ایران، قم

16.52°C
تمام ابری
شنبه
17.93°C / 27.99°C
یکشنبه
18.98°C / 30.2°C
دوشنبه
20.49°C / 27.16°C
سه شنبه
18.01°C / 27.11°C
چهارشنبه
19.4°C / 30.31°C
پنج شنبه
19.47°C / 28.39°C
جمعه
16.45°C / 26.43°C
اسحاق جهانگيري در قامت سياستمداري فرهيخته

اسحاق جهانگيري در قامت سياستمداري فرهيخته

محمدتقي فاضل ميبدى

دولت‌طلبی سبب نگه‌دار                 با خلق خدا ادب نگه‌دار (نظامي)

 شب گذشته كه سخنان دكتر جهانگيري را از شبكه يك سيما شنيدم، بخود باليدم و خدا را شكر كردم كه اين ذخيره انقلاب، كه از روزهاي نخست پيروزي نظام جمهوري اسلامي، از بدنه اجرايي كشورخود را بر كشيده، براي ملت ايران و عقلاي جهان شناخته شد؛ سياستمداري كه در گفته هاي خود سعي مي كرد خارج از چارچوب سخن نگويد و مشكلات و مصائب كشور را،در گذشته و حال واكاوي كند و از جفاهايي كه در گذشته بر اشخاص و يا نظام رفته بود دلسوزانه راز گشايي نمايد. براين باورم كه نگاه و رويكرد فردي مانند جهانگيري،كه بخش مهمي از دولت يازدهم را اداره مي كند ،كاملا در جهت اعتلاي منافع ملي و حفظ نظام جمهوري اسلامي است. او به نيكي توانست از كيان ملت ايران و تمدن ايراني، در روزگاري كه بر طبل ايران هراسي كو بيده مي شود،سخن بگويد و اذهان جهانيان را دگر بار به اين كشور بزرگ جلب نمايد.

آقاي جهانگيري ماهرانه و عالمانه ثابت كرد كه خيلي از كارهايي كه ممكن است به بحران تبديل شود مي توان با حلم و برباري آن را در جهت درست هدايت كرد و به نيكي نشان داد سياست اعتدالي يعني سياست عقلاني و سياستي كه بايد حقوق ملت را در جايگاه خود شناخت و سياست افراطي يعني سیاست بحران آفريني و سياستي كه ايران و نظام را به انزوا مي برد و سايه شوم تحريم بر سر ملت مي اندازد. او تعامل با جهان را يك اصل مهم سياسي و اقتصادي دانست وشكوفايي افتصاد را در اين دانست كه بايد با جهان به گفتگو نشست؛ كارهايي از دولت يازدهم نشان داد كه به چشم خيلي ها نمي آمد و يا آن را وارونه جلوه مي دادند. نمونه آن مسئله برجام بود كه هنوز هم برخي جاهلانه و ياعالمانه آن را سياه نمايي مي كنند و مي خواهند اين كار بزرگ را، كه ايران از ورطه هلاكت نجات داد،در چشم مردم منفي نشان دهند.

در گفتار ديشب از خدمات بزرگ برخي دولت ها اشاره شد ،و از روساي آن دولت ها به نيكي دفاع شد كه بايد در روزگار مظلوميت چنين كاري صورت مي گرفت. به نظر اين حقير آقاي جهانگيري مفهوم توسعه و برنامه و پيشرفت را به نيكي در يافت كرده است و او در هر سمتي كه در دولت باشد مي تواندبا درايت و اخلاق كشور را به جلو ببرد. او به جاي اين كه با وعده هاي مالي و يارانه اي نظر عده اي را جلب نمايد از موضع بالا سخن گفت و از باب مثال برابر شدن برداشت گاز مايع در حوزه گازي مشترك با قطر برايش مهم بود و اين كه ايران به همه اقوام و مذاهب تعلق دارد و بايد از همه اقوام و مذاهب در پيشبرد كشور استفاده كرد، از دغدغه هاي مهم او بود. بنابراین نه تنها جريان اعتدال و اصلاح طلب كه ملت ايران بايد خدا را شكر كند كه چنين كساني را در بدنه اجرايي كشور دارد وخوشحاليم كه نيروهاي اعتدال و اصلاح طلب در اين دوره و در چهارسال آينده با دستي پر وارد رقابت سياسي خواهد شد. صداقت، عقلانيت، اخلاق و دلسوزي كه سنگ بناي سياست است تار و پود سخنان جهانگيري راتشكيل مي داد.

نگاه بسيار عميق و دورنگر اين سياستمدار حاكي از اين بودكه تجربه هاي بزرگي در پس افكارش وجود دارد و اين سياست مي تواند تاثير شگرفي در زيرساخت هاي كشور داشته باشد. اميد است فضلاي بزرگوارحوزه و اساتيد محترم دانشگاه و ساير نخبگان كشور ازبرنامه هاي اين سياستمداران فكور و فرهيخته و صادق حمايت كنند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم