ایران، قم

23.26°C
آسمان صاف
یکشنبه
18.19°C / 29.67°C
دوشنبه
18.96°C / 24.49°C
سه شنبه
17.19°C / 28.67°C
چهارشنبه
18.92°C / 28.85°C
پنج شنبه
17.95°C / 27.6°C
جمعه
17.19°C / 27.95°C
شنبه
18.23°C / 28.7°C
مداح کارشناس سیاسی نیست

مداح کارشناس سیاسی نیست

مداح‌ها باید نگران این باشند که بتوانند به‌درستی اخلاق، زندگی و هدف امام‌حسین(ع) را به مردم آموزش دهند، نه‌اینکه درس سیاسی بدهند. اگر سرنوشت کشور را به دست مداح‌ها بسپاریم مبارزه با منافع ملی ایجاد می‌شود و در سیاست‌داخلی کشور و درون جامعه اتفاقات بدی می‌افتد.

در ماه محرم برخی از مداح‌ها به کارشناس سیاسی تبدیل می‌شوند. از تریبون‌هایی که در اختیار دارند شرایط سیاسی کشور را تحلیل می‌کنند و می‌گویند نگران انتخابات خبرگان هستند. دراین میان برخی از بزرگان و چهره‌ها نیز به‌این موضوع با صحبت‌ها و اظهارنظرهایشان دامن می‌زنند. این موضوع در چند روز اخیر درباره انتخابات مجلس خبرگان و شرکت‌کردن یا شرکت‌نکردن عده‌ای دراین انتخابات در اظهارنظر یکی از چهره‌های سیاسی کشور مشاهده شد که حتی در صحبت‌هایش به مداح‌ها و مبلغان این اجازه را داد تا درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهارنظر کنند و به مردم آگاهی دهند؛ با وجود این، باید چند نکته را دراین‌باره مد نظر قرار داد. اول اینکه افرادی که می‌خواهند در انتخابات مجلس خبرگان که قرار است در اسفند برگزار شود شرکت کنند باید از شرایطی برخوردار باشند، اما دراین میان نباید برای افراد تعیین‌تکلیف کنیم که چه افرادی و با چه خط‌فکری‌هایی می‌توانند دراین مجلس شرکت کنند. دوم اینکه همواره باید به‌این مهم توجه داشته باشیم که ملاک برای ورود به انتخابات خبرگان براساس قانون‌اساسی است و هیچ‌فرد یا نهادی نمی‌تواند تفسیر شخصی از قانون‌اساسی داشته باشد. باید بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی ایران به‌این نتیجه رسیده باشیم که قانون‌اساسی را نباید سلیقه‌ای و جناحی تفسیر کرد.  نکته سوم اینکه همه می‌دانیم که مجلس خبرگان مجلسی حساس است، به‌خصوص این دوره مجلس خبرگان حساس‌تر از دوره‌های قبل است. حساسیت نباید دلیل این شود که بخواهیم برای شرکت‌کردن یا نکردن افراد دراین مجلس تعیین‌تکلیف کنیم. این موضوع درست نیست که بگوییم چه افرادی حق دارند شرکت کنند یا چه افرادی نباید شرکت کنند. اگر بخواهیم برای نامزدها تعیین‌تکلیف کنیم، مجلس خبرگان که دیگر مجلس خبرگان نمی‌شود، بلکه می‌شود یک مجلس فرمایشی؛ درصورتی‌که این موضوع خلاف قانون‌اساسی است. نکته چهارم از این قرار است که  در آستانه ماه محرم در مداحی‌ها و منبرها شنیده می‌شود عده‌ای از مداح‌ها وارد صحبت‌های سیاسی می‌شوند و این جای نگرانی دارد. اینکه مداح‌ها در آستانه انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی رو به جهت‌گیری سیاسی آورده‌اند باعث تاسف است. مداح‌ها باید ذکر مصیبت امام‌حسین(ع) را بگویند و این باعث تاسف است که در مجالس محرم عده‌ای مداح از تریبونی که در اختیار دارند وارد کارهای سیاسی می‌شوند؛ با این رفتار نشان می‌دهند امام‌حسین(ع) را برای پیشبرد اهداف خود به ابزاری تبدیل کرده‌اند، درصورتی‌که مداح باید کارش مداحی باشد، نه وارد‌شدن در دسته‌بندی‌ها و جناح بازی‌های سیاسی و امروز که این‌گونه است نشان از آن دارد که مداح‌ها و عده‌ای از افراد همه‌چیز را ابزار کرده‌اند تا به منافع خود برسند. درصورتی‌که باید اخلاق را مد نظر قرار دهند تا سیاست را، چراکه مداح نه کارشناس سیاسی است و نه کارشناس مجلس خبرگان یا شورای اسلامی. مداح‌ها نگران انتخابات مجلس خبرگان یا شورای اسلامی نباشند، احزاب و روزنامه‌ها و دیگران خیلی خوب این چیزها را تحلیل و بررسی و به مردم آگاهی‌رسانی می‌کنند.

مداح‌ها باید نگران این باشند که بتوانند به‌درستی اخلاق، زندگی و هدف امام‌حسین(ع) را به مردم آموزش دهند، نه‌اینکه درس سیاسی بدهند. اگر سرنوشت کشور را به دست مداح‌ها بسپاریم مبارزه با منافع ملی ایجاد می‌شود و در سیاست‌داخلی کشور و درون جامعه اتفاقات بدی می‌افتد.

 

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم