فاضل میبدی:جامعه بیمار فقط جامعهای نیست که در آن حجاب رعایت نشود بلکه جامعهای منحط میشود که دو فعل گفتار گناه آلود و خوراک گناه آلود ترویج شود و عالمان در برابر این دو سکوت اختیار کنند. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تاکید روایات بر دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم، گفت: عالم دینی نباید به خاطر طمع سکوت اختیار کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی در ششمین سالگرد سید جلال الدین طاهری امام جمعه فقید اصفهان، افزود: یکی از بخشهای قرآن لحن عتاب آلود خداوند با عالمان یهود و مسیحیت است که در برخی آیات سوره مائده خدا به واسطه سکوت آنها در برابر گفتار زشت و خوراک حرام در جامعه با روحانیت یهودیت و مسیحیت با عتاب صحبت کرده است. وی خاطرنشان کرد: خدا میگوید چرا روحانیون یهود راجع به گفتار گناه آلود و خوراک های گناه آلود که در جامعه گسترش پیدا کرد، امر به معروف و نهی از منکر نمیکنند و ساکت نشسته اند.
استاد دانشگاه مفید قم ادامه داد: متأسفانه گاهی پاره ای از سخنان بی مورد و سخنرانیهایی که به صلاح ملک و ملت نیست و به تحریف دین منجر و در جامعه مطرح میشود و عالمان دین در برابر آن ساکت نشسته اند. وی تاکید کرد: از منظر قرآن رسالت اخبار و رهبانیون جلوگیری از این سخنان است و اگر در جامعهای سخنان بی مسؤولیت مطرح شد به دنبال آن خوراک مردم از راه حرام محقق میشود.
حجت الاسلام فاضل میبدی اضافه کرد: جامعه بیمار فقط جامعهای نیست که در آن حجاب رعایت نشود بلکه جامعهای منحط میشود که دو فعل گفتار گناه آلود و خوراک گناه آلود ترویج شود و عالمان در برابر این دو سکوت اختیار کنند. وی با بیان اینکه امکان دارد همان بلایی که بر سر عالمان یهود و مسیح آمده بر سر عالمان اسلامی هم بیاید، اظهارداشت: ملامت علمای مسیحیت و یهودیت به واسطه سکوت اختیار کردن آنها در برابر این دو عمل زشت است.
عضو مجمع محققین و مدرسین اضافه کرد: امام حسین (ع) دو سال قبل از قیام کربلا در اولین برخورد خود قبل از شروع نهضت خطاب به عالمان مسلمان میفرماید چرا شما از قرآن و پندهای عتاب آلود خطاب به آخوندها و روحانیون، عبرت نمیگیرید و در برابر ظلم ظالم و مظلومیت مظلوم سکوت کرده اید. وی ادامه داد: امام حسین (ع) نمیگوید چرا فلان جا بی حجابی هست یا چرا زنان دوچرخه سواری میکنند بلکه میفرماید چرا جامعه شما به گونهای اداره شد که برخی از مردمان شما ضعیف و فقیر و بدبخت شوند. وی تصریح کرد: در چنین جامعهای برخی فرار میکنند، برخی برده و بنده و مقهور ظالمان میشوند و بندگان خدا به استخفاف و سرگردان و بی هویتی کشیده میشوند، به گونهای که تکلیف انسان از جهت نرخ بازار، معیشت و سایر موارد مشخص نیست.
حجت الاسلام فاضل میبدی گفت: در چنین جامعهای ملک و حکومت دست افرادی افتاده که با رأی خودشان هر کاری میخواهند میکنند. وی گفت در زمان طاغوت که سه چهار عالم راه امام را ادامه میدادند که در رأس آنها آیت الله منتظری بود که با وجودی که میتوانست در قم درس خود را ادامه ولی از این آیه قرآن عبرت آموخته بود و همراهی امام (ره) را انتخاب کرد. وی اضافه کرد: آیت اله طالقانی و آیت الله طاهری نیز مردان دیگری بودند که از هر جهت پاک، اسوه و فرزانه بودند به گونهای که میتوان پا جای پای آنها گذاشت و ادامه دهنده راه امام بودند و اگر اینها نبودند حرکت امام به جایی راه نمیبرد.
وی ادامه داد: آنچه این سه شخصیت را شکوفا کرده بود این بود که در برابر منکرات جامعه بی تفاوت نبودند، امام علی (ع) میفرماید غایت دین آن است که امر به معروف و نهی از منکر پیاده شود و این رسالت عالمان دینی است. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: عالمان دینی باید سخنان حق را بگویند ولو اینکه به مذاق بالا دست تلخ آید و آیت اله طاهری مصداق آن بود زیرا نمیترسید که مبادا به واسطه سخن حق چیزی از دست دهد.
استاد دانشگاه مفید قم بیان کرد: وظیفه امروز ماست که حق را بشناسیم زیرا امروز برخی غیر حقها حق و برخی حقها غیر حق شده است و لذا باید ابتدا حق و باطل را شناخت برای شناخت حق و باطل باید از عالمان دینی درس بگیریم و عالم دینی کسی است که بابت طمع سکوت اختیار نمیکند.
ششمین سالگرد سید جلال الدین طاهری امام جمعه فقید اصفهان، با حضور جمعی از دوستداران یکشنبه شب در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی در ششمین سالگرد سید جلال الدین طاهری امام جمعه فقید اصفهان، افزود: یکی از بخشهای قرآن لحن عتاب آلود خداوند با عالمان یهود و مسیحیت است که در برخی آیات سوره مائده خدا به واسطه سکوت آنها در برابر گفتار زشت و خوراک حرام در جامعه با روحانیت یهودیت و مسیحیت با عتاب صحبت کرده است. وی خاطرنشان کرد: خدا میگوید چرا روحانیون یهود راجع به گفتار گناه آلود و خوراک های گناه آلود که در جامعه گسترش پیدا کرد، امر به معروف و نهی از منکر نمیکنند و ساکت نشسته اند.
استاد دانشگاه مفید قم ادامه داد: متأسفانه گاهی پاره ای از سخنان بی مورد و سخنرانیهایی که به صلاح ملک و ملت نیست و به تحریف دین منجر و در جامعه مطرح میشود و عالمان دین در برابر آن ساکت نشسته اند. وی تاکید کرد: از منظر قرآن رسالت اخبار و رهبانیون جلوگیری از این سخنان است و اگر در جامعهای سخنان بی مسؤولیت مطرح شد به دنبال آن خوراک مردم از راه حرام محقق میشود.
حجت الاسلام فاضل میبدی اضافه کرد: جامعه بیمار فقط جامعهای نیست که در آن حجاب رعایت نشود بلکه جامعهای منحط میشود که دو فعل گفتار گناه آلود و خوراک گناه آلود ترویج شود و عالمان در برابر این دو سکوت اختیار کنند. وی با بیان اینکه امکان دارد همان بلایی که بر سر عالمان یهود و مسیح آمده بر سر عالمان اسلامی هم بیاید، اظهارداشت: ملامت علمای مسیحیت و یهودیت به واسطه سکوت اختیار کردن آنها در برابر این دو عمل زشت است.
عضو مجمع محققین و مدرسین اضافه کرد: امام حسین (ع) دو سال قبل از قیام کربلا در اولین برخورد خود قبل از شروع نهضت خطاب به عالمان مسلمان میفرماید چرا شما از قرآن و پندهای عتاب آلود خطاب به آخوندها و روحانیون، عبرت نمیگیرید و در برابر ظلم ظالم و مظلومیت مظلوم سکوت کرده اید. وی ادامه داد: امام حسین (ع) نمیگوید چرا فلان جا بی حجابی هست یا چرا زنان دوچرخه سواری میکنند بلکه میفرماید چرا جامعه شما به گونهای اداره شد که برخی از مردمان شما ضعیف و فقیر و بدبخت شوند. وی تصریح کرد: در چنین جامعهای برخی فرار میکنند، برخی برده و بنده و مقهور ظالمان میشوند و بندگان خدا به استخفاف و سرگردان و بی هویتی کشیده میشوند، به گونهای که تکلیف انسان از جهت نرخ بازار، معیشت و سایر موارد مشخص نیست.
حجت الاسلام فاضل میبدی گفت: در چنین جامعهای ملک و حکومت دست افرادی افتاده که با رأی خودشان هر کاری میخواهند میکنند. وی گفت در زمان طاغوت که سه چهار عالم راه امام را ادامه میدادند که در رأس آنها آیت الله منتظری بود که با وجودی که میتوانست در قم درس خود را ادامه ولی از این آیه قرآن عبرت آموخته بود و همراهی امام (ره) را انتخاب کرد. وی اضافه کرد: آیت اله طالقانی و آیت الله طاهری نیز مردان دیگری بودند که از هر جهت پاک، اسوه و فرزانه بودند به گونهای که میتوان پا جای پای آنها گذاشت و ادامه دهنده راه امام بودند و اگر اینها نبودند حرکت امام به جایی راه نمیبرد.
وی ادامه داد: آنچه این سه شخصیت را شکوفا کرده بود این بود که در برابر منکرات جامعه بی تفاوت نبودند، امام علی (ع) میفرماید غایت دین آن است که امر به معروف و نهی از منکر پیاده شود و این رسالت عالمان دینی است. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: عالمان دینی باید سخنان حق را بگویند ولو اینکه به مذاق بالا دست تلخ آید و آیت اله طاهری مصداق آن بود زیرا نمیترسید که مبادا به واسطه سخن حق چیزی از دست دهد.
استاد دانشگاه مفید قم بیان کرد: وظیفه امروز ماست که حق را بشناسیم زیرا امروز برخی غیر حقها حق و برخی حقها غیر حق شده است و لذا باید ابتدا حق و باطل را شناخت برای شناخت حق و باطل باید از عالمان دینی درس بگیریم و عالم دینی کسی است که بابت طمع سکوت اختیار نمیکند.
ششمین سالگرد سید جلال الدین طاهری امام جمعه فقید اصفهان، با حضور جمعی از دوستداران یکشنبه شب در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان برگزار شد.