Please make sure that, your allow_url_fopen or cURL is enabled. Also, make sure your API key and location is correct. Verify your location from here https://openweathermap.org/find

توشه گیری از دعای ابوحمزه ثمالی25-23

توشه گیری از دعای ابوحمزه ثمالی25-23

توشه­ ی بیست­ و سوم

از زشتی هایمان به زیبایی هایت در گذر

«یا حبیب من تحبّب الیک و یا قرّۀ عین من لاذبک و انقطع الیک انت المحسن و نحن المسیئون فتجاوز یا رب عن قبیح ما عندنا بجمیل ماعندک»

 ای محبوب هر که با تو دوستی کند! و ای روشنایی دیده ی هر که به تو پناه آرد و به تو دل بندد، تو نیکوکاری و ما بدکار، پس پروردگارا از زشتی هایمان به زیبایی هایت درگذر.

 طبع بشر اقتضای بدی دارد و نفس اماره همواره انسان را به خواهش‌های نفسانی و وسوسه‌های حیوانی فرامی‌خواند، تا جایی که خدای متعال می‌فرماید:

«انّ الانسان خلق هلوعاً اذا مسّه الشرّ جزوعاً و اذا مسّه الخیر منوعا[1]»ـ انسان آزمند آفریده شده، آنگاه‌که شری بدو می‌رسد بی تابی می‌کند و چون خیری [مالی] بدو می‌رسد بخل می‌ورزد.

و در جای دیگر درباره انسان می‌فرماید:

«انّه کان ظلوماً جهولاً[2]» ـ او [انسان] بسیار ستمگر و نادان است.

و در جای دیگر از انسان به عنون «قتور» و «کفّار»[3] تنگ چشم و ناسپاس یاد کرده است.

در سوره یوسف نیز از گفته‌ی حضرت یوسف می‌فرماید:

«و ماابرء نفسی انّ النفس لامارۀ باالسوء الّا مارحم ربّی[4]» ـ من خود را نمی‌ستایم، نفس همواره فرمان دهنده به بدی است مگر اینکه پروردگارم مرا دریابد.

این‌ها اقتضای طبیعت انسان است مگر اینکه انسان با عنایت پروردگار و در سایه صفات و توانمندی­هایی که در وی نهاده بتواند با این صفات ناپسند مقابله کند و بر آن‌ها پیروزی یابد. در این فراز امام7 از خدا می­خواهد که اگر انسان به‌مقتضای زشتی­هایش کارهای ناپسندی را مرتکب شد خدای بلند مرتبه به تناسب خوبی هایش از آن درگذرد.

خواجه عبدالله گوید:

الهی، آب عنایت تو به سنگ رسید، سنگ بار گرفت
سنگ، درخت رویانید، درخت میوه و بار گرفت
درختی که: بارش همه شادی
طعمش همه انس، بویش همه آزادی
درختی که: بیخ آن در زمین وفا
شاخ آن بر هوای رضا
میوه­ی آن معرفت و صفا و حاصل آن دیدار و لقاست.[5]


توشه­ ی بیست ­و چهارم

اگر برانیم از درگهت نخواهم رفت

«یاواسع المغفره،یا باسط الیدین بالرحمۀ فوعزّتک یا سیّدی لونهرتنی ما برحت من بابک»

 ای صاحب آمرزش گسترده، و ای آنکه دستانت به رحمت گشوده گردیده. به عزتت سوگند ـ ای سرورم ـ اگر مرا رانی هرگز از درگاهت دور نمی‌گردم

 قهر خداوند بر بنده نیز به مقتضای مهر و محبت اوست، نه مخالفت بنده با خداوند به خدا آسیبی می‌رساند و نه او از کسی عقده به دل می‌گیرد که برای گشودن عقده وی را به کیفر رساند، قهر خداوند بر بنده در دنیا زمینه تنبه و بیداری او را فراهم می‌آورد. و عذاب او در آخرت گناهان بنده را که خود مرتکب شده می‌سوزاند و زمینه بازگشت او به بهشت را فراهم می‌کند، تا جایی که برخی مانند ابن عربی ریشه عذاب را از «عذب» به معنی گوارا دانسته اند و می‌نویسند خداوند پس از مدتی عذاب، بندگانش را از دوزخ رهایی می‌بخشد تا جایی که دیگر کسی در دوزخ نمی‌ماند. یا من سبقت رحمته غضبه.[6] ای آن‌که رحمتش بر غضبش پیشی گرفته است بنابراین اگر بگوییم لطف و غضب خدا هر دو دوست‌داشتنی است سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم. مولوی گوید:

عاشقم بر قهر و بر لطفش به جدّ                                     ای عجب من عاشق این هر دو ضد

 حافظ نیز گوید:

گرم تو زخم زنی به که دیگری مرهم                                گرم تو زهر دهی به که دیگری تریاق

 خواجه عبدالله انصاری در کتاب صد میدان نویسد:

میدان شصت و دوم صفا است، از میدان صدق میدان صفا زاید.
قوله تعالی «فماوهنو لمااصابهم فی سبیل الله».[7]
اهل صفا سه گروه اند
یکی از آنان فرشتگان‌اند!
از شهوت پاک، از تهمت دور، و از غفلت معصوم.
دیگر گروه انبیاء صلوات الله علیهم اند
از تراجع پاک، از زینت دور، از معاصی معصوم.
و فروتر از انبیا یک گروه از مؤمنان اهل صفایند:
از سلطان نفس رسته، دل‌ها به مولی پیوسته و سرها به خواسته وی آراسته.[8]
 

 توشه­ ی بیست­ و پنجم

فرمانروایی مطلق و مطلق فرمانروایی از اوست

«لا تسئل عن فعلک، ولا تنازع فی مُلکک، ولا تشارک فی امرک و لا تضادّ فی حکمک ولا یعترض علیک احد فی تدبیرک، لک الخلق والامر، تبارک الله ربّ­العالمین.»

 ازآنچه انجام می‌دهی بازخواست نمی­شوی، و در فرمانروایی‌ات با تو مخالفت نمی­گردد و برای تو در کارت شریکی نیست و کسی با حُکمت به ضدّیت برنمی‌خیزد و در تدبیرت کسی تو را مورد اعتراض قرار نمی­دهد، آفرینش و فرمان از آنِ توست، فرخنده است خدا پروردگارِ جهانیان.

 ازآن­رو که سراسر نظام هستی از قدرت و حکمت خدا پدید آمده است هیچ­گونه گسستگی و سستی و عیب و نقصی در آن مشاهده نمی­گردد. آفرینش الهی آفرینش تام­وتمام و نظام احسن است که خود فرمود: «فتبارک الله احسن الخالقین.»[9] مبارک است خدا که بهترین آفریدگار است. و در سوره تبارک [ملک] فرمود:

آن‌که هفت آسمان بر فراز یکدیگر بیافرید، در آفرینش آن مهرگستر هرگز گسستگی نمی‌بینی، اینک دیده بگردان آیا گسیختگی بینی؟! باز دوباره دیده بگردان؛ دیده به نزد تو بازآید زیان‌دیده![10]

و چون قدرت الهی سرمنشأ همه قدرت هاست هیچ قدرتی نیست که بتواند با آن برابری و همبری کند در دعای افتتاح می‌خوانیم:

«قهر بعزته الاعزاء و تواضع لعظمته العظماء فبلغ بقدرته ما شاء»[11] به عزتش قدرتمندان را درهم شکست و بزرگان را در برابرش فروتن ساخت و با قدرتش به هرچه خواست رسید.

پیر هرات در تفسیر آیه 143 سوره اعراف گوید:

حضرت موسی پای از گلیم خود بیرون کشید و ارنی انظر الیک گفت خدای سبحان فرمود: هرگز مرا نخواهی دید. لیکن به کوه بنگر، اگر کوه در جای خود آرمید مرا خواهی دید. چون خدا در کوه تجلّی نمود. کوه تکّه پاره شد و موسی بی­هوش افتاد. و چون به هوش آمد گفت: خدایا پاکی توراست! من به تو بازگشتم و توبه کردم! من نخستین گروندگانم.
و در بیان عرفانی آیه شریفه گوید:

چون موسی در مقام مناجات «ارنی» گفت و «لن ترانی» شنید، فرشتگان سنگ ملامت بر وی می­زدند که تو طمع دیدار حق کرده­ای؟ تو کجا و رب ارباب کجا! خاکی و آبی
را چه رسد که حدیث قِدَم کند! نبوده و بود شده را چون

 سزد که وصال لم یزل و لم یزال کند؟...
فرمان به فرشتگان آمد، که دست از موسی بدارید، که آن‌کس که شراب اصطفاء از جام محبت من نوشیده باشد عربده کمتر از این نکند! پیر طریقت گفت: هرکس را امیدی است و امید عارف دیدار! عارف را نه به مزد حاجت است نه به بهشت کار! همگان بر زندگانی عاشقند و مرگ برایشان دشخوار، عارف به مرگ محتاج است به امید دیدار![12]

یادداشت:

.[1] معارج /19 ـ 21.

.[2] احزاب /73.

[3]. اسراء /100 و ابراهیم /34.

[4]. یوسف /53.

.[5] تفسیر کشف الاسرار 5/211 تفسیر سوره­ی ابراهیم.

.[6] مفاتیح الجنان، دعای جوشن کبیر.

[7]. آل عمران /146

[8] شرح منازل السائلین /447. به نقل از کتاب صد میدان.

[9]. مؤمنون /15.

[10]. الذی خلق سبع سماوات طباقاً ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فَطَور ثم ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئأ و هوحسیر. الملک /2-4.

[11]. مفاتیح الجنان دعای افتتاح.

[12]. شرح منازل السائرین /434. به نقل از کشف الاسرار، تفسیر آیه 143 سوره اعراف.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم