ایران، قم

23.99°C
آسمان صاف
یکشنبه
17.2°C / 26.72°C
دوشنبه
18.32°C / 28.72°C
سه شنبه
18.95°C / 30.34°C
چهارشنبه
21.23°C / 29.11°C
پنج شنبه
20.67°C / 26.85°C
جمعه
19.18°C / 28.14°C
شنبه
21.23°C / 32.03°C
آیت الله سیستانی یک چهره موجه جهانی و اجتماعی است

آیت الله سیستانی یک چهره موجه جهانی و اجتماعی است

کاملان: ایشان از هر نوع تندروی به دور است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره شخصیت سیاسی و اجتماعی آیت الله سیستانی اظهار کرد: از موارد مهم در سلوک سیاسی آیت الله سیاسی عدم وابستگی به گروه، جناح و حزب است. وقتی که یک مرجع به دنبال احزاب سیاسی، مسایل مادی و کسب شهرت نباشد ناخودآگاه یک آزادمنشی و حریت خاصی بدست می آورد؛ به همین دلیل ایشان مورد اقبال شیعه و سنی در عراق قرار گرفته است و از ایشان یک چهره موجه جهانی و اجتماعی ساخته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کاملان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا درباره مسلک سیاسی آیت الله سیستانی عنوان کرد: موضع گیری های حضرت آیت الله سیستانی چه در مورد مسایل داخلی و خارجی عراق، دیانت و هم در حوزه سیاست مواضعی منطقی و معقول بوده؛ به این دلیل که ایشان شرایط منطقه و شرایط داخلی این کشور را درک می کنند. ایشان به شیعیان، اهل تسنن، کردها و شرایط قبیله ای و عشیره ای بودن عراق هم توجه دارد.

اطلاعات جامع آیت الله سیستانی منجر به اتخاذ تصمیم های منطقی ایشان می شود.

او با توجه به سیاست های انگلیس در دوران استعمار عراق توضیح داد: ایشان نسبت به شرایط تاریخی، تسلط انگلیس ها و عثمانی آگاهی دارند. البته آیت الله سیستانی موضع گیری های منطقی هم دارند چون اطلاعات کافی، جزیی و به روز نسبت به وضعیت عراق دارد.

این استاد حوزه درباره دیدار خود با آیت الله سیستانی گفت: زمانی که به دیدار ایشان رفتیم دیدم که از مسایل روز به طور کامل مطلع هستند و از منابع بسیاری مانند روزنامه های مختلف و رادیو اطلاعات اجتماعی و سیاسی خودشان را کسب می کنند؛ حتی زمانی که ما در مورد مسایل ایران صحبت می کردیم او از جزییات موضوع آگاه بود؛ داشتن اطلاعات اجتماعی و سیاسی برای تصمیم گیری ها و موضع گیری های یک مرجع بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته نکته قابل توجه این است که آیت الله سیستانی خودشان اطلاعات را به طور مستقیم کسب می کنند و اینطور نیست که اطرافیان ایشان اطلاعات غیرمستقیمی برای او جمع آوری و بعد هم اعمال نظر یا سلیقه کنند. این توجه مستمر برای ایشان یک ذائقه و قدرت تحلیل مسایل سیاسی به وجود آورده است و به طور طبیعی منجر به موضع گیری های منطقی می شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص اطلاعات جامع آیت الله سیستانی بیان کرد: بنابراین این موارد سبب شده تا از آقای سیستانی یک مرجع آگاه به مسایل زمان به وجود آورد، به طوری که در کشورهای مختلف اسلامی مانند عراق، ایران، لبنان و دیگر کشورها نسبت به ایشان، نگاه مرجعی آگاه را دارند و این مساله بسیار مهم است.

عدم وابستگی آیت سیستانی به احزاب از او چهره ای آزاده و تاثیرگذار ساخته است

این استاد حوزه در مورد عدم وابستگی آیت الله سیستانی به گروه های سیاسی مختلف در عراق، اظهار کرد: یکی دیگر از موارد مهم در سلوک سیاسی آیت الله سیاسی عدم وابستگی به گروه، جناح و حزب است. ایشان نه به احزاب داخلی در عراق مانند الدعوه یا جریان صدر وابسته است و نه به گروه های خارجی دیگر تعلقی دارد. وقتی که یک مرجع به دنبال احزاب سیاسی، مسایل مادی و کسب شهرت نباشد ناخودآگاه یک آزادمنشی و حریت خاصی بدست می آورد.

کاملان با اشاره به حریت و آزادگی آیت الله سیستانی گفت: این حریت و آزادگی موجب می شود تا مسایل را بدون برداشت شخصی بیان و درک کند. به همین دلیل ایشان مورد اقبال شیعه و سنی در عراق قرار گرفته است و از ایشان یک چهره موجه جهانی و اجتماعی ساخته است.

پایمردی علمای بزرگ نجف به اعتلای حوزه نجف کمک کرد.

این استاد دانشگاه، نقش آیت الله سیستانی در اعتلای حوزه نجف موثر دانست و افزود: به نظر من در زمان صدام، حوزه نجف به ویژه با اخراج ایرانی ها که طلبه های تلاشگری بودند تقریبا از هم پاشیده شد. مخصوصا با فشارهایی که صدام به مرجعیت وارد می کرد حوزه نجف حوزه مضمحلی شده بود و بعد از سقوط صدام حوزه کم کم توانست بازیابی شود و برخی از حوزویان که به کشورهای مختلف پراکنده شده بودند به نجف برگشتند. به مرور زمان نیز حوزه نجف جان دوباره گرفت؛ تمام این موارد با تلاش ها و استقامت های آیت الله سیستانی، آیت الله فیاض و آیت الله حکیم به بار نشست. البته حوزه نجف تا بخواهد به گذشته خود برگردد زمان می برد اما تا اینجا هم نشان دهنده پایمردهای علمای بزرگ نجف است.

او درباره تفاوت های شرایط زمانی آیت الله خویی(ره) و آیت الله سیستانی عنوان کرد: آیت الله خویی کمتر در مسایل سیاسی دخالت و موضع گیری می کردند در حالی که آیت الله سیستانی به مسایل سیاسی و اجتماعی وارد می شود و در این موارد اظهار نظر می کنند. زمان این دو مرجع بزگوار بسیار متفاوت است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: زمان آیت خویی(ره) با زمان دیکتاتوری صدام مصادف بود و صدام تا عمق کشور مسلط بود و هرگز اجازه نفس کشیدن به کسی نمی داد پس به طور طبیعی آیت الله خویی برای حفظ نیمه جان حوزه نجف به نوعی با صدام مدارا می کرد، اما در زمان آیت الله سیستانی شرایط بسیار متفاوت است؛ به جای حزب بعث شیعیان برسرکار آمدند و از آیت الله سیستانی تبعیت می کنند و به دلیل تفاوت زمانی و شرایط تصمیم گیری های این دو مرجع بزرگوار با یکدیگر متفاوت است.

کاملان درباره دیدگاه آیت الله سیستانی در مورد قدرت گیری سیاسی فقها تاکید کرد: به نظر من دیدگاه آیت الله سیستانی در این مورد نزدیک به آیت الله بروجردی است، البته این برداشت من از واکنش ها و دیدگاه های آیت الله سیستانی است و ندیدم ایشان در این مورد نظر مکتوبی داشته باشند؛ همانطوری که آیت الله بروجردی اعتقاد نداشت یک فقیه کار اجرایی را برعهده بگیرد بلکه باید فقیهی ناظر باشد و اگر ایرادی دید بیان کند؛ به نظر من آیت الله سیستانی هم چنین تفکری دارند.

این استاد حوزه اظهار کرد: نقش آیت الله سیستانی واسطه گری میان دولت و ملت عراق است حتی در برخی موارد مانند اتفاقات اخیر پافشاری های خاص خودشان را دارند. البته ایشان از هر نوع تندروی به دور هستند و رمز موفقیت او همین عدم تندروی است. برای مثال جریان صدر بسیار تند و خشن برخورد می کند اما در مقابل آیت الله سیستانی با منطق حرف خودش را پیش می برد.

این استاد دانشگاه با مقایسه حوزه نجف و قم در مورد نقش واسطه گری مرجعیت میان دولت و ملت گفت: اینجا در راس قدرت روحانیت قرار دارد اما در عراق گویی در راس قدرت روحانیت وجود ندارد. البته شرایط هر دو کشور باهم متفاوت است و هیچ کدام نمی توانند الگو برای یکدیگر باشند. آیت الله سیستانی به خوبی قضایای انقلاب ۳۷ ساله ایران را مدنظر دارد و از تجربه های مثبت انقلاب ایران بهره می گیرد. ایشان چنین نگاهی نسبت به جریان داخلی و حکومت ایران دارد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص آینده مرجعیت اضافه کرد: بستگی به نوع موضع گیری مرجعیت دارد، این موضوع قابل پیش بینی نیست. اگر مرجعیت جایگاه خودش را به درستی متوجه شده باشد و موقعیت خودش را درک کند و از موضع مرجعیت دینی وارد قضایا شود؛ موقعیت و احترام مرجعیت حفظ می شود.

کاملان در پایان تصریح کرد: علما باید مراقب گفتار و رفتار خودشان باشند تا جایگاه آنها به خوبی و با احترام باقی بماند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم