Please make sure that, your allow_url_fopen or cURL is enabled. Also, make sure your API key and location is correct. Verify your location from here https://openweathermap.org/find

قانون گذاری و زیست جهان آزاد

قانون گذاری و زیست جهان آزاد

محمود شفیعی

یکی از نگرانی های اساسی در بحث “آزادی فردی و اجتماعی” این است که قانونگذاری مبتنی بر نظام نمایندگی، از زیست جهان جامعه که بر خرد آزاد متغیر تاریخی و اجتماعی مردم در زندگی روزمره وابسته بوده و محصول آن به شمار می رود، جدا شود و قوانینی وضع کند که این آزادی اصیل تاریخی و اجتماعی تحت الشعاع قرار گیرد.نمایندگان مجلس اگر نتوانند در تصمیم های قانون گذاری، زیست جهان جامعه متغیر و متنوع را بازتاب دهند، و در مقابل، با اراده و خواست شخصی خود به قانون گذاری بپردازند، بی شک چنین قوانینی نه تنها تضمین کننده آزادی غیرقابل سلب، اصیل و اولیه مردم نخواهد بود، بلکه خود به عنوان عاملی بازدارنده از این جهت عمل خواهد کرد.

مجلسی که دغدغه نداشته باشد در میان مردم و در متن جامعه، خرد جمعی افراد چگونه عمل می کند و چه نیازهای اصیلی از آنان را در اولویت قرار می دهد، و در نتیجه نتواند این خرد را در قالب قانون بازتاب دهد تا نظم دلخواه جامعه شکل بگیرد، حتما چنین مجلسی در جهت بند کردن مردم و زنجیر زدن بر دست و پای آنان عمل خواهد کرد.

اگر بپذیریم در اسلام نیز مخاطب خداوند در آموزه های وحیانی، نیروهای درونی خداداد (از قبیل عقل، فطرت، غریزه، عاطفه، حس جستجوگری، خود خواهی و دیگر خواهی همزمان، نوع دوستی، صلح طلبی و …) است، و خداوند خارج از وضعیت های وجودی انسان و اقتضاهای تغییر تاریخی-اجتماعی آنها در جهت تکامل پذیری، آموزه ای را مطرح نکرده است، در این صورت هر گونه قانون گذاری متضاد با خواست های عمیق تاریخی و اجتماعی که در متن جامعه با تعامل آزاد بین افراد در حوزه های گوناگون زندگی شکل گرفته و پیوسته تکامل می یابد، در واقع انحراف از اراده الهی نیز تلقی خواهد شد.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم