ایران، قم

18.83°C
نیمه ابری
چهارشنبه
18.52°C / 28.46°C
پنج شنبه
16.9°C / 26.5°C
جمعه
17.6°C / 27.15°C
شنبه
20.86°C / 31.46°C
یکشنبه
22.14°C / 34.57°C
دوشنبه
26.62°C / 34.28°C
حضور افراد کیفی در خبرگان، در سرنوشت سیاسی کشور اثرگذار است

حضور افراد کیفی در خبرگان، در سرنوشت سیاسی کشور اثرگذار است

چکیده : از نظر کیفی اگر انسان های مدیر و مدبر در خبرگان رهبری حضور داشته باشند مانند آقایان هاشمی و سید حسن خمینی قطعا تاثیرگذار خواهند بود. در هر حال حضور کسانی که در خبرگان به نفع سیاست های کلان کشور صحبت کنند در مقابل کسانی که سیاست کلان نمی دانند و سخنان سخیفی مطرح کنند بسیار تاثیرگذار است. مهم این است که کسانی در خبرگان حضور پیدا می کنند(حتی اگر از نظر تعداد کم باشند) بتوانند جریان مفید و سالمی برای کشور بسازند. من معتقدم اگر تعداد آرا این عده معدود در جامعه زیاد باشد قطعا قدرت مانورشان بیشتر و موثر خواهد شد...

کلمه – روشنک ابراهیمی:

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، حضور پرتعداد ثبت نام کنندگان در دو مجلس را نشانه بلوغ سیاسی مردم می داند و معتقد است این استقبال نشان می دهد مردم به سرنوشت خود و کشورشان حساس هستند.

این استاد دانشگاه مفید قم در گفت و گو با کلمه تاکید کرده که هیچ توطئه ای در پس این استقبال بی سابقه وجود ندارد و تنها دلیل آن این است که مردم می دانند در حال حاضر شرایط کشور حساس است.

فاضل میبدی همچنین به سحنان اخیر احمد جنتی در خطبه های نمازجمعه تهران انتقاد کرد و گفت: “آقای جنتی که هنوز پرونده ها را بررسی نکرده اند اینگونه در خطبه های نماز جمعه نسبت به افراد نظر دهند اصلا زیبنده ایشان نبود زیرا جایگاه ایشان با دیگر خطیبان نماز جمعه فرق می کند. ایشان دبیر شورای نگهبان و عضو این شورا هستند و نباید قضاوت جلوتر داشته باشند. این گلایه از آقای جنتی را دارم که شما زود قضاوت کردید. اول پرونده افراد را باید بررسی و با آنها صحبت کرد و بعد این سخنان را مطرح کرد اگرچه بعد هم نباید این سخنان گفته شود. اگر اینگونه قضاوت ها و موضعگیری ها جلوتر شروع شود مردم ناامید و دلسرد خواهند شد و خواهند گفت که هنوز هیچ چیز نشده دبیر شورای نگهبان قضاوت می کند! اگر شورای نگهبان واقعا شورایی است که می خواهد بطور مستقل بر انتخابات نظارت داشته باشد باید سکوت کند و بر اساس “قانون” صلاحیت ها را بررسی کنند. اما اینکه به اینگونه آن هم در خطبه نماز جمعه به افراد حمله شود که اینجور هستند و مورد قضاوت قرار گیرند کار درستی نیست.”

مشروح گفت و گوی خبرنگار کلمه با حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی درخصوص تغییر و تحول ترکیب مجلس آینده خبرگان رهبری و نقش آن در بدنه نظام سیاسی کشور در پی می آید:

با ثبت نام ۸۰۱ نفر برای انتخابات خبرگان، رکورد تمام دوره های خبرگان رهبری شکسته شد. آیا علت این افزایش شصت و هفتاد درصدی به شرایط کنونی کشور باز می گردد؟

هر روز که می گذرد مردم به بلوغ سیاسی بیشتری می رسند و به سرنوشت خود و کشورشان حساس تر می شوند. این ازدحام برای ثبت نام و کاندیدا شدن برای مجلس خبرگان رهبری نیز به معنای حساسیت موضوع است و طبیعی است که در این دوره استقبال بیشتری، هم برای کاندیدا شدن و هم برای شرکت در پای صندوق های رای شود و انتظار این افزایش حضور می رفت.

اما برخی، از این افزایش حضور با عنوان توطئه نام می برند. علت واکنش های منفی چیست؟

هیچ توطئه ای در کار نیست و همانطور که گفتم بالاخره شرایط کشور حساس است و انتخابات خبرگان هم مسئله مهمی است و مردم و طلبه ها و علمای حوزه های علمیه هم می خواهند حضور و ظهور بیشتری داشته باشند. اینکه برخی از آقایان می گویند که توطئه ای پشت این قضیه است، به هیچ وجه قابل قبول نیست و علت آن، تنها به شرایط حساس کشور باز می گردد. علاوه بر آن طلاب جوان بیشتری هم رشد کرده اند و آمادگی برای پذیرش مسئولیت دارند و سعی می کنند تا مجلس خبرگان جوانی باشد تا با آگاهی و آشنایی به مسائل جامعه امروز گام های موثرتری برداشته شود. باز تاکید می کنم هیچ توطئه ای پشت این قضیه نیست.

حضور چهره های شاخص و جوان از جمله سید حسن خمینی چه تاثیری بر بدنه نظام سیاسی کشور خواهد گذاشت؟

اگر خبرگان رهبری که از جایگاه مهم و حساسی برخوردار است در اختیار گروه سیاسی بیشتری قرار بگیرد و با آگاهی بیشتری مسائل را دنبال شود قطعا تاثیر مثبتی بر فضای کشور خواهد گذاشت، زیرا خبرگان نهادی است که نسبت به سرنوشت کلان کشور پیوند خورده و طبیعی است که در شاکله و بدنه سیاسی کشور بی تاثیر نخواهد بود؛ به ویژه اینکه اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد حضور کسانی که سوابق انقلابی شان بیشتر است و به مسائل روز جامعه و جهان آگاهی بیشتری داشته باشند و شرایط سیاسی پیرامون خود را بهتر بشناسند و بر اساس آن بینش ها تصمیم بگیرند تاثیر بر روی کسانی می گذارند که به هر حال جامد و بسته در یک فضای محدود فکر می کنند.

در خصوص انصراف تعدادی از چهره ها از جمله آیت الله طبسی در این دوره از انتخابات خبرگان یا حضور چهره هایی مانند آیت الله امجد چه فکر می کنید؟ آیا ترکیب و تناسب قوای خبرگان رهبری تغییر خواهد کرد؟

البته دلایل آن را نمی دانم اما فکر می کنم آیت الله طبسی وضعیت جسمی خوبی ندارند و این اواخر هم کمتر شرکت می کردند، وگرنه ایشان چهره سیاسی هستند و حساسیت دارند که حتما شرکت کنند و فکر می کنم علت آن کهولت سن است. چهره هایی هم مثل آیت الله امجد در برابر حرکت های سیاسی که از سوی برخی از علما و خطیبان نماز جمعه رخ می داد موضعگیری می کردند و بر روی مسائل حساسیت داشتند. ایشان شخصیتی هستند که نمی توانند در گوشه ای بنشینند و فقط به درس اخلاق بسنده کنند و بر همین اساس شرایط کشور را به گونه ای دیدند که بر خود لازم دانستند تا شرکت کنند. بنابراین براساس تشخیص خودشان شرکت کردند و هیچ توطئه سیاسی پشت قضیه نیست. خود آیت الله امجد روحانی بصیر و آگاهی هستند و حساسیت کشور را تشخیص داده اند و به این نتیجه رسیدند که اگر کنار بکشند مسئولیت برایشان ایجاد شود.

در مورد بخش دوم سوال هم مهم ترکیب کمی نیست و از نظر کمیت ممکن است وزنه سنگین تر شود، البته من نمی توانم پیش بینی کنم اما از نظر کیفی اگر انسان های مدیر و مدبر در خبرگان رهبری حضور داشته باشند مانند آقایان هاشمی و سید حسن خمینی قطعا تاثیرگذار خواهند بود. در هر حال حضور کسانی که در خبرگان به نفع سیاست های کلان کشور صحبت کنند در مقابل کسانی که سیاست کلان نمی دانند و بعضا سخنان سخیفی مطرح می کنند بسیار تاثیرگذار است. مهم این است که کسانی که در خبرگان حضور پیدا می کنند (حتی اگر از نظر تعداد کم باشند) بتوانند جریان مفید و سالمی برای کشور بسازند. من معتقدم اگر تعداد آرای این عده معدود در جامعه زیاد باشد قطعا قدرت مانورشان بیشتر و موثر خواهد شد.

اشاره هم به همین ائتلاف آقایان هاشمی، خمینی و روحانی بود که گفتید از نظر کیفی وزنه را سنگین تر خواهد کرد. اما مسئله ای که نگرانی ها را افزایش می دهد، سخنان سخنگوی شورای نگهبان است که گفته اند اظهار نظرها درباره حوادث ۸۸ ملاک عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت هاست. آیا با این شروط، شورای نگهبان می تواند سلیقه سیاسی خود را اعمال کند؟

هیچ چیز قابل پیش بینی نیست اما بهتر بود اینگونه اظهار نظرها مطرح نمی شد. مثلا اینکه آقای جنتی که هنوز پرونده ها را بررسی نکرده اند اینگونه در خطبه های نماز جمعه نسبت به افراد نظر دهند اصلا زیبنده ایشان نبود زیرا جایگاه ایشان با دیگر خطیبان نماز جمعه فرق می کند. ایشان دبیر شورای نگهبان و عضو این شورا هستند و نباید قضاوت جلوتر داشته باشند. این گلایه از آقای جنتی را دارم که شما زود قضاوت کردید. اول پرونده افراد را باید بررسی و با آنها صحبت کرد و بعد این سخنان را مطرح کرد اگرچه بعد هم نباید این سخنان گفته شود. اگر اینگونه قضاوت ها و موضعگیری ها جلوتر شروع شود مردم ناامید و دلسرد خواهند شد و خواهند گفت که هنوز هیچ چیز نشده دبیر شورای نگهبان قضاوت می کند! اگر شورای نگهبان واقعا شورایی است که می خواهد بطور مستقل بر انتخابات نظارت داشته باشد باید سکوت کند و بر اساس “قانون” صلاحیت ها را بررسی کنند. اما اینکه به اینگونه آن هم در خطبه نماز جمعه به افراد حمله شود که اینجور هستند و مورد قضاوت قرار گیرند کار درستی نیست.

موضوع دیگری که این روزها محور بحث ها قرار دارد مسئله نقش نظارتی مجلس خبرگان رهبری است. آیا با تغییر ترکیب مجلس خبرگان شاهد تغییر در عملکرد خبرگان در این زمینه خواهیم بود؟

پاسخ به این سوال که چه اتفاقی خواهد افتاد سخت است اما الان دو تفسیر وجود دارد: یک نظارت استصوابی و یک نظارت غیراستصوابی، کسانی که ناظر و حاضر بر شورای خبرگان قانون اساسی بودند می گویند مجلس خبرگان ناظر است تا کار درست انجام شود و برخی دیگر بر نظارت استصوابی تاکید دارند. اما اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد نمی خواهم از الان قضاوت کنم.

مشارکت مردم در ترکیب مجلس آینده خبرگان و همچنین مجلس شورای اسلامی چه تاثیری خواهد داشت؟

اگر شورای نگهبان به صورت قانونی عمل کند و کسی را بدون دلیل قانونی رد صلاحیت نکند مردم بصورت گسترده شرکت خواهند کرد زیرا مردم نسبت به هر دو مجلس حساس هستند و به اعتقاد من مشارکت بسیار بالایی خواهند داشت.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم