ایران، قم

22.9°C
کمی ابری
چهارشنبه
19.34°C / 28.3°C
پنج شنبه
18.74°C / 29.3°C
جمعه
21.76°C / 31.5°C
شنبه
22.14°C / 30.15°C
یکشنبه
21.85°C / 29.44°C
دوشنبه
22.59°C / 35.55°C
کاهش کینه ها و خشونت ها مهم ترین پیام نوروزی

کاهش کینه ها و خشونت ها مهم ترین پیام نوروزی

فاضل میبدی: اسلام با سنت اقوام مبارزه نکرده/ اصل در دین شاد بودن همیشگی انسان است

شفقنا زندگی- نوروز، اگرچه به عنوان یک جشن باستانی و آیینی ملی مختصِ ایرانیان مطرح است اما دور از مظاهر اسلامی نیست و اسلام  با این جشن نه تنها منافات و مخالفت ندارد بلکه برخی از احکام و جلوه های آن از جمله شاد زیستن، از نو شروع کردن، صله رحم، عیدی دادن و …ظ را می توان در این جشن بزرگ باستانی یافت

به گزارش خبرنگار شفقنا زندگی، در روایات آمده است که امام صادق(ع) در وصف نوروز فرمودند: نوروز, روزى است که خداوند از بندگانش پیمان گرفت که تنها خداى یکتا را بپرستند و براى او همتا قرار ندهند و  همچنین روزى است که کشتى نوح بر کوه جودى نشست. نوروز همان روزى است که ابراهیمِ خلیل بت هاى قومش را شکست و نوروز روزی است که قائم ما در آن زمان ظهور خواهد کرد.

صله رحم و جویا شدن از حال یکدیگر از رسوم ثابت و بارز این عید است. با وجود تمام مظاهر مدرن شهری  که دوری  و بی خبری از یکدیگر حاصل آنهاست، هنوز هم نوروز پیوند دهنده قلوب ایرانیان است. با آغاز بهار طبیعت و شکفتن غنچه های بهاری جامعه مسلمان و غیر مسلمان ایرانی  همانند سبزه های نوروزی کدورت ها و بدخلقی های سال گذشته را به دور می ریزند  و با الهام از  طبیعت که همانا  پویایی و زندگی نو همراه با امید  به آینده را نمایان می کند  محبت را پایه تعامل و ارتباط با یکدیگر می سازند. دین، مذهب و منش ما ایرانیان که برگرفته از قرآن کریم، سفارش انبیا و اولیا دین  و نیز برگان و نیاکان ماست، همگی بر صله رحم  تاکید بسیار داشته اند.

آیین نوروز به عنوان یکی از مظاهر بارز فرهنگ ایرانی از دوره ساسانی به عصر اسلامی انتقال  یافت و به دلیل ظرفیت های بالقوه و ریشه ای و همچنین جذابیت هایی که در تاریخ مردمان ایران داشت، در سنت ادبی، فرهنگ و جامعه نخستین سده های اسلامی نیز به شکل قابل توجهی تداوم و نمود پیدا کرد. حتی بر اساس پژوهش های انجام شده می توان گفت پایداری و ثبات این جشن بزرگ در مظاهر دیگر اسلامی چون سفالگری پیداست، زیرا با ورود اسلام اساطیر نوروز به حیات خود ادامه دادند و در آثار هنری متجلی شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی استاد دانشگاه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگویی با خبرنگار شفقنا زندگی درباره پیوند و ارتباط  نوروز با دین اسلام بیان کرد: اسلام دینی است که سعی کرده با سنت های مردم و اقوام مبارزه نکند مگر اینکه  آن سنت شرک، کفر یا ضد اخلاق باشد . نوروز یکی از سنت های بسیار انسانی و اخلاقی در آیین ایرانی است. اسلام نیز به این ارزش ها که به کرامت و ارزش های انسان نزدیک است احترام می گذارد.

وی افزود: زمانی که امام علی (ع) مالک اشتر را به مصر می فرستاد، فرمودند که  به سنت های مردم احترام بگذار و سنت های مردم را نقض نکن. لذا ائمه ما نیز به نوروز احترام گذاشتند از آن جهت که روز شروع ، روز سرور و شادی است و اسلام نیز شاد بودن را دوست دارد. در اسلام اصل بر غمناک و محزون بودن نیست بلکه اصل بر این است که انسان همیشه شاد و بشاش باشد. برای این امر روایات بسیاری نیز داریم که «مومن باید همیشه بشاش باشد».

فاضل میبدی خاطرنشان کرد: اسلام به صله رحم، ارتباط و سرکشی به اقوام خیلی سفارش کرده  است. در نوروز نیز تمام اتفاقاتی که می افتد بر پایه  صله رحم، یکدیگر را ملاقات کردن ، کینه ها را از دل  دور کردن و عشق و محبت است. یعنی تمام آنچه که در این سنت باستانی ما به نام نوروز وجود دارد اگر آنها را خوب تجزیه و تحلیلی کنیم می بینیم که در اسلام به همه آنها سفارش شده است.

وی با اشاره به دعای سال تحویل نیز عنوان کرد: از میان آداب نوروز از همه مهمتر دعایی است که در لحظه سال تحویل خوانده می شود که بهترین دعا است. بر اساس این دعا انسان از خدا می خواهد که کار و زندگی اش را بهتر از سال گذشته قرار دهد. مضمون این دعا به فارسی همان «صد سال به از این سال ها» ست که در دید و بازدیدها هر گاه به یکدیگر می رسیم بیان می کنیم. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: حول حالنا یعنی حال ما، روزگار ما، زندگی و وضع مردم را متحول کن، یکی از آرزوهای هر انسانی در نوروز این است که در سالی که پیش رو دارد از جهت سیاسی، اقتصادی و معیشتی شاد باشند و راحت تر زندگی  کنند، کینه ها  و خشونت ها کمتر شود، همه این موارد در نوروز نهفته است. بنابراین یکی ازآیین هایی که بسیار به اسلام نزدیک است عید نوروز است.

او در پایان با اشاره به بیت «بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار/ خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار» گفت: در ادبیات مان نیز از سعدی و حافظ گرفته تا شعرای دیگر در وصف نوروز اشعار بسیار زیبایی سروده شده است.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم