استاد کاملان: دو جریان درباره قیام امام حسین نظریه پردازی کرده اند که به افراط و تفریط رفته اند برخی قیام امام را فقط برای تشکیل حکومت دانسته اند و در مقابل برخی اقدام امام را فقط برای شهادت تفسیر می کنند.
گزارش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق کاملان استاد حوزه و دانشگاه مفید و از اعضای شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم شب شام غریبان در سالن اجتماعات مجمع
بحثی را که امشب قصد ارائه آن را دارم، مساله ی تلازم میان ایمان و عمل صالح و ارتباط آن با مساله ی عاشورا است. ایده ی مرجئه که کمتر عمل گرا بودند و خوارج که عمل را تمام ملاک رستگاری می دانستند، امروز هم جریان دارد امروز هم این ایده حاکم است مانند شیعیان زیدیه ولی شیعه امامیه نباید اینطور باشد .
من ابتدا آیاتی از قرآن را که عام است بیان می کنم که دلالت بر معیارهای رستگاری دارد و نشان دهنده این مطلب است که مناسک در رستگاری خیلی دخیل نیست .آیه اول (سوره بقره 62)«ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصائبین ...، منظور فقط مسلمان ها نیستند بلکه همه ی کسانی که به خدا و روز جزا ایمان دارند و اعمال صالح انجام بدهد، همه ی رستگاری را به دست خواهد آورد
در آیه ۴۸ سوره ی مائده (معیار همه ی سوره ها سوره ی مائده است.) امنیت از عذاب ، امنیت از دَرَکات ، امنیت از جهنم برای کسانی است که ایمان و عمل صالح انجام می دهند ، (فلاخوف علیهم و ...) از دیگر آیات در سوره نحل جزای کامل برای کسانی است که ایمان و عمل صالح داشته باشند و فرقی میان مسیحی و یهودی و مسلمان ندارد.
در مناسک و احکام تفاوت بین اسلام و دیگر ادیان زیاد است ، (نزدیکترین دین به اسلام ، یهود است) ، مسیحیت که مناسک ندارد. در مناسک تفاوت بین اسلام و مسیحیت از زمین تا آسمان است .ولی این آیات استثنا نکرده است و همه را بشارت به بهشت داده است. البته من منکر این مطلب نیستم که برخی از اعمال باعث محو گناهان می شود ولی ملاک ایمان و عمل صالح است همانگونه که در سوره عصر آمده است: «والعصر ان الانسان لفی خسر ، الا الذین امنوا و عملوا الصالحات » ایمان و عمل ، به صراحت در قرآن آمده است
با این حال در اسلام گروه مرجعه درست می شود ، از طرف دیگر عمل زده های انقلابی تند تیز ، اگر حضرت امیر با معاویه مجبور به مسامحه می شود ، به کفر متهم می شود .
وقتی مذاکرات با آمریکا شروع شد، تعبیرهایی که این ها در رد مذاکره می گفتند ، عجیب است پیامبر اسلام با کفار قریش مذاکره می کند .وقتی حضرت علی می نویسد محمد رسول الله ، کفار می گویند ما قبول نداریم ، پیامبر می فرماید پاک کن ، ما داریم مذاکره می کنیم ، مذاکره دو طرف دارد ، منافع دو طرف باید مورد نظر قرار بگیرد . این درحالی است که برخی های مذاکره با یهود و مسیحیت را نمی پذیرند .مذاکرات امام حسین با عمربن سعد ، عجیب نیست ؟! مذاکرات امام حسین با حربن یزید ریاحی ، می گوید مستقیم باید برویم پیش ابن زیاد ، با مذاکره و با ملاطفت ، امام آنچنان حر را جذب خود می کند که روز عاشورا به سوی امام می آید .همش که نمی شود جنگ کرد، کمی ملاطفت ، روزنامه سر و صدا و الم شنگه ، اینقدر جلو رفتند که وزیر خارجه ، جاسوس است .
زبان امام با عمر بن سعد ببینید ، زبان امام با لشکریان عمر بن سعد چگونه است . نسبت مرا بیان کنید ، آیا من فرزند دختر پیامبر شما نیستم ؟ آیا نشنیدید ، حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند؟ پدرش علی بن ابیطالب را معرفی می کند او که 5 سال در کوفه حکومت کرده است . علی (ع) در کوفه عدالت علوی را پیاده کرد . علی وقتی می بیند صدای قاضی با متهم بلند است می گوید چرا داد می زنی ، علی در کوفه که مرکز حکومت خودش هست عدالت را برقرار می کند و عجیب اینکه لشکر روبروی حسین اکثرا کوفی هستند . چه شد ؟ وقتی امام با اسم آنها را خطاب می کند و می گوید مگر شما به من نامه ننوشتید ؟ شما برتر از حسین هستید یا طرف مقابل شما بدتر از عمربن سعد و ابن زیاد ، یعنی چی هر وقت اسم مذاکره مطرح می شود ، روزنامه ها کذایی می نویسند و برخی در سخنرانی هاشون ... و امام گفت شما مرا دعوت کردید ، به این دلایل به کوفه آمدم نمی خواهید باز می گردم.
دو جریان درباره قیام امام حسین نظریه پردازی کرده اند که به افراط و تفریط رفته اند برخی قیام امام را فقط برای تشکیل حکومت دانسته اند و در مقابل برخی اقدام امام را فقط برای شهادت تفسیر می کنند. آقایی را دیدم در مشهد ، موقع خداحافظی گفتم التماس دعا ، او گفت التماس عمل ، این جو الان هم هست ، از جریان نهضت حسین عده ای فقط گریه و کشته شدن حسین را تنها برای شفاعت شیعیان ، کافی می دانند و می گویند گناهان کبیره یا صغیره پاک می شود و برخی فقط بر عمل تکیه می کنند. در حالی که این دو نظر به افراط رفته است. البته مردم گرایششان به نظر اول است چون مردم دارند زندگی شان را می کنند ، اما گناه انجام می دهد و می گویند ما حسین را داریم.
گزارش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدصادق کاملان استاد حوزه و دانشگاه مفید و از اعضای شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم شب شام غریبان در سالن اجتماعات مجمع
بحثی را که امشب قصد ارائه آن را دارم، مساله ی تلازم میان ایمان و عمل صالح و ارتباط آن با مساله ی عاشورا است. ایده ی مرجئه که کمتر عمل گرا بودند و خوارج که عمل را تمام ملاک رستگاری می دانستند، امروز هم جریان دارد امروز هم این ایده حاکم است مانند شیعیان زیدیه ولی شیعه امامیه نباید اینطور باشد .
من ابتدا آیاتی از قرآن را که عام است بیان می کنم که دلالت بر معیارهای رستگاری دارد و نشان دهنده این مطلب است که مناسک در رستگاری خیلی دخیل نیست .آیه اول (سوره بقره 62)«ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصائبین ...، منظور فقط مسلمان ها نیستند بلکه همه ی کسانی که به خدا و روز جزا ایمان دارند و اعمال صالح انجام بدهد، همه ی رستگاری را به دست خواهد آورد
در آیه ۴۸ سوره ی مائده (معیار همه ی سوره ها سوره ی مائده است.) امنیت از عذاب ، امنیت از دَرَکات ، امنیت از جهنم برای کسانی است که ایمان و عمل صالح انجام می دهند ، (فلاخوف علیهم و ...) از دیگر آیات در سوره نحل جزای کامل برای کسانی است که ایمان و عمل صالح داشته باشند و فرقی میان مسیحی و یهودی و مسلمان ندارد.
در مناسک و احکام تفاوت بین اسلام و دیگر ادیان زیاد است ، (نزدیکترین دین به اسلام ، یهود است) ، مسیحیت که مناسک ندارد. در مناسک تفاوت بین اسلام و مسیحیت از زمین تا آسمان است .ولی این آیات استثنا نکرده است و همه را بشارت به بهشت داده است. البته من منکر این مطلب نیستم که برخی از اعمال باعث محو گناهان می شود ولی ملاک ایمان و عمل صالح است همانگونه که در سوره عصر آمده است: «والعصر ان الانسان لفی خسر ، الا الذین امنوا و عملوا الصالحات » ایمان و عمل ، به صراحت در قرآن آمده است
با این حال در اسلام گروه مرجعه درست می شود ، از طرف دیگر عمل زده های انقلابی تند تیز ، اگر حضرت امیر با معاویه مجبور به مسامحه می شود ، به کفر متهم می شود .
وقتی مذاکرات با آمریکا شروع شد، تعبیرهایی که این ها در رد مذاکره می گفتند ، عجیب است پیامبر اسلام با کفار قریش مذاکره می کند .وقتی حضرت علی می نویسد محمد رسول الله ، کفار می گویند ما قبول نداریم ، پیامبر می فرماید پاک کن ، ما داریم مذاکره می کنیم ، مذاکره دو طرف دارد ، منافع دو طرف باید مورد نظر قرار بگیرد . این درحالی است که برخی های مذاکره با یهود و مسیحیت را نمی پذیرند .مذاکرات امام حسین با عمربن سعد ، عجیب نیست ؟! مذاکرات امام حسین با حربن یزید ریاحی ، می گوید مستقیم باید برویم پیش ابن زیاد ، با مذاکره و با ملاطفت ، امام آنچنان حر را جذب خود می کند که روز عاشورا به سوی امام می آید .همش که نمی شود جنگ کرد، کمی ملاطفت ، روزنامه سر و صدا و الم شنگه ، اینقدر جلو رفتند که وزیر خارجه ، جاسوس است .
زبان امام با عمر بن سعد ببینید ، زبان امام با لشکریان عمر بن سعد چگونه است . نسبت مرا بیان کنید ، آیا من فرزند دختر پیامبر شما نیستم ؟ آیا نشنیدید ، حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند؟ پدرش علی بن ابیطالب را معرفی می کند او که 5 سال در کوفه حکومت کرده است . علی (ع) در کوفه عدالت علوی را پیاده کرد . علی وقتی می بیند صدای قاضی با متهم بلند است می گوید چرا داد می زنی ، علی در کوفه که مرکز حکومت خودش هست عدالت را برقرار می کند و عجیب اینکه لشکر روبروی حسین اکثرا کوفی هستند . چه شد ؟ وقتی امام با اسم آنها را خطاب می کند و می گوید مگر شما به من نامه ننوشتید ؟ شما برتر از حسین هستید یا طرف مقابل شما بدتر از عمربن سعد و ابن زیاد ، یعنی چی هر وقت اسم مذاکره مطرح می شود ، روزنامه ها کذایی می نویسند و برخی در سخنرانی هاشون ... و امام گفت شما مرا دعوت کردید ، به این دلایل به کوفه آمدم نمی خواهید باز می گردم.
دو جریان درباره قیام امام حسین نظریه پردازی کرده اند که به افراط و تفریط رفته اند برخی قیام امام را فقط برای تشکیل حکومت دانسته اند و در مقابل برخی اقدام امام را فقط برای شهادت تفسیر می کنند. آقایی را دیدم در مشهد ، موقع خداحافظی گفتم التماس دعا ، او گفت التماس عمل ، این جو الان هم هست ، از جریان نهضت حسین عده ای فقط گریه و کشته شدن حسین را تنها برای شفاعت شیعیان ، کافی می دانند و می گویند گناهان کبیره یا صغیره پاک می شود و برخی فقط بر عمل تکیه می کنند. در حالی که این دو نظر به افراط رفته است. البته مردم گرایششان به نظر اول است چون مردم دارند زندگی شان را می کنند ، اما گناه انجام می دهد و می گویند ما حسین را داریم.