ایران، قم

16.94°C
تمام ابری
جمعه
17.02°C / 26.13°C
شنبه
18.29°C / 27.44°C
یکشنبه
19.31°C / 30.32°C
دوشنبه
18°C / 25.42°C
سه شنبه
17.26°C / 26.28°C
چهارشنبه
19.64°C / 30.51°C
پنج شنبه
20.6°C / 29.65°C
با محرومان؛ برخورد نامناسب با محرومین ظلم مضاعفی به آنهاست

با محرومان؛ برخورد نامناسب با محرومین ظلم مضاعفی به آنهاست

محمود صلواتی: دولت زمینه های اشتغال و کسب و کار محرومین را فراهم کند. از زمانی که کمک به محرومین دولتی شد و آزادی از روحانیون، مطبوعات و نیروهای مستقل گرفته شد، وضعیت محرومین نامناسب تر گردید و از محرومیت زدایی دورتر و دورتر شدیم. امور مربوط به محرومین را به مردم بسپاریم و به نیروهای مستقل بهای بیشتری بدهیم که مردم به آنان اعتماد بیشتری دارند.
حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی در گفت وگو با شفقنا، درباره محرومان و محرومیت زدایی اظهار کرد: یک بخش عمده محرومیت و مشکلات مربوط به آن به جامعه باز می گردد و بخشی به حکومت و بخش دیگر مربوط به افراد توانمندی است که به شکلی در ایجاد محرومیت در جامعه نقش داشتند.
برخورد نامناسب با محرومین ظلم مضاعفی به آنهاست
وی نسبت به برخورد همراه احترام با محرومین تأکید کرد و گفت: برخی از مردم جامعه تحت عنوان محرومان، به دلایل مختلفی دچار محرومیت در زندگی خود شدند، اگر برخورد نادرستی هم با آنان شود ظلم مضاعفی نسبت به آنهاست لذا باید به گونه ای با این افراد رفتار شود که هم حق آنان ادا گردد و هم حرمت آنان در جامعه حفظ شود که اگر این چنین شود، خواه یا ناخواه جامعه توازنی پیدا می کند و منجر به شورش، نارضایتی و ناراحتی مردم نمی شود.
ثروتمندان و توانمندان حق محرومین که خداوند در اموال آنان قرار داده را پرداخت کنند
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در قرآن کریم تأکید می کند: وَفی أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ؛ در حقیقت پروردگار در اموال ثروتمندان و توانمندان حق معلوم، مشخص و معینی قرار داده که باید به محرومین داده شود تا محرومیت این افراد رفع گردد. به طور طبیعی استعدادها و شرایط افراد متفاوت است، برخی خواه یا ناخواه به هر دلیلی دچار محرومیت شدند لذا خداوند حقی برای آنان قرار داده و این حقشان باید پرداخت گردد و حرمتشان حفظ شود، پرداخت این حق باید به گونه ای باشد که حرمت آنان نیز محفوظ باشد. اگر چنین باشد جامعه سامان می گیرد و اگر این حق پرداخت نشود یا زمان کمک به آنان حرمتشان حفظ نشود، توازن جامعه به هم می خورد.
صلواتی به سفارش آیات و روایات و اقدامات ائمه در کمک به محرومین اشاره و بیان کرد: در آیات و روایات نسبت به کمک به محرومین تأکیدات بسیاری شده است، آیات بسیاری در قرآن درخصوص زکات است، در هر آیه ای که صلاه آمده به زکات نیز اشاره شده است، زکات، سهیم کردن نیازمندان در اموال ثروتمندان است که در زمان صدر اسلام نیز بوده و در واقع یک مفهوم عام و حقی است که خداوند برای نیازمندان قرار داده و نسبت به آن بسیار تأکید کرده است. به اضافه اینکه آیات بسیاری راجع به حقوق نیازمندان در قرآن و روایات وجود دارد.
با الگوبرداری از ائمه در جامعه کار و تولید افزایش یابد
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: سیره ائمه معصومین و همچنین نحوه رفتار و کردار حضرت علی(ع) نشانه بارزی از ضرورت توجه و کمک به محرومین است، حضرت علی(ع) با دستان خود زمین را آباد کردند و سپس فرمودند: «این زمین را در راه خدا برای نیازمندان وقف می کنم.» ایشان از این زمین آباد برای مصارف شخصی خود استفاده نمی کرد. الگوبرداری از این سیره برای امروز ما بدین معناست که باید در جامعه کار و تولید افزایش یابد و از سوی دیگر در این امر نیازمندان و فقرا در اولویت قرار گیرند. نکته دیگر اینکه کمک به نیازمندان و محرومین سبب سلامتی فرد کمک کننده می شود و سخاوت و بخشندگی او در حق دیگران موجب می گردد تا هم انبساط روحی پیدا می کند و هم مشکلات جامعه را برطرف می نماید.
به سمن ها، NGO ها و احزاب آزادی لازم در کمک به محرومین را بدهیم
وی در ادامه به وظایف مسئولین و علما در زمینه محرومیت زدایی اشاره و خاطرنشان کرد: اصل قضیه مردم هستند ما نباید مساله محرومین را دولتی و حکومتی کنیم، از زمانی که دولت خود را در این امور متولی دانست، افراد متمکن خود را برکنار و بدون مسئولیت احساس کردند و بیان داشتند که دولت باید مکلف این قضیه باشد. از سوی دیگر وقتی کار دولتی، حکومتی و وابسته به قدرت می شود، کسانی که متولی این اقدام از سوی حکومت هستند، نمی توانند درد نیازمندان را احساس کنند و وظیفه خود را انجام دهند لذا به نظر می رسد که امور مربوط به محرومین باید به مردم واگذار شود، NGOها و احزاب باید تقویت شوند و مطبوعات و رسانه ها باید آزاد باشند، ما باید مسایل این چنینی را در سطح جامعه ببریم، به هر اندازه که به احزاب، سمن ها، NGOها و حرکت های مردمی زمینه دهیم، مشارکت بیشتری از سوی مردم و متمکنین شاهد خواهیم بود.
دولتی شدن کمک به محرومین کارساز نبوده است
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: دولتی شدن کمک به محرومین در کشور ما به خصوص شیوه هایی همچون یارانه که در این ایام شاهد آن بودیم، تاکنون نه تنها کارساز نبوده بلکه مقداری سطح کار را تنزل داده است، این مبالغ هم کفاف نیازمندی های جامعه را نمی دهد و هم زمینه ای شده تا افراد نسبت به محرومین و نیازمندان احساس مسئولیت نکنند.
بهترین راهکار محرومیت زدایی بهادادن بیشتر به نیروهای مستقل است
وی به وظیفه علما و روحانیون نسبت به محرومین اشاره و تصریح کرد: علما و روحانیون باید در زمینه های مختلف کمک به محرومین و نیازمندان کشور فعالیت کنند، حکومت و دولت هم باید دست روحانیون، افراد مستقل، احزاب، مطبوعات و گروه ها را برای کمک به محرومین باز بگذارد. معتقدم در شرایط فعلی بهترین راهکار برای رفع محرومیت این است  که به نیروهای مستقل بهای بیشتری داده شود و دستشان را باز بگذارند چرا که مردم از این نیروها حرف شنوی بیشتری دارند.
دولت زمینه های اشتغال و کسب و کار محرومین را فراهم کند
صلواتی به طور مجزا در مورد وظیفه دولت در عرصه محرومیت زدایی گفت: دولت باید هدایت کل مساله را داشته باشد و ایجاد شغل نماید و زمینه های اشتغال و کسب و کار را برای جوانان فراهم کند تا امور محرومین رونق پیدا کند. دولت با فراهم آوردن زمینه هایی، محرومیت زدایی با صدقات، خیرات و کمک های مردمی را عهده خود مردم بگذارد تا این امر شکلی مردم داشته باشد، سیستم دولتی کمک به محرومین چندان در جامعه ما جوابگو نبوده است.
فقر و نیازمندی زمینه کفر را فراهم می کند
وی در صورت ازدیاد محرومیت در کشور به آسیب های آینده که گریبان کشور خواهد شد اشاره و اظهار کرد: إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ فقر و نیازمندی زمینه کفر را فراهم می کند، بسیاری از مشکلات، سرقت ها، دزدی ها، طلاق ها، به تأخیر افتادن ازدواج، بزه ها و بسیاری از عوامل مختلف که در جامعه شاهد آنها هستیم به این دلیل است که فقر و نیازمندی در جامعه افزایش پیدا کرده و همبستگی ملی کاهش یافته است. امور کمک به محرومین به دست افرادی افتاد که وظایف خود را به نحو احسن انجام نمی دهند و نتیجه آن هم همین می شود که امروز شاهدیم.
دخالت دولت در کمک به محرومین سبب کاهش اعتماد مردم از روحانیت شد
صلواتی در مورد نتایج دخالت دولت و افراد خاص در امور مربوط به مسئولین گفت: این امر سبب شده اعتماد مردم نسبت به روحانیت کاهش یابد، روحانیت هم وظیفه خود که دین، مذهب و ارتباط با مردم است را به درستی انجام نمی دهد و در امور سیاسی دخالت می کند و از وظایف اجتماعی خود غافل می شود این در حالی است که سیره سلف صالح در گذشته چنین بوده که روحانیت صدای مردم، در کنار مردم و فریادرس مردم بودند، مساجد پایگاه های واقعی مردم بود، به نظرم امروز باید به اسلوب مردمی که اسلام بر آن تأکید داشته برگردیم که در این صورت شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود، تا زمانی که شیوه ای که تاکنون داشتیم را ادامه دهیم، نتایج آن ازدیاد محرومیت و ادامه وضعیت فعلی محرومین و نیازمندان خواهد بود.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم