ایران، قم

17.25°C
آسمان صاف
شنبه
17.66°C / 25.54°C
یکشنبه
16.91°C / 26.54°C
دوشنبه
19.27°C / 29.07°C
سه شنبه
19.97°C / 28.69°C
چهارشنبه
20.76°C / 28.52°C
پنج شنبه
19.86°C / 23.8°C
جمعه
17.35°C / 26.54°C
اصلاح قانون انتخابات را به حاشيه نرانيد

اصلاح قانون انتخابات را به حاشيه نرانيد

فاضلی میبدی: در صورتي که اين مصوبات نهايي شود شاهد انتخاباتي پرشورتر و کارآمدتر در آينده خواهيم بود و به نظر من برخي از مسائل با همين مصوبات تا حدي حل خواهد شد زيرا افراد متخصص به سمت اداره مسائل اجرائي کشور هدايت مي‌شوند البته من بعيد مي‌دانم اين مصوبات مجلس در رابطه با اصلاح قانون انتخابات تاييد شود.
آرمان ملي- عليرضا پورحسين: علي مطهري در نامه‌اي سرگشاده در پاسخ به انتقاد برخي اعضاي شوراي نگهبان مبني بر اينکه اصلاح قانون انتخابات قابل تأمل و حاکي از نگاه بالا به پايين به مجلس است گفته است «گويي نه اين است که شوراي نگهبان صرفاً بايد مصوبه مجلس را از نظر انطباق با شرع و قانون اساسي بررسي و اظهارنظر کند، بلکه نيت خواني نيز مي‌کند». مطهري در ادامه به اصرار چندين باره شوراي نگهبان به مجلس در راستاي اصلاح قانون انتخابات اشاره مي‌کند و از رد اصلاحيه‌هاي قبلي گلايه مي‌کند. بسياري از کارشناسان سياست داخلي کشور اميدوارند با تاييد اين طرح توسط شوراي نگهبان در آينده شاهد انتخاباتي پرشورتر در کشور بوده و اين امر سبب شود تا افرادي کارآمدتر متصدي امور کشور شوند و بسياري از مشکلات امروز کشور به اين سبب حل شود. در راستاي بررسي اين مساله ««آرمان ملي»» گفت‌وگويي با حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
نامه علي مطهري به شوراي نگهبان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
نامه علي مطهري منطقي و اشکال ايشان در مجموع با در نظر گرفتن نظرات مختلف تا حدي وارد است. ايشان در اين نامه اشاره مي‌کند که نبايد از وظيفه اصلي خود عدول‌ کنيم. ورود اينچنيني به مساله انتخابات تذکري است که آقاي مطهري به صراحت اعلام مي‌کند. من معتقدم علي مطهري به‌عنوان نماينده مردم احساس وظيفه کرده است و نکاتي را تذکر داده است. ايشان يادآوري کرده است که هيچ کس بري از خطا نيستيد و امام خميني(ره) هم گاهي تذکر مي‌داده است. ايشان به خوبي متوجه شده است که مساله تاييد صلاحيت‌ها در کشور با مسائلي روبه‌رو است. معتقدم در نهايت اگر دو نفر آدم مساله دار وارد شوند بهتر از اين است که 50 نماينده صالح و کارآمد ردشوند. اين حرف تا حدودي درست است. مثلا در باغي که 100 اصله درخت وجود داشته باشد طبيعتا ممکن است 5 اصله آفت زده باشد. در چنين مثالي نبايد 95 درخت ديگر را به‌خاطر اين 5 درخت کنار زد. مي‌دانيم در تمامي قوا مشکلاتي وجود دارد و ممکن است در ميان آن‌ها افراد مشکل‌دار وجود داشته باشند و اين منحصر به مجلس شوراي اسلامي هم نيست. اختلاس‌هايي که در کشور رقم مي‌خورد از همين منظر قابل ارزيابي است. نبايد انتظار داشت که تمامي اعضاي مجلس صددرصد صالح و پاک دست باشند و وجود اندک افراد غيرصالح نيز در آن ميان امکان دارد که باشند. به همين دليل سخت‌گيري‌ها مورد انتقاد آقاي مطهري قرار گرفته است.
به نظر شما اين طرح تاييد خواهد شد؟ در صورت تصويب در آينده شاهد انتخاباتي پرشورتر خواهيم بود؟
در صورتي که اين مصوبات نهايي شود شاهد انتخاباتي پرشورتر و کارآمدتر در آينده خواهيم بود و به نظر من برخي از مسائل با همين مصوبات تا حدي حل خواهد شد زيرا افراد متخصص به سمت اداره مسائل اجرائي کشور هدايت مي‌شوند البته من بعيد مي‌دانم اين مصوبات مجلس در رابطه با اصلاح قانون انتخابات تاييد شود. آنچه که در اين برهه زماني به وضوح قابل مشاهده بود اين است که قانون انتخابات بايد اصلاح مي‌شد و حتي شوراي نگهبان نيز بارها برآن تاکيد کرده بود و از مجلس خواسته بود تا در راستاي اصلاح قانون انتخابات گام‌هايي بردارد. انتخابات فعلي، مردم و کانديداهاي مردم را گلايه‌مند کرده است. در همين راستا شاهد بوديم که افراد معتقدي همچون علي مطهري و آيت‌ا... هاشمي رد صلاحيت شده‌اند و اين امر عجيب است. اين روند همچنان ادامه داشت و شاهد بوديم که آقاي سيدحسن خميني نيز در انتخابات خبرگان تاييد صلاحيت نشد و در مقابل برخي ديگر تاييد شدند. افرادي که عرق ملي بالايي دارند و به نظام متعهد و کارآمد هستند بايد بتوانند راحت‌تر به منصب‌هاي کشور برسند تا کشور به سمت سعادت با شتاب بيشتري حرکت کند و در اين راستا نياز به اصلاح عيان است. از مسئولان ساير قوا انتظار داريم تا با فساد برخورد جدي‌تري ‌کنند. پرايد 90 ميليون تومان اگر درست باشد اين مبلغ، قوه قضائيه بايد علني برخورد کند. اين مساله ظاهرا ريشه در نمايندگان مجلس نداشته است.
به چه علت مجلس به اين مصوبات زودتر رسيدگي نکرد و آيا طرح اين موضوع بجا و منطقي است؟
مخالفان اصلاح قانون انتخابات چنين مسائلي را مطرح مي‌کنند و در اين راستا سابقه طولاني دارند. در زمان انتخابات رياست جمهوري نيز شاهد بوديم که برخي بهانه‌هاي غيرقابل باور به آقاي روحاني و دولت ايشان منتسب کردند تا مانع راي‌آوري ايشان شوند. مجلس به وظيفه خود عمل کرده است و قطعا در گذشته موانعي وجود داشته است تا اين طرح زودتر تصويب نشود و در اينکه در روزهاي پاياني اين موارد را تصويب کرده است هيچ مشکلي وجود ندارد و قطعا مي‌تواند از مشکلات کشور گره گشايي کند. مجلس به اين جمع‌بندي رسيده بود که اصلاح قانون انتخابات ضروري است. مقوله‌اي که در دولت اصلاحات نيز مطرح شد اما به نتيجه نرسيد اما نکته اساسي اين است که اين اصلاح امروز ديگر ضرورت دارد.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم