ایران، قم

16.52°C
تمام ابری
شنبه
17.93°C / 27.99°C
یکشنبه
18.98°C / 30.2°C
دوشنبه
20.49°C / 27.16°C
سه شنبه
18.01°C / 27.11°C
چهارشنبه
19.4°C / 30.31°C
پنج شنبه
19.47°C / 28.39°C
جمعه
16.45°C / 26.43°C
نتایج تلخی که سیاست‌های فریبکارانه به ارمغان می‌آورد

نتایج تلخی که سیاست‌های فریبکارانه به ارمغان می‌آورد

محمدتقی فاضلی میبدی

آنچه که مسلم است این است که در رقابت‌های انتخاباتی نباید به هر وسیله و وعده‌ای برای رأی آوری متوسل شد.

وعده‌ها و امیدهای کاذب ، حرکات ناپسند از قبیل نشان دادن کاغذ در مناظره ،صحبت درباره زندگی خصوصی اشخاص و نشان دادن عکس خانه افراد، روش‌های غیر اخلاقی و پوپولیستی است که دولت نهم و دهم هم از آن برای رأی آوری بهره گرفته بودند. از این رو به نظر می‌رسد که قالیباف هم راه احمدی نژاد را پیش گرفت و از این روش‌ها استفاده کرد تا بتواند دولت را در همه زمینه‌ها تخریب کند. به اعتقاد نگارنده اولین هدف و قصد قالیباف انتقاد از دولت و کوچک شمردن دستاوردهای دولت است.

برخی از کاندیداها از طریق تخریب رقیب تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند.از نظر من اما بهتر بود که آقای قالیباف به جای گفتن دروغی مانند تولید کردن برق از زباله ،رویکرد خود را در حوزه سیاسی اقتصادی نشان می‌داد. زمانی که بحث تولید برق از زباله را مطرح، اعضای شورای شهر تهران یز این موضوع را تکذیب کردند. همچنین در قبال افزایش یارانه‌ها رئیس مجلس عنوان کرد که در کشور چنین امکاناتی وجود ندارد که بتوان یارانه‌ها را افزایش داد. هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت آن عده‌ای از مردم را خوشحال کرد ولی اگر 45 هزار تومان به مردم پرداخت شد 450 هزار تومان از جیب آنها برداشته شد. یارانه جز افزایش تورم سود دیگری نداشت.

از نظر نگارنده نامزدهای انتخاباتی باید در تبلیغات خود از رویکردهای علمی خود سخن گویند. در واقع سعی بر این نداشته باشند که مردم را فریب دهند و طرف مقابل را تخریب کنند. اما با کمال تأسف این روزها در برخی از ستادهای انتخاباتی و از سوی برخی کاندیداها شاهد استفاده از چنین روش‌هایی هستیم. زمانی که وعده‌هایی مانند افزایش یارانه‌ها و در آمدها مطرح می‌شود، این را باید در نظر گرفت که در کشور خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که از وضع مالی و اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.چنین افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند دستاوردهایی از قبیل بهبود زیر بنایی، پیشرفت در پتروشیمی و افزایش صادرات نفت برای آنها اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. زمانی که وعده افزایش یارانه‌ها را از سوی کاندیدایی بشنوند ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و از آن استقبال کنند اما استفاده از این روش از نظر من توهین به شعور مردم است.

به اعتقاد نگارنده ما باید ملت را به گونه‌ای آموزش دهیم که برای چنین وعده‌هایی رأی ندهند. رأی ملت باید فردی باشد که برنامه و رویکردهای مبتنی بر پایه عملی خود را ارائه دهد تا بتوان امیدوار به حل مشکلات کشور بود.به نظر من نباید مردم را متکی به کمیته امداد و یارانه تربیت کنیم و این دیدگاهی است که اخیراً برخی کاندیداها در حال ترویج آن با انگشت گذاشتن به وضعیت زندگی قشر پایین جامعه هستند و در مقایل باید طرحی ارائه شود تا مردم را به خود کفایی برساند .ارائه پول مستقیم به مردم سیاست فریبکارانه‌ای است که نتیجه تلخی در پی‌ خواهد داشت.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم