ایران، قم

26.02°C
Light rain
یکشنبه
20.17°C / 30.71°C
دوشنبه
17.71°C / 27.81°C
سه شنبه
17.84°C / 22.18°C
چهارشنبه
14.36°C / 19.03°C
پنج شنبه
14.77°C / 26.03°C
جمعه
19.94°C / 29.84°C
اطلاع یا عدم اطلاع امامزادگان از اعمال مردم

اطلاع یا عدم اطلاع امامزادگان از اعمال مردم

آیت الله یوسفی غروی: در روایت به امامزاده اشاره ای نشده است
شفقنا- یکی از ائمه جمعه تهران در سخنرانی خود عنوان کرد: برخی از صلحا در عالم مکاشفه دیده بودند که مقابل حضرت مهدی (عج) نامه های زیادی وجود دارد، حضرت نامه ها را برمی داشتند و کنار برخی از آنها دستوری می دادند، برخی از نامه ها را هم می بوسیدند و سپس پاراف می کردند، از امام زمان(عج) پرسیدند این نامه ها چیست؟ حضرت فرمودند: «شیعیان ما به امامزاده ها متوسل می شوند و امامزاده ها حواله می دهند و ما حواله های آنها را امضا می کنیم و حاجت روا می شوند.»
این سخنان امام جمعه تهران، واکنش های مختلفی را برانگیخت و پرسش هایی را ایجاد کرد.
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، کارشناس برجسته تاریخ اسلام در گفت وگو با شفقنا،  در حاشیه این سخنان، اظهار کرد: در تفسیر روایت «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ؛ بگو عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى بینند» آمده که بر امام هر زمانی نامه های اعمال مردم آن زمان عرضه می شود؛ در روایات روزهای مختلفی عنوان شده است. بر طبق این روایات خدا و پیامبرانش و اولیا و اوصیا ایشان گزارشی از اعمال مردم را می بینند و امام هر زمان از نامه های افراد بر اعمالشان مطلع می شود.
او در مورد اینکه آیا در روایات  به این نکته اشاره شده که امامزاده ها نیز نامه های اعمال مردم را به دست امام زمان(عج) می رسانند؟ به شفقنا گفت: در روایات به امامزاده اشاره نشده است و در روایت معتبر  که نقصی برآن نیست و در حقیقت دلیلی برای ضعف یا بطلان و رد آن نیست، فقط معصومین علیهم السلام مورد تأکید هستند یعنی در درجه اول انبیا و مرسلین و در درجه بعدی اوصیاء مانند امامان معصوم در روزهای عنوان شده، گزارشی از اعمال مردم را می بینند.
 
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم