ایران، قم

23.64°C
تمام ابری
جمعه
15.67°C / 27.41°C
شنبه
17.77°C / 28.52°C
یکشنبه
19.87°C / 30.2°C
دوشنبه
18.86°C / 24.1°C
سه شنبه
15.9°C / 23.64°C
چهارشنبه
18.41°C / 28.99°C
دولتمردان فراتر از اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی به تامین انتظارات مردم بپردازند

دولتمردان فراتر از اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی به تامین انتظارات مردم بپردازند

حجت‌الاسلام فاضل‌میبدی در گفت‌و‌گو با نوآوران:

تامین خواست‌ها و انتظارات مردمی که پس از طی صف‌های طویل در 29 اردیبهشت سال جاری رأی دادند، ضرورتی انکارناپذیر است. ضرورتی که شاید بتوان آن را ضامن اعتماد مجدد مردم در 1400 به جریان اصلاحات دانست.

نوآوران آنلاین- مردم با رأی به دکتر روحانی نشان دادند که تمایل دارند اداره امور کشور را برای چهار سال دیگر به اصلاح‌طلبان واگذار کنند. از این رو دولتمردان باید با انگیزه قدم در راه گذارند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنند. بر کسی پوشیده نیست که بهبود وضعیت اقتصادی جامعه از جمله ضروریاتی است که باید در اولویت قرار گیرد و وعده‌های انتخاباتی داده شده در این خصوص محقق شود.

در همین خصوص به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

* اخیراً نگرانی‌هایی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درخصوص نارضایتی احتمالی مردم از این جریان مطرح شده است که به نظر می‌رسد جریان اصلاحات باید از فرصت طلایی اعتماد مردم استفاده کند. در این میان به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که دکتر روحانی به وعده‌های انتخاباتی جامه عمل بپوشاند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند تا کاندیدای ریاست‌جمهوری این جریان در سال 1400 نیز مجدد موفق به کسب رأی مردم شود؟

دکتر روحانی در نطق‌های انتخاباتی مسائلی را مطرح کرد اما اکنون این‌طور به نظر می‌رسد که موضع سیاسی او تا حدودی تغییر کرده است و از آنچه در نطق‌های انتخاباتی مطرح کرده بود، فاصله گرفته است. با وجود مشکلات و محدودیت‌های موجود قطعاً طبیعی است که همه وعده‌های داده شده قابلیت اجرایی شدن نداشته باشند و در این خصوص می‌توان گفت قصوری متوجه رئیس‌جمهور منتخب مردم نیست. اما آنچه اکنون احساس می‌شود این است که دکتر روحانی در این مقطع کنونی نسبت به مسائل داخلی چنان انگیزه بالایی ندارد و این بی‌انگیزگی و دلسردی به وضوح احساس می‌شود که مخالف شعارها وعده‌های اوست و روشن نیست که چقدر تلاش می‌کنند تا به وعده‌ها جامه عمل بپوشانند؛ به‌ویژه درخصوص مسائل اقتصادی و معیشت مردم که اگر مردم احساس کنند تلاش‌هایی در زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌شان صورت می‌گیرد نسبت به رأی‌شان دچار یأس و دلسردی نمی‌شوند. به اعتقاد من نقدی که برخی همچون دکتر عارف درخصوص نگرانی‌ها از باب نارضایتی مردم مطرح می‌کنند، نقدی دلسوزانه و وارد است. در شرایط کنونی در سیاست خارجی پیشرفت‌هایی داشتیم که نتیجه درایت تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید است. در روزگاری که هر لحظه در منطقه با مشکل و بحران جدید مواجه‌ هستیم، دستگاه دیپلماسی کشورمان به خوبی از پس مشکلات برآمد و منفعل عمل نکرد اما برخلاف سیاست خارجی در سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی با آسیب‌های بسیاری مواجه هستیم که به نظر می‌رسد دولت بهتر است در این زمینه اقدام کند و انتظاری بیش از این از دولت می‌رفت.

* روحانی گرچه در همان مسیر اصلاحات حرکت اما همچنان بر مشی اعتدالی خود تأکید کرده است. هرچند نمی‌توان مرز بلندی میان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی متصور شد اما آیا می‌توان گفت او بیشتر به سمت اعتدالگرایی گرایش یافته است؟  

به نظر من دولتمردان باید به دور از مسائل جناحی، انتظارات و خواست‌های مردم را با در نظر داشتن منافع ملی و مصالح عمومی مورد توجه قرار دهند. مردم دنبال الفاظ نیستند و از ناحیه اصلاح‌طلبان وعده‌هایی می‌شنوند و پای صندوق‌ها می‌روند و رأی می‌دهند. روحانی نیز وعده‌هایی داد که مردم در پی تحقق آن هستند؛ اکنون زمانی است که باید در قالب انتقادات سازنده نسبت به نقص‌های احتمالی دولت هشدار دهیم. دولتمردان نیز باید فراتر از اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی به تامین انتظارات و خواست‌های مردم بپردازند.

* اخیراً برخی اصلاح‌طلبان انتقاداتی را از دکتر روحانی درخصوص تغییر موضع سیاسی و گردش او به جریان اصولگرا مطرح ‌کردند که به نظر می‌رسد بهتر است مسائل درون‌جناحی در جلسات خصوصی عنوان شود و به سطح رسانه‌ها و درنهایت جامعه کشیده نشود. چراکه جریان رقیب به دنبال بهره‌برداری سیاسی از اختلافات جریان اصلاح‌طلبان است. به نظر شما این جریان چطور رفتار کنند که این زمینه به‌ویژه از سوی اصلاح‌طلبان ایجاد نشود؟

بر این باورم که اگر اصلاح‌طلبان از خود انتقاد کنند چراکه فرهنگ انتقاد از خود اگر در سطح جامعه مطرح باشد، امری پسندیده است و مردم نباید چنین تصور کنند که اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که خوب مطلق هستند و به هیچ وجه از خود انتقاد نمی‌کنند. گسترش روحیه انتقاد و مطالبه‌گری در جامعه حسن‌هایی دارد. البته انتقادها باید در مسیری شفاف قرار گیرد و به یاد داشته باشیم که میان نقد و تخریب تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. نقد از این جهت ضروری است که مطلق‌گرایی آفت سیاست است.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم