ایران، قم

16.94°C
تمام ابری
جمعه
17.02°C / 26.13°C
شنبه
18.29°C / 27.44°C
یکشنبه
19.31°C / 30.32°C
دوشنبه
18°C / 25.42°C
سه شنبه
17.26°C / 26.28°C
چهارشنبه
19.64°C / 30.51°C
پنج شنبه
20.6°C / 29.65°C
سخنی با عُقلایِ اصولگرایان درباره مصاحبه‌های پرتنش اخیر

سخنی با عُقلایِ اصولگرایان درباره مصاحبه‌های پرتنش اخیر

هادی سروش
در جمع اصولگریان افراد عاقل و متشخص و امتحان پس داده‌ای هستند که وجودشان در مواقع حساس مثمر ثمر بوده است .سخن این قلم‌، که صدایش از حوزه بلند است، با همان اصولگرایانی است که از عُقلای قوم اصولگرایی به حساب می‌آیند.
آقایان اصولگرا؛ حتما ملاحظه نمودید و یا باخبر شدید که در فاصله زمانی هفته اخیر، در سه مصاحبه تلویزیونی که روی آنتن رفت مطالبی طرح شد که نه با مبانی اعتقادی "اسلام" همخوانی داشت و نه با "حقوق شهروندی" سازگار بود !!
یکی برای دفاع از مجاهدات نیروهای برون مرزی، مرز اخلاق را درنوردید و به "طعنه ناموسی" متوسل شد !دیگری سانحه تلخ اصابت موشک به هواپیما را در پرتو مکتب باطل "جبر و تقدیرگرایی مطلق" قرار داد و به "خواست حتمی خدا"  گره زد و سومی سخنی را به روی آنتن آورد که فقط از شاه معدوم شنیده شده بود که؛ اگر نمی‌خواهید جمع کنید و ازاین کشور بروید !
  این گفتمانِ "خداخواسته است" و یا گفتمانِ "ما مالک و صاحب اختیاریم" ! در عصر اهل بیت (علیهم السلام)، توجیه گر به خاک و خون کشاندن های زیادی شد !بارزترین نمونه آن؛ مصیبت بزرگ "کربلا" است که با توسل به "تقدیرگرایی مطلق" و انتساب امور اختیاری انسان به خدا! و خود را بی گناه جلوه دادن، آن جنایت را آفریدند !
تاریخ که خوانده‌اید و خوانده‌ایم که بنی امیه و خصوصا معاویه؛ با همین منطق ناصواب، خود را "مالک کون و مکان" دید و "کاخ سبزی" بر پا کرد که ادامه آن؛ ظهور قدرتمندانی دیکتاتور و بی‌رحم چون حجاج بن یوسف شد که خودی و ناخودی و بیخودی را در صورت کوچکترین انتقادی از دم تیغ گذارند !و این تفکر انحرافی در دوره های بعدی شیعیانِ آزاده را خانه نشین کرد !!
این سخن حضرت امیر (ع) آنچنان جامع است که هر گروهی را در برمی‌گیرد که فرمود: «از حضور افراد فاقد اندیشه که وجودشان ضرر است ، در جمع خود جلوگیری کنید» (نامه ۶۰) و دربیان زیبای دیگری فرمود: «تندروی اگر علاج نشود به دیوانگی منتهی می‌شود" (حکمت ۲۵۵) در نتیجه خارج هرگونه محاسبه‌ای، آسیب‌های بی‌حسابی خواهد رساند.
عزیزان اصولگرا؛ معترفم که تندروی اختصاصی به یک جناح ندارد و چه بسا در جناح مقابل هم باشد، اما شما چه بپذیرید و چه نپذیرید این افراد و این گفتمان در اردوگاه شما خیمه زده‌اند و بهترین کسانی که می‌تواند و اصلا ضروری است که فارغ از نگاه‌های جناحی، به مداوای آن همت گمارد، خود شما هستید .
کم توجهی در این موقعیت باعث می‌شود که دیری نپاید و [خدای نخواسته] این گفتمان خطرناک دامن شما را بگیرد! چرا که؛ تمسک به "تقدیرگرایی مطلق" و یا زبان "غیراخلاقی" و یا باورِ "مالک کون و مکان" دیدن خود، شُتری نیست که فقط در خانه رقیب شما بخوابد!
در خانه اگر کس است، يک حرف بس است ...
 
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم