ایران، قم

23.26°C
آسمان صاف
دوشنبه
17.14°C / 23.61°C
سه شنبه
16.28°C / 29.6°C
چهارشنبه
19.35°C / 29.43°C
پنج شنبه
17.77°C / 27.31°C
جمعه
18.12°C / 27.37°C
شنبه
20.95°C / 30.91°C
شعارهای تند، خشن و ساختارشکن راه به جایی نمی‌برد

شعارهای تند، خشن و ساختارشکن راه به جایی نمی‌برد

فاضل میبدی در گفت‌وگو با نوآوران

این روزها در برخی از شهرهای کشور شاهد تجمعات خیابانی مردم در اعتراض به برخی مشکلات هستیم؛ تجمعاتی که در صورت ادامه‌دار شدن به بحرانی جدی تبدیل شده که نه تنها گره‌گشایی نمی‌کند، بلکه مشکلات جدید نیز ایجاد می‌کند.

نوآوران آنلاین- پرواضح است که رفتارهای هنجارشکنانه زمینه بروز تنش در کشور را ایجاد می‌کنند. از این رو به جرأت می‌توان گفت که مردم باید در کمال آرامش از حقوق مدنی خود دفاع کرده و از طریق مناسب و قانونی نه تجمع در خیابان‌ها و سر دادن شعارهای خشن، خواست‌های‌شان را طلب کنند.

در همین خصوص به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد تجمعات مردم در برخی از شهرهای کشورمان بودیم. در حالی‌که تجمع در خیابان‌ها راه صحیحی برای اعتراض نسبت به مشکلات نیست. با توجه به این‌که تجمعات، انسجام ملی را زیر سؤال می‌برد، شما این حرکت را چطور ارزیابی می‌نمایید؟

شعارهای تند، خشن و ساختارشکن به‌ویژه این‌که افراد شعار مرگ بر رئیس‌جمهور را سر می‌دهند، راه به جایی نمی‌برد و نتیجه‌ای نیز به دنبال نخواهد داشت. این نکته را نباید از نظر دور داشت که اعتراضات مدنی حق مردم است و مشکلاتی در جامعه وجود دارد و مردم نیز نسبت به مشکلات حق اعتراض دارند، اما اعتراض مدنی باید جنبه مدنیت خود را حفظ کند و مردم در آرامش به بیان مطالبات‌شان بپردازند و این‌که در خیابان‌ها تجمع کنند و شعار مرگ بر مسؤولان را سر دهند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود و تنها موجب رواج خشونت در جامعه می‌شود و کشور را دو قطبی می‌کند. در دنیای امروز تاریخ انقضای این شعارهای خشن به پایان رسیده است. به‌ویژه ملت ایران که از مدنیت چندهزار ساله برخوردار هستند، نباید شعارهای مرگ علیه مسؤولان را سر دهند. اعتقاد دارم که رفتارهای خشن و تجمع در خیابان‌ها ضمن این‌که مشکلی حل نمی‌کند، به مصلحت نظام نیز نیست. در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد گرانی‌ کالاها سر به فلک کشیده و بسیار بیشتر از اکنون بود. در آن زمان برخی، مردم را تشویق به صرفه‌جویی و استفاده از مواد غذایی با هزینه کمتر می‌کردند تا مشکلات اقتصنوادی‌ خانواده‌ها کاهش یابد. در شرایط کنونی نیز گرانی‌ها راهکار دارند و تجمع در خیابان‌ها را نمی‌توان راه حل این امر دانست. در شرایط کنونی مسؤولان باید پیام مردم را بشنوند و با مردم همراهی کنند. مردم نیز در نظر داشته باشند که شعارهای ساختارشکن نه تنها مشکلات را رفع نمی‌کند، بلکه مشکلات بیشتری نیز ایجاد می‌کند. هرگونه شعار خشن و ساختارشکن که جامعه را به خشونت بکشد، اندیشه آنارشیست ایجاد می‌کند و از حیطه اختیارات مدنی که حق مردم است خارج می‌شود.

در دولت دهم نیز با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه بودیم، اما شاهد بروز رفتارهای خشن درجامعه نبودیم. به نظر شما چرا اکنون جامعه به سمت خشونت و تجمعات خیابانی رفته است و می‌توان گفت که مدافعان و حامیان دیروز احمدی‌ نژاد، مدعیان امروز هستند؟

دولت روحانی با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است که منشأ آن تنها در دولت نیست. بر کسی پوشیده نیست که دستیابی دولت به موفقیت نیازمند همکاری تمام قوا و نهادهای امنیتی با قوه مجریه است. همه قوا و دستگاه‌ها باید روحانی را در دستیابی به اهدافش که رفع مشکلات اقتصادی و تحقق توسعه است، یاری رسانند. در این میان به ویژه قوه قضائیه نقش مهمی دارد و باید همراه دولت باشد. وحدت ملی در شرایط کنونی امری بسیار مهمی است که باید سران قوا آن را در نظر داشته و در راستای آن حرکت کنند.

 دود خشونت‌های خیابانی بیش از هر چیز به چشم مردم می‌رود. به نظر شما چه اقداماتی باید در این زمینه صورت گیرد؟

مشکل معیشت سال‌هاست که در ایران وجود دارد اما با تجمعات خیابانی مشکلی حل نمی‌شود. در شرایط کنونی نیز که اقتصاد کشور با رکود مواجه است، صحیح نیست که منشأ همه مشکلات را عملکرد دولت تدبیر و امید بدانیم. در صورت بروز مشکل و ناآرامی در کشور دود حاصل از آن به چشم همه جناح‌ها و جریان‌ها می‌رود و در شرایط بحرانی و تشویش هیچ کس سود نمی‌برد. از این رو می‌توان گفت تنها راه‌حل مشکلات کشور انجام اصلاحات است و مسؤولان باید ضمن حفظ وحدت ملی در برخورد با مسائل با درایت اقدام کنند و علاوه بر این‌که حقی برای اعتراض‌های مدنی برای مردم قائل شوند، باید در راستای کاهش مشکلات گام بردارند و همراه مردم باشند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم