ایران، قم

23.98°C
ابرهای پراکنده
جمعه
17.18°C / 26.67°C
شنبه
17.86°C / 26.73°C
یکشنبه
17.45°C / 27.28°C
دوشنبه
19.79°C / 30.05°C
سه شنبه
21.05°C / 28.82°C
چهارشنبه
19.5°C / 26.41°C
پنج شنبه
17.89°C / 26.19°C
بار اسلام جز با همراهی قرآن و اهل بیت به مقصد نمی رسد

بار اسلام جز با همراهی قرآن و اهل بیت به مقصد نمی رسد

آیت الله یوسفی غروی

کارشناس تاریخ اسلام برداشت خود از حدیث ثقلین را بیان کرد و گفت: بار اسلام به مقصد نمی رسد مگر آنکه ثقل قرآن همراه با ثقل اهل بیت(ع) باشد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در مراسم رونمایی از کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار(جلد ۱ و۲) از سلسله کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه که در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تدوین و انتشار چنین مجموعه هایی جز از حوزه انتظار نمی رود اظهار داشت: از این حوزه توقع است که به معارف اسلام به ویژه از دیدگاه اهل بیت(ع) توجه کرده و به انحاء مختلف دین خود را ادا کند.

او با بیان اینکه جامع ترین موسوعه احادیث اهل بیت هنوز کتاب بحارالانوار است، گفت: کتابهای تازه انتشار خوب است که نقّادی شود چون نقّادی و تضارب آراء سبب برداشت بیشتر از محتوای کتاب و زکات علم خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم به خاطره ای از ابتکار امام خمینی(ره) در برداشت حدیث « اذا مات المومن فقیه، ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شیء الّا فقیه مثله» اشاره کرد و گفت: این جمله در سرعنوان بسیاری از اعلامیه های درگذشت عالمان به مناسبتهای مختلف دیده می شد و منظور یادبود این عالم بود؛ بنده در بحث ولایت مرحوم امام خمینی در نجف اشرف حاضر بودم از جمله چیزی که برای من تازگی داشت و می توان آن را از برداشتهای فقهی و استنباطی امام راحل دانست، استناد امام راحل به این حدیث به عنوان یکی از ادلّه اثبات ولایت فقیه بود درحالیکه همه این روایت را نوعی اظهار فضل نسبت به یک عالم می دانستند.

او با اشاره به حدیث« لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور مدینه لها» از حضرت موسی بن جعفر(ع) افزود: امام خمینی(ره) می فرمود اگر قرار باشد فقیه تحت نظر و حکومت دیگران زندگی کند و با تقاضا و خواهش امر به معروف و نهی از منکر کند، این چه حصنی است؟ «حصن مدینه» و حصن هر شهر به این معناست که حافظ و نگهبان باشد و لازمه آن این است که حاکم باشد نه محکوم و لذا برداشت امام از این حدیث برای ما که ناآشنا با صدر این حدیث نبودیم، جالب بود بنابراین فکر درخشان امام راهگشایی برای بسیاری از متفکران بود.

یوسفی غروی با اشاره به حدیث ثقلین عنوان کرد: تلقی من این است که پیامبر می خواست بفرماید مجموعه حمل اسلام شبیه حملی است که برروی مرکبی انجام گیرد و از جمله شرایط این است که تعادل دو طرف حفظ شود تا بار به مقصد برسد لذا بار اسلام به مقصد نمی رسد مگر آنکه ثقل قرآن همراه با ثقل اهل بیت(ع) باشد که نمی شود گفت حسبنا کتاب الله و یا حسبنا اهل بیت.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم