ایران، قم

23.99°C
آسمان صاف
دوشنبه
18.37°C / 28.76°C
سه شنبه
18.79°C / 29.09°C
چهارشنبه
20.02°C / 28.7°C
پنج شنبه
21.47°C / 27.79°C
جمعه
17.67°C / 26.49°C
شنبه
20.01°C / 25.32°C
تریبون نماز جمعه گاهی به جای وحدت، زمینه‌ساز دوری و اختلاف است

تریبون نماز جمعه گاهی به جای وحدت، زمینه‌ساز دوری و اختلاف است

محمدتقی فاضل‌میبدی

چکیده :عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: تریبون‌های قبل از خطبه‌های نمازجمعه نباید تنها در اختیار افراد محدود و مخالف دولت باشد بلکه همه گروه‌ها و سلیقه‌ها برای رفع مشکلات مردم باید بتوانند از تریبون این پایگاه مقدس استفاده کنند....

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: تریبون‌های قبل از خطبه‌های نمازجمعه نباید تنها در اختیار افراد محدود و مخالف دولت باشد بلکه همه گروه‌ها و سلیقه‌ها برای رفع مشکلات مردم باید بتوانند از تریبون این پایگاه مقدس استفاده کنند.

حجت‌الاسلام محمد تقی فاضل‌میبدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: گاهی از این تریبون سخنرانان قبل از خطبه‌های نماز جمعه به دولت و برجام حمله می‌کنند و به جای وحدت، زمینه دوری و اختلاف فراهم می‌شود. وی ادامه داد: نماز جمعه پایگاه مقدسی است و باید خطبا و سخنرانان قبل از خطبه، مردم را به تقوا، رعایت اخلاق و وحدت دعوت و آنها را با مسائل روز آشنا کنند و این فلسفه اصلی نماز جمعه است.

فاضل میبدی افزود: افرادی به عنوان سخنرانان قبل از خطبه‌های نمازجمعه باید دعوت شوند که قلب مردم و مسلمانان را به هم نزدیک کنند ولی اگر از این تریبون حرف‌های خاصی بیان و یا علیه کسی موضع‌گیری سیاسی شود، مناسب نیست.استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: جایگاه نماز جمعه وحدت‌بخش است و افرادی که به عنوان سخنران دعوت می‌شوند باید به این پایگاه مهم آگاهی داشته باشند.

فاضل میبدی گفت: متاسفانه موضع‌گیری برخی سخنرانان قبل از خطبه‌ها، در شأن نماز جمعه نیست و به‌تازگی نیز به برجام و دولت حمله می‌کنند و این چیزی جز خسران ندارند. وی ادامه داد: دولت با رای مردم سرکار آمده هرچند ممکن است عده‌ای این دولت را قبول نداشته باشند، معنای آن این نیست که در نماز جمعه به آن حمله شود.

به گفته وی، انتقاد سازنده در محیط‌های علمی اشکال ندارد ولی اینکه از تریبون مقدس نمازجمعه، دولت را وابسته به خارج بدانیم خلاف اخلاق و تقواست و باید در این کارها تجدید نظر شود.

فاضل میبدی پیشنهاد داد از هر فکر و گروهی در نماز جمعه حضور و سخنرانی کند ولی این سخنرانی در راستای حل مشکلات مردم باشد نه اینکه به مشکلات کشور بیفزاید.وی گفت: اگر دولت بی‌اعتبار شود به همه ملت ضربه وارد می شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: دولت تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی به کارمی‌گیرد و سعی می‌کند رابطه خود را با دنیا درست کند و این اقدامات با همدلی میسر است. اگر از پایگاه نماز جمعه اختلاف‌افکنی شود به کل کشور ضربه وارد می‌شود.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم