ایران، قم

23.64°C
تمام ابری
جمعه
15.67°C / 27.41°C
شنبه
17.77°C / 28.52°C
یکشنبه
19.87°C / 30.2°C
دوشنبه
18.86°C / 24.1°C
سه شنبه
15.9°C / 23.64°C
چهارشنبه
18.41°C / 28.99°C
جنگ سرد را پایان دهیم

جنگ سرد را پایان دهیم

محمدتقی فاضل‌میبدی

چکیده :تا زمانی که این جنگ سرد میان ایران و آمریکا وجود دارد در بر همین پاشنه می‌چرخد. چین، روسیه و کوبا که در این قرن انقلاب بزرگی را پشت سر گذاشتند، پس از سال‌ها جنگ سرد و هزینه‌های زیاد، عاقبت بر سر میز مذاکره با آمریکا نشستند و در‌های سفارت خود را گشودند. و رفت و آمد اقتصادی و سیاسی خود را بر قرار ساختند. هزینه‌هایی که جنگ سرد در دراز مدت بر کشور‌ها تحمیل می‌کند، کمتر از جنگ‌های نظامی نیست. ادامه این سیاست به سود منافع ملی ما نخواهد بود. پس از اوباما سیاست آمریکا در منطقه چه خواهد شد، روشن نیست. یقینا کسانی که جلو آمده‌اند سیاست آمریکا را در منطقه فعال‌تر و احیانا خشن‌تر خواهند کرد....

درخبر‌ها آمد که آمریکا حدود ۲ میلیارد دلار پول ایران را دستبرد زده و قصد مصادره آن را دارد. حال چرا آمریکا پس از برجام دست به این کار زشت زده و با کمال تاسف دولت این کشور نیز آن را تایید کرده، نمی‌دانیم. و از سویی چرا تندروهای ایران این ظلم آمریکا را حربه‌ای علیه دولت روحانی کرده‌اند که هیچ نقشی در آن نداشته، پاسخ روشن است.

می‌دانیم که بر اساس اسناد، دولت قبل این پول را در برابر اوراق بهادار در بانک‌های آمریکا ذخیره کرده است. دولتی که خودش را آماده برای مدیریت جهان می‌کرد و آمریکا را در حال فروپاشی می‌دانست. که این هم یکی از مواریث گران‌بهای دولت پیش برای این دولت و ملت است. سوال اساسی این است که چرا آمریکا هر از چند گاهی دست به کارهایی می‌زند که دولت و ملت ایران را با بحران سیاسی روبه‌رو سازد؟

به نظر حقیر که الفبای سیاست را درست نمی‌داند تا زمانی که این جنگ سرد میان ایران و آمریکا وجود دارد در بر همین پاشنه می‌چرخد. چین، روسیه و کوبا که در این قرن انقلاب بزرگی را پشت سر گذاشتند، پس از سال‌ها جنگ سرد و هزینه‌های زیاد، عاقبت بر سر میز مذاکره با آمریکا نشستند و در‌های سفارت خود را گشودند. و رفت و آمد اقتصادی و سیاسی خود را بر قرار ساختند. هزینه‌هایی که جنگ سرد در دراز مدت بر کشور‌ها تحمیل می‌کند، کمتر از جنگ‌های نظامی نیست. نتیجه اینکه تا مادامی که آمریکا و ایران روابط خود را عادی نسازند، ما همواره این مشکل را خواهیم داشت. درست است که آمریکا مهد دموکراسی است ولی ثروت صهیونیست‌ها و لابی اسراییل در آن جا نباید دست‌کم گرفت. چرا باید در آزمایش موشکی که حق هر کشور است، جمله‌ای با خط عبری نوشته شود که لابی صهیونیسم در آمریکا و یا جاهای دیگر جهان، منافع ملی ما را نشانه رود؟

آخرین سخن راقم این سطور این است: در این چند ماهی که برای دولت فعلی آمریکا فرصت باقی مانده و زمینه خیلی از فرصت‌ها برای ایران فراهم می‌باشد، در حد ممکن با حفظ عزت و اقتدار ایران به این جنگ سرد پایان داده شود. چرا که ادامه این سیاست به سود منافع ملی ما نخواهد بود. پس از اوباما سیاست آمریکا در منطقه چه خواهد شد، روشن نیست. یقینا کسانی که جلو آمده‌اند سیاست آمریکا را در منطقه فعال‌تر و احیانا خشن‌تر خواهند کرد.

سیاستی که تندروهای ایران در این چند سال پی گرفتند، از ورق‌پاره خواندن تحریم‌ها تا حمله به سفارت‌ها و حمله‌های تند رسانه‌ای علیه کشور‌ها و کسان، کوچک‌ترین سودی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است. مردم ایران هم در این چند انتخابات گذشته نشان دادند که از سیاست اعتدال و ارتباط استقبال می‌کنند و از سیاست‌های خشن و افراط گونه پرهیز و ادبار می‌نمایند.

 

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم