دکتر سید علی میر موسوی: ماهیت قیام حسینی، اصلاحطلبانه بود/ امام حسین (ع) فرهنگ آزادگی را به زیباترین شکل معرفی کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه مفید قم، گفت: ماهیت قیام حسینی، اصلاحطلبانه و حرکت برمدار عقلانیت و اخلاق است، گفت: امام (ع) در جامعهای که دروغگویی ارزش شده و بردگی حکومت امتیاز محسوب میشود، فرهنگ آزادگی و سروری را به بهترین شکل مطرح کردند و حتی تا صبح روز عاشورا، برای آگاهی مردم تلاش میکنند.
به گزارش وبسایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید علی میر موسوی، در دومین شب مراسم عزاداری امام حسین (ع) که با حضور اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از نخبگان زمان امام حسین (ع) در مقابل ظلمها و جنایتها سکوت کردند که همین موضوع از مهمترین عبرتهای تاریخی است. وی بابیان اینکه در حادثه کربلا، آن چیزی که بیش از قحط آب، امام حسین (ع) را آزردهخاطر میکرد، قحط جوانمردی و قحط انصاف بود، گفت: امام حسین (ع) میفرمایند که من برای اصلاح امور جامعه به پا خواستم و هرگز برای کسب قدرت قیام نکردم.
این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه امام حسین (ع)، نماد شاخص یک اصلاحطلب واقعی است، گفت: اصلاحطلبی بهصورت کلی به دو قسم مختلف تقسیم میشود؛ یک نوع اصلاحطلبی در درون حکومت است و البته در این راستا تلاش برای کسب قدرت هم وجود دارد؛ یک نوع دیگر اصلاحطلبی، بهگونهای است که فرد دغدغه قدرت ندارد، بلکه میخواهد صرفاً برای اصلاح امور قدم بردارد و امام حسین (ع) خود را از سنخ این جریان معرفی میکنند. وی بابیان اینکه ما در زمان معاصر خودمان نیز اصلاحطلبان تکلیف گرا داشتیم، خاطرنشان کرد: ازجمله اصلاحطلبان تکلیف گرای معاصر، مرحوم آیتاللهالعظمی منتظری و مرحوم مهندس بازرگان را دیدیم که دغدغهای جز حرکت در مسیر ارزشهای والا و اصلاحطلبی واقعی نداشتند و در این راستا، از شیرینی دنیا و حکومت میگذشتند.
میر موسوی، بابیان اینکه مقاومت امام حسین (ع) در برابر ظلم و جور یزید تا زمانی که خبر شهادت حضرت مسلم (ع) را شنیدند، مقاومتی اصلاحطلبانه بود، گفت: ایشان پس از شهادت حضرت مسلم (ع) شرایط را بهگونهای میبینند که باید برای آگاهی جامعه، به راهشان ادامه دهند. وی بابیان اینکه در زمان امام حسین (ع) جامعه از اخلاق و صداقت خالیشده بود و این ارزشهای والا از بین رفته بود، گفت: امام (ع) حتی در صحرای کربلا و در مقابل دروغگویی مردم کوفه که باوجود نامههای متعدد به امام حسین (ع)، میگفتند ما برای شما نامه ننوشتهایم، اما ایشان بازهم میخواهند که مقاومتشان در برابر دشمن، مقاومتی اصلاحطلبانه و برمدار عقل باشد و در همین راستاست که حدود 4 نوبت با عمر بن سعد مذاکره میکند و حتی در برخی متون تاریخی هست که درخواست مذاکره با یزید میکنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه ماهیت قیام حسینی، اصلاحطلبانه و حرکت برمدار عقلانیت و اخلاق است، گفت: امام (ع) در جامعهای که دروغگویی ارزش شده و بردگی حکومت امتیاز محسوب میشود، فرهنگ آزادگی و سروری را به بهترین شکل مطرح میکند و البته حتی تا صبح روز عاشورا، برای آگاهی مردم تلاش میکنند و با پیشنهاد صلح میگویند که علیه خاندان پیامبر (ص) شمشیر نکشید و البته درنهایت مقابل تهاجم دشمنان میایستند.
میر موسوی بابیان اینکه امام حسین (ع) اسطوره انسانیت است، تصریح کرد: انسان تعجب میکند که چرا امروزه در برخی منابر و سخنرانیهای مجالس عزاداری، به جای اینکه به جنبههای واقعی شخصیت امام حسین (ع) بپردازند که مهمترین آن تلاش برای آگاهی و هدایت مردم تا آخرین لحظه حیاتشان بود، بهگونهای تحریفشده سخن میگویند و از این مجالس برای تفرقه بهره میگیرند.