گفت: اسلام و قانون اساسی برای مردم حق تعیین سرنوشت، حق اعتراض، آزادی و اختیار و غیره قائل شدند، همه این  محورها دلایل روشن و آشکاری است بر این امر که اسلام این حق را به رسمیت شناخته و هر کسی بخواهد در مقابل این حق بایستد، مسلماً مردم آن را نخواهند پذیرفت و قبول نمی کنند و اگر دین اینگونه نشان داده شود یک چهره منفی از دین خواهد بود که ممکن است به تدریج اصل دین را از بین ببرد.
موسویان در مورد سیره و کارنامه مسئولین سنوات مختلف در تحقق حقوق ملت، اظهار کرد: عمده موفقیت ها در نظارت است، هیچ نظارتی از نظارت مردم قوی تر و محکم تر و کارآمدتر نیست. یعنی هر دستگاه نظارتی که گذاشته شود، آن دستگاه نظارتی می تواند توسط برخی خریداری شود و احیاناً به تکلیف و وظیفه خود به درستی عمل نکند، اما اگر مردم نظارت می داشتند و داشته باشند مسلماً موانع بسیاری از خلاف ها برطرف می شد که متأسفانه این اصل وجود ندارد. وقتی می شنویم که هزاران میلیاردها اختلاس صورت گرفته، طبعاً این امر، یک شبه و توسط یک نفر ممکن و میسر نمی شود و حتماً دهها نفر در جریان این مساله بودند، اگر افراد می توانستند با شهامت این تخلفات را بیان کنند ما شاهد این همه تخلف در کشور نبودیم. برخی از این تخلفات که آشکار می شود، مایه روسیاهی برای ماست که در جامعه خود با این همه فقر و مشکلاتی که وجود دارد، عده ای اینگونه اموال ملت را چپاول و غارت کردند؛ اینگونه مسایل برای نظام ما جزء سرافکندگی چیز دیگری ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم به موانع تحقق حقوق ملت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلایل ذخایر و منابع درآمدی که در کشور وجود داشته، حکومت ها و دولت هایی که حاکم شدند، هیچ نیازی به مردم نداشتند، نفت می فروختند و خرج می کردند در نتیجه یکی از اشکالاتی که وجود داشته، بی حساب و کتاب بودن درآمدهای هنگفتی است که دولت ها داشتند. در دوره هایی نفت بالای صد و چند دلار فروختیم، ولی پول آنها کجا می رفته؟ چه کسی بازخواست می کرد؟ چه کسی تحقیق کرده؟
وی افزود: دولت هایی که در دنیا می بینیم با اینکه هیچ منبع درآمدی ندارند، اما در عین حال با مالیات به بهترین وجه جامعه را اداره می کنند و فشاری هم بر مردم نمی آورند، اما متأسفانه در ایران هم فشار مالیاتی بر مردم آورده می شود و هم درآمدهای هنگفتی که وجود داشته، باز هم پول کم می آورند و مشکلاتی درست می شود.
موسویان گفت: مانع دیگر برای تحقق حقوق ملت این است که مردم به حقوق خود کمتر آشنا هستند. البته شاید حکومت ها هم در طول تاریخ نمی خواستند مردم با حقوق خود آشنا باشند و بدانند که کسانی که در رأس امور قرار می گیرند خدمتگذار و حقوق بگیر مردم هستند، نه اینکه آقا بالاسر مردم باشند.
موسویان در مورد میزان حساسیت روشنفکران و حوزویان امروز نسبت به حقوق ملت، اظهار کرد: متأسفانه این حساسیت جهت منفی پیدا کرده است. بر طبق صحبت هایی که امروز می شود منشأ بسیاری از مفاسد گردن انتخابات انداخته می شود، در صورتی که همین انتخابات به گونه ای است که کسی نمی تواند درست انتخاب کند، افراد قبل از اینکه توسط مردم انتخاب شوند، توسط گروه دیگری معرفی و تأیید می شوند. لذا تعجب می کنم کسانی که این صحبت ها را مطرح می کنند چطور شورای نگهبان به آنان اجازه می دهد که در انتخابات شرکت کنند و با رأی مردم وارد مجلس شوند! کسی که اصلاً رأی مردم را قبول ندارد، چطور می خواهد به عنوان نماینده مردم، وارد مجلس شود!
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم