ایران، قم

26.51°C
آسمان صاف
دوشنبه
18.35°C / 29.06°C
سه شنبه
18.75°C / 28.94°C
چهارشنبه
20.09°C / 29.23°C
پنج شنبه
21.69°C / 24.85°C
جمعه
21.15°C / 29.49°C
شنبه
20.14°C / 28.87°C
یکشنبه
19.75°C / 29.93°C
دنیازدگی موجب بی اعتمادی مردم به روحانیت می شود

دنیازدگی موجب بی اعتمادی مردم به روحانیت می شود

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کاملان مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت احیای سنت های مرجعیت یادآوری کرد که مردم وقتی ببینند روحانیت دچار دنیازدگی شده اند، از آنها روی بر می گردانند.

وی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا باتوجه به ویژگی های مرجعیت عنوان کرد: مرجعیت باید دو رکن اساسی داشته باشد وگرنه نمی توانیم به او عنوان مرجع را اطلاق کنیم و تقلید از او حرام است؛ یکی از آن ویژگی ها فقاهت است و فردی که قصد مرجع شدن را دارد باید به ابواب مختلف فقه آگاه باشد البته لازم نیست که همه را بالفعل استنباط کرده باشد اما باید قوه اجتهاد استنباط را داشته باشد، فتوای بالفعل داشته باشد.

او اظهار کرد: رکن دوم هم عدالت است، عدالتی که در مرجع هست با عدالتی که در امام جماعت وجود دارد متفاوت است؛ امام جماعت به اندازه ای که حسن ظاهر داشته باشد و تفاوتی در ظاهر و باطن او نباشد، برای اقتدا به او کافی است و البته حتما لازم نیست که امام جماعت معمم هم باشد.

این استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اضافه کرد:«حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً على هَواهُ مُطِیعاً لأمرِ مَولاهُ» یعنی هرگز هوای نفس برای احراز پست مرجعیت نداشته باشد و به پست مقام های دنیوی بی اعتنا باشد مگر اینکه مردم به او رجوع کنند یا علمای دیگر به ایشان رجوع کنند و بگویند که ما مقلد شما هستیم، سنت در حوزه ها به این شکل بوده است.

این استاد حوزه تاکید کرد: حدود ۱۲۰ سال پیش شیخ انصاری در حوزه نجف درخشیده است و بسیاری از بزرگان مانند آخوند خراسانی از شاگردان ایشان بودند. به این شخصیت بعد از ماجرای میرزای شیرازی برای مرجعیت مراجعه می کنند، اما شیخ انصاری عالم دیگری را در شهر بابل معرفی می کنند و می گوید ایشان فهم بهتری از من دارد بنابراین ایشان باید اعلم باشد و شما به سراغ او بروید؛ وقتی هم با این مرجع دیدار می کنند او هم می گوید در زمانی که در نجف بودم بهتر از ایشان متوجه می شدم اما در حال حاضر در بابل هستم و از مباحث دور هستم؛ لذا شیخ انصاری مقدم بر من است و دوباره علما به ایشان رجوع می کنند و به ایشان اصرار می کنند تا اینکه او می پذیرد.

کاملان با بیان خاطره ای از آیت الله وحید خراسانی تصریح کرد: بعد از فوت آقای خویی ما به خدمت استاد بزرگوار آقای وحید خراسانی رسیدیم و از ایشان درخواست کردیم که رساله بدهند اما آیت الله وحید خراسانی نمی پذیرفتند حتی ما اصرار می کردیم که بسیاری مقلد شما هستند و معنا ندارد که وقتی مقلد دارید، رساله نداشته باشید اما با اصرار شاگردان، ایشان ترغیب شدند تا رساله خود را منتشر کنند.او بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) می فرمایند «مُخالِفاً على هَواهُ» نفس باشد و دنبال هوای نفس نباشد. باید حوزه به سمت سنت های قدما برگردد و به مردم هم اطلاع داده شود.

این استاد حوزه با توجه به شکستن مهر آیت الله موسوی اردبیلی توسط فرزندان ایشان، تاکید کرد: شکستن مهر بسیار کار زیبا و کار در خور توجهی بود که سیدعلی موسوی اردبیلی انجام دادند و برای دیگران هم سرمشقی شد.

کاملان با توجه به احیای سنت های مرجعیت عنوان کرد: احیای این سنت ها به بازگویی همین سنت هاست یعنی باید این سنت ها با مشورت از بزرگان خودمان آنهایی که مخالف با هوای نفس هستند در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و مطبوعات بازگویی کنند. برای مثال آخوند خراسانی از جمله کسانی بود که در نهایت ساده زیستی زندگی می کرد و توجهی به مال دنیا نداشت از طرف دیگر هم به وضعیت طلبه ها و فقرا رسیدگی می کردند بنابراین باید این موارد بازگو شود تا مردم بدانند در گذشته مرجعیت چه شیوه ای را در پیش می گرفتند.

او سلب اعتماد مردم از مرجعیت را از آثار مرجعیت موروثی دانست و اظهار کرد: مردم اطمینان خود را نسبت به مرجعیت از دست می دهند؛ وقتی مردم می بینند در بیت آن مرجع، روش و منش انبیاء وجود ندارد، چون روحانیت و مرجعیت در اصل از خودشان اصالت ندارند و کسی که خودش اصالت دارد حضرت رسول(ص) و ولایت اهل بیت(ع) است بنابراین ما هم باید دنباله رو آنها باشیم. پس ما هم باید راه آنها را برویم همان طوری که پیامبران هیچ گونه درخواست پاداش و مزدی از مردم نداشتند و باید اجر خودمان را از خداوند طلب کنیم. در نهایت اگر ما توانستیم چنین اعتقادی را داشته باشیم مردم هم به ما اعتماد خواهند کرد اما وقتی ببینند روحانیت دچار دنیازدگی شدند از آنها روی بر می گردانند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم