ایران، قم

23.46°C
آسمان صاف
جمعه
15.72°C / 26.68°C
شنبه
19.66°C / 30.02°C
یکشنبه
21.29°C / 33.06°C
دوشنبه
24°C / 32.71°C
سه شنبه
21.94°C / 26.08°C
چهارشنبه
19.16°C / 30.98°C
پنج شنبه
22.15°C / 29.71°C

علمای دین برسر محکومیت آدمکشی اتفاق کنند

محمد تقی فاضل میبدی
بر همه دینداران بخصوص روشنفکران دینی لازم است در برابر این وقایع تلخ آرام نگیرند
سرانسانی را به عنوان دفاع از دین بریدن، خود جنایتی است که نمی توان در برابر آن سکوت کرد و این به عهده علمای دین است که در برابر چنین جنایاتی موضع بگیرند و اسلام رحمانی را از اسلام توام با قتل و غارت جدا سازند. در این جا سخن بر سر این نیست که مقتول مسلمان است یا غیرمسلمان . مهم این است که قرآن کریم قتل یک انسان را معادل قتل آدمیان می داند و ما شاهدیم که در این مدت چند، انسانها را بنام دین سر بریدند. چنین جنایتی در هیچ دینی قابل توجیه نیست. بر همه دینداران بخصوص روشنفکران دینی لازم است در برابر این وقایع تلخ آرام نگیرند. تاریخ جنگهای صلیبی که متاسفانه متولیان دین وسیاستمداران آن دوران پیشتازش بودند و توجیهش می کردند و جهاد در راه خدا می خواندند، دردناکترین دورانی است که به نام دفع از دین درتاریخ ثبت شده است. بی شک عقل و فهم عالمان دین وتدبیر سیاستمداران این دوران به گونه‌ای جلوآمده است که این جنایات را به نام دین نمی پذیرد و هر خشونتی را محکوم می نمایند. با این وجود، امروزدر دنیای اسلام سرها بریده می شود و عالمان و سیاستمداران کشورهای اسلامی چندان واکنش از خود نشان نمی دهند.
منطقه آبستن حوادث است. این ائتلافی که برای برخورد با تروریست ها صورت گرفته است معلوم نیست چه هدفی را دنبال می کند وخاور میانه اسلامی را به کجا می خواهند ببرند؟ با کمال تاسف اختلاف میان دو مذهب شیعه وسنی رو به فزونی است. سران کشورهای ایران، عربستان، مصر و ترکیه و سوریه حاضرنیستند در کنار هم قرارگیرند وتصمیمی یگانه وهدفی واحد برای کشورهای اسلامی اتخاذ نمایند. از آن سو نقض حقوق بشر در داخل برخی کشور‌های اسلامی همواره وجود دارد. به اختلافات فرقه‌ای دامن زده می شود. به حقوق اقلیت ها توجه کامل نمی شود. رسانه‌های ملی متحجرانه به این اختلافات دامن می زنند. وحدتی که در دنیای غرب برای حفظ منافعشان وجود دارد در دنیای اسلام وجود ندارد. دردناکتر این که عالمان دین در برابر این حوادث سکوت کرده اند. گویی بالاتفاق خشونت را زاییده دین می دانند. براین باورم اگر متولیان اسلام و فقهای مذهب در یک اراده جمعی و همگانی اعلام کند که اسلام پیامبر از اسلام این گروه های افراطی جدا می باشد ودر تضاد کامل با آن است، جوانان مسلمان به این گروه ها نمی پیوندند. در کتب شیعه واهل سنت هزاران نظر وفتوا بر خلاف این رفتارهای افراطی وجود دارد. در مفاله‌ای نوشتم باید میان قم وقاهره پل ارتباطی وجود داشته باشد .علمای مذاهب چهارگانه سالی یکی یا دوبار نشست شورایی داشته باشند ونقاط مشترک خودرا در برخورد با این گرههای افراطی اعلام کنند. دخالت نیروهای خارج از جهان اسلام برای حل این بحران، ماجرا را وخیم تر می کند و اختلافات کشورهای اسلامی را بیشتر می سازد .
بی شک تولد این جریانات افراطی یا بخاطر بی‌تدبیری سران کشورهای اسلامی و نقض حقوق بشراست که در این کشورها صورت می گیرد و یا زاییده ی پاره ای کشورهای غیر اسلامی برای بدنام ساختن اسلام . واین‌ها چیزی نیست که با حمله نظامی گروههای ائتلاف حل شود؛ جز این که ثروت مردم مسلمان به جیب کمپانی های تسلیحاتی روانه شود و شکم های گرسنه به گروه های افراطی ملحق شوند. بنابراین گام نخست حل این بحران اتحاد سران کشورهای اسلامی و ائتلاف علمای اسلام از تمام فرق ومذاهب، ودر پی آن رعایت حقوق شهروندان واز بین بردن فقر وبحران اقتصادی است. در روایات آمده است که فقر تمام مفاسد را در پی دارد .
جا داردعلمای اسلام از خود بپرسند که چرا کشورهای اسلامی در جنگ و در گیری و توسعه نیافتگی به سر می برند و به نام دین این همه با هم خشونت می ورزند؟ مگر اسلام برای رفاه حال مسلمین نیست ؟ مگر جنگ وجهاد وقتال یک اصل مقدس و اولیه است که دایم باید بجنگند ؟ اصطلاح جنگ مقدس از کجا آمده است؟ این کلمه را صلیبی ها در جنگهای صلیبی ساختند تا مردم را به آدمکشی دعوت کنند. امروز چند میلیون مسلمان در کنار کعبه شعار توحید سر می دهند، اما اگر به کشورهای آنان سری بزنی هیچ بویی از برادری استشمام نمی شود . بهداشتی وجود ندارد . تنها مساجد آنان ممکن است تمییز باشد وبس .چرا چنین است؟ در اسلام رعایت حقوق آدمیان و رعایت بهداشت در راس امور است واز ایمان شمرده می شود.
پیامبر مسلمانان را به دو چیز مهم توصیه فرمود: خون و ناموس مردم ؛ از هرآیینی که باشند. هرروز در کشورهای تابع پیامبر اسلام شاهد خونریزی بیشتری هستیم . یا آدمیان را به اعدام محکومی کنند و یا گروهی به دست گروهی دیگر ترور می شوند.و اخیرا سر بریدن! یعنی فجیع‌ترین نوع قتل رواج یافته است. پیشنهاد نگارنده این است که باید یک ائتلاف دینی وسیاسی از داخل کشورهای اسلامی تشکیل شود وحساب گروهای افراطی را از مسلمانان واقعی جدا کنند. بازهم تاکید می کنم دخالت قدرت های بزرگ وائتلاف چند کشور خارج از جهان اسلام مشکلی را علاج نخواهد کرد .

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم