ایران، قم

21.41°C
Light rain
یکشنبه
18.85°C / 29.87°C
دوشنبه
19.17°C / 23.14°C
سه شنبه
16.91°C / 26.11°C
چهارشنبه
19.13°C / 29.43°C
پنج شنبه
18.01°C / 28.65°C
جمعه
21.72°C / 30.62°C
نماز جمعه های امروز اثرگذاری اوایل انقلاب را ندارند

نماز جمعه های امروز اثرگذاری اوایل انقلاب را ندارند

موحدی ساوجی: آسیب های اجتماعی هم از تریبون نماز جمعه مطرح شود.
استاد دانشگاه مفید با تاکید بر اینکه نمازجمعه های امروز اثرگذاری اوایل انقلاب را ندارند، گفت: نمازجمعه هایی که در ابتدای انقلاب به امامت مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم منتظری،‌ آیت الله دستغیب، شهدای محراب، مدنی و غیره برگزار می شد از جمله نمازجمعه های بسیار موفقی بود و با اقبال بسیار بالایی از مردم برخوردار بودند.باید آسیب شناسی جدی صورت بگیرد تا ریشه ناکارآمدی نمازجمعه امروز را پیدا کرد.
حجت الاسلام محمد حسن موحدی ساوجی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی نماز جمعه را از جمله فرایض مهم و توصیه شده دینی، سیاسی و اجتماعی در قرآن دانست و اظهار کرد: نماز جمعه به عنوان  یک عبادت بزرگ دسته جمعى اگر درست برپا شود می تواند کلید رفع بسیاری از مشکلات و مسایل عرصه های مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی جامعه شود. ضمن اینکه موجب تلطیف روح و جان، تقویت روحیه همدلی و همستگی بین اعضای جامعه خواهد شد به همین دلیل به مومنان امر شده است که در روز جمعه وقتی شما را برای نماز جمعه فرا می خوانند، بشتابید.
وی در ادامه تصریح کرد: نمازجمعه به دلیل دو خطبه ای که دارد یک نماز صرفا عبادی نیست، باید در این خطبه ها به مسایل اجتماعی، سیاسی و اسلام پرداخته شود و نمازگذار نیز باید به آن خطبه ها گوش بدهد و در میان خطبه ها صحبت نکند. بر این اساس نماز جمعه نمازی است که در سرنوشت اجتماعی مسلمانان تاثیرگذار است و کسانی باید این وظیفه را بر عهده بگیرند که از نظر اخلاقی، اجتماعی و سیاسی شایستگی لازم را داشته باشند تا بتوانند اقشار مختلف مردم و جوانان را جذب نمازجمعه کنند.
حجت الاسلام ساوجی با اشاره به تأکید اسلام بر بیان مسائل سیاسی و اجتماعی در نماز جمعه تصریح می‌کند: احکام و شرعیات را می‌توان در نماز جماعت هم مطرح کرد، بنابراین در نماز جمعه باید در کنار بعد عبادی، بعد سیاسی هم لحاظ شود و فلسفه نماز جمعه از ابتدا همین بوده است، چنان که پیامبر(ص) خود پایه گذار آن بودند و نخستین نماز جمعه را در نخستین هفته ورود به مدینه اقامه کردند و در فاصله مسجد قبا تا مسجدالنبی مسیر حرکت پیامبر(ص)، مسجدی به نام «جمعه» است که نخستین نماز جمعه اسلام در آن خوانده شد.
این استاد استاد دانشگاه مفید در خصوص اینکه اینکه تا به امروز چه اندازه به نماز جمعه مطلوب انقلاب و امام نزدیک شده ایم، اظهار کرد: ما نه تنها به نماز جمعه مطلوب و مورد نظر امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی نزدیک نشدیم، بلکه روز به روز از آن فاصله گرفتیم. البته این مسئله علل و عوامل مختلفی دارد مهمترین دلیل آن این است که از این پایگاه مذهبی، سیاسی و اجتماعی که متعلق به همه سلایق و مردم جامعه و حتی کسانی که شبه دینی دارند را به تریبون یک جناح خاص استفاده کردیم.
به گفته حجت الاسلام ساوجی، ائمه جمعه باید در عمل و خطبه های خود بتوانند علاوه بر دعوت مردم به تقوا، بعد سیاسی و اجتماعی اسلام را نیز بطور صحیح به آنها منتقل کنند. مثلا نمازجمعه هایی که در ابتدای انقلاب به امامت مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم منتظری،‌ آیت الله دستغیب، شهدای محراب، مدنی و غیره برگزار می شد از جمله نمازجمعه های بسیار موفقی بود با اقبال بسیار بالایی از مردم برخوردار بودند.
وی ادامه داد: متاسفانه مراسمات نماز جمعه امروزه اثرگذاری مراسمات دهه های گذشته را ندارد بطوریکه در اوایل انقلاب و در طول دفاع مقدس نماز جماعت یکی از مکان هایی بود که در آنجا جوانان و مردم جذب جبهه های جنگ و مبارزه با دشمن می شدند اما در شرایط فعلی که با آسیب ها و مشکلات بیشتری نیز مواجه هستیم نمی توانیم از این تریبون ها در رفع، مدیریت و تغذیه فکری این آسیب ها و ارائه راهکار های علمی استفاده کنیم.
این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه حضور مردم در نماز جمعه باید حداکثری باشد، افزود: ائمه جمعه باید در صحبت ها و انتقادات خود اخلاق اجتماعی را رعایت کنند تا امکان جذب حداکثری مردم برای حضور در این مراسم فراهم شود  و حتی شرایط باید به گونه ای باشد افرادی که شبه های دینی دارند بتوانند در نمازجمعه حضور داشته باشند. همچنان در  نمازجمعه اوایل دهه انقلاب این موارد رعایت می شد. بطور مثال جمعیت تهران در سال ۵۸ بسیار کمتر از جمعیت فعلی بود اما شرکت کنندگان  در نمازجمعه چندین برابر شرکت کنندگان فعلی بود بنابراین باید یک آسیب شناسی جدی صورت بگیرد تا مشخص شود که امام جمعه های آن زمان چه ویژگی هایی داشتند که مردم از مراسمات آن دوران استقبال می شد.
 وی درباره تأثیر نماز جمعه در آگاهی بخشی سیاسی اجتماعی به مردم و بصیرت دهی به آنان برای مواجهه با شرایط گوناگون، تأکید می‌کند: متأسفانه در این بعد کم کار بوده‌ایم، اگر آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، بزهکاری و… را در نماز جمعه مطرح کنیم، می‌توان در مسیر رفع آن‌ها حرکت کرد؛ زیرا یافتن راهکار رفع این چالش‌ها صرفاً دستوری نیست و دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از پس آن برآیند و باید مردم پای کار بیابند که بهترین جا برای جذب این همراهی، نماز جمعه و پررنگ کردن مسائل اجتماعی اخلاقی در خطبه هاست.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم