ایران، قم

28.61°C
آسمان صاف
یکشنبه
19.4°C / 30.68°C
دوشنبه
19.24°C / 29.24°C
سه شنبه
14.56°C / 19.38°C
چهارشنبه
14.71°C / 21.51°C
پنج شنبه
16.15°C / 25.84°C
جمعه
19.31°C / 29.26°C
شنبه
20.51°C / 30.78°C
روحانیت در فضای انتخابات، موضع پدرانه و نگهبانی از اخلاق اسلامی داشته باشد

روحانیت در فضای انتخابات، موضع پدرانه و نگهبانی از اخلاق اسلامی داشته باشد

محمدتقی فاضل میبدی عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه علما باید مواضع خیلی بالایی داشته و در عرصه‌هایی مثل انتخابات از هیچ فردی جانبداری نکنند، گفت: روحانیت باید موضع پدرانه و نگهبانی از اخلاق اسلامی را داشته باشد تا تمام گروه‌ها را از جهت اخلاقی و انسانی به‌هم نزدیک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: روحانیون در جامعه ما دو دسته هستند بعضی از روحانیون که مثل مجمع محققین و مجمع روحانیون، داخل حزب و تشکیلات هستند و طبعا یکسری مواضع سیاسی خاصی دارند و در انتخابات هم بر اساس ملاک هایی که خودشان دارند از فرد خاصی حمایت می‌کنند؛ ولی روحانیونی که در سطح مرجعیت و مراجع هستند و داخل حزب و گروهی قرار ندارند باید مواضع خیلی بالایی داشته باشند و از هیچ فردی جانبداری نکنند؛ البته ممکن است خودشان در عمل و رأی دادن جانبدار کسی باشند ولی اینکه بخواهند آشکارا حانب گروهی را بگیرند و گروه دیگر را رها کنند، به نظر من چندان به مصلحت نیست.

او با بیان اینکه علما باید سعی کنند مواضع اخلاقی در جامعه حفظ شود گفت: علما باید تلاش کنند تهمت های ناروا بر کسی وارد نشود و آن چیزی که در انتخابات مهم است، اخلاق سیاسی است یعنی ما سعی کنیم که بر اساس یکسری اصول اخلاقی که اسلام به ما آموخته است به کسی تهمت نزنیم، به کسی بد بین نباشیم، بیت المال هزینه نکنیم، اسراف در کار تبلیغات نکنیم و بالاخره آن اصولی که در اسلام از نظر اخلاقی آموختیم، باید رعایت شود و این علما و مراجع هستند که باید این مسایل را به عنوان کسی که متولی اسلام هستند، پدرانه به مردم بگویند. اگر خدایی نکرده از جانب روحانیون رده بالای ما اصول اخلاقی زیر پا گذاشته شود و جانبداری از یک جریانی شود، آنوقت کار کمی سخت می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم ادامه داد: در هر صورت نکته این است که روحانیت باید موضع پدرانه و نگهبانی از اخلاق اسلامی را داشته باشد تا تمام گروه ها را از جهت اخلاقی و انسانی به‌هم نزدیک کند. از جهت فکری که نمی توان نزدیک کرد چون هر کسی یک جور فکر می‌کند ولی به لحاظ اخلاقی و انسانی باید به‌هم نزدیک شوند تا خدایی نکرده آسیبی به اسلام، دین و کشور وارد نشود.

فاضل میبدی تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم این مسایل را خیلی در جامعه اجرایی کنیم. ممکن است انتخابات ما سالم برگزار شده باشد ولی مهم، اخلاق پیش از انتخابات است که گروه‌ها چگونه با هم برخورد کنند. ما باید دنبال این باشیم که حقیقت کشف شود، منافع ملی ما حفظ شود، کینه‌ها و اختلافات از بین رود.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم