ایران، قم

13.49°C
تمام ابری
پنج شنبه
13.96°C / 24.56°C
جمعه
17.45°C / 26.98°C
شنبه
19.06°C / 27.67°C
یکشنبه
18.1°C / 27.44°C
دوشنبه
18.85°C / 27.74°C
سه شنبه
18.94°C / 29.03°C
چهارشنبه
16.25°C / 23.46°C
ویرانی جامعه در صورت تجزیه اجتماعی

ویرانی جامعه در صورت تجزیه اجتماعی

مسعود ادیب نسبت به چندپارگی اجتماعی جامعه و خطر از بین رفتن سرمایه اجتماعی هشدار داد و گفت: در صورت وقوع تجزیه اجتماعی، جامعه ویران می شود.
حجت الاسلام و المسلمین مسعود ادیب در ششمین نشست علمی مجازی موسسه مفتاح کرامت به مناسبت ماه مبارک رمضان پیرامون هجرت امام حسن از عراق به مدینه به منظور انجام رسالت اجتماعی خویش بیان داشت: این جریان درواقع به جریان غالب دوران امامان ختم می شود و می تواند الگویی برای همه عصرها و زمان ها باشد بویژه آنکه دسترسی به فضای عادلانه و حکومت عادلانه و غلبه عادلانه حق و حقیقت ممکن نیست باید عرصه اجتماعی را پاس داشت و اصولا از عرصه اجتماعی تربیت یافته و با موازین اخلاقی رشد یافته می توان به قدرت و سیاست عادلانه رسید. او مدارا، صبر و احسان را ویژگی های تاثیرگذار امام حسن(ع) دانست و گفت: این سه ویژگی نقش کلیدی در زندگی پیشوای دوم شیعیان داشته است.
وی با بیان اینکه در جامعه امروز به رفق و مدارا نیاز فراوانی داریم، بیان داشت: متاسفانه این ویژگی یا در میان ما کم است و یا به اندازه ای ناچیز و کم است که نادیده انگاشته می شود. او مدارا را صبر حکیمانه و عالمانه و مثبت و فعال در مقابل افرادی دانست که از نظر ما پذیرفتنی نیستند و ادامه داد: در مقابل مدارا، مردمانی سخت مقابله گر شده ایم که برای درست کردن همه دنیا، شعار مبارزه با مستکبران عالم دادیم و بعد کم کم در واکنش به رفتارمان در مقابل ناراستی ها در عرصه بین الملل، برآن شدیم با ناراستی ها در داخل مبارزه کنیم و به جای مقابله با ظلم و خطا و ناراستی با افراد ناراست و خطاکاری که ظالم تشخیص دادیم، پرداختیم.
ادیب با اشاره به روایتی از رسول مکرم اسلام که فرمودند:« صلاح زندگی مردم مانند یک پیمانه پُر است، یک سوم آن هوشمندی و حواس جمعی و دو سوم آن تغافل است»، بیان داشت: کجای فرهنگ اسلامی به ما یاد داده که مو را از ماست یکدیگر بیرون بکشیم؟ کجای فرهنگ اسلامی به ما یاد داده است، اینقدر بر دیگران سخت بگیریم؟ تعالیم خدا و سنت پیامبر و اهل بیت(ع) این است که بر خود سخت بگیریم و با ضعف های خود در ستیزه باشیم. او مدارا را کلید حل مشکلات دانست و افزود: بخش عمده ای از مشکلات فرد با فرد که حجم وسیعی از پرونده های قوه قضائیه را تشکیل می دهد، با کمی گذشت و نادیده گرفتن به راحتی حل می شود.
استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه خطر چندپارگی اجتماعی جامعه ما را تهدید می کند، عنوان داشت: خطر از بین رفتن سرمایه اجتماعی مساله جدی است و همه دلسوزان ملت از تجزیه کشور هراس دارند اما ممکن است تجزیه اجتماعی رخ دهد که در صورت وقوع، جامعه را ویران می کند. او با تاکید براینکه باید به ستیزه ها و دعواهای بی معنا خاتمه داده شود، گفت: چرا باید سالی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون پرونده به دستگاه قضایی ما وارد شود؟ مگر ما امت پیامبر نیستیم؟ مدارا و گذشت را از امام حسن مجتبی(ع) یاد بگیریم و اگر همین یک صفت را در خود نهادینه کنیم، کافی است.
ادیب با بیان اینکه مدارا کلید حل ستیزه ها و کشمکش های بی معناست، یادآور شد: براین اساس بسیاری از بزرگان، بحث آشتی ملی را مطرح کردند که متاسفانه قدر دانسته نشد اما امروزدر همه سطوح به آن نیاز داریم. او در بخش دیگری از سخنان خود به احسان به عنوان ویژگی دیگر امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن مجتبی(ع) در طول عمر مبارک، چندین بار اموال خود را با فقرا تقسیم کرده است؛ این شخصیت باید الگوی امروز جامعه ما باشد که شرایط حاکم بر آن، عده ای را به مذلت نشانده و فقیر کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه قرآن کریم ما را به عدالت و احسان دعوت نموده است، گفت: فرهنگ اسلامی فرهنگ عدالت خواستن و احسان کردن است و اگر در جامعه ای به این دو اصل عمل شد، دیگر شاهد نزاع و درگیری نخواهیم بود. او با بیان اینکه عوامل تاثیرگذار بر رفتار اجتماعی و فردی ما تنها ارزش ها و حقایق متون، بازگوشده و فهمیده شده نیستند، ابراز داشت: عوامل متعددی در کنش فرد و جامعه دخالت دارد اما اینکه چرا دین را درست عمل نمی کنیم، به خیلی عوامل غیرمعرفتی و مشکلات زندگی و خواست های ما باز می گردد.
ادیب با بیان اینکه ما همکاری و مدارا را یاد نگرفته ایم و این به دلیل شرایط جامعه درگیر انقلاب و شرایطی است که در آن رشد یافته ایم، گفت: ما یاد نگرفته ایم که قسط باید با برّ همراه باشد و حق دیگران را به آنها پرداخت کنیم درحالیکه در قرآن کریم، آیاتی در این زمینه داریم و این آیات مربوط به کسانی است که هم کیش ما نیستند اما با ما هم جنگ ندارند.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم