ایران، قم

23.99°C
آسمان صاف
یکشنبه
17.2°C / 26.72°C
دوشنبه
18.32°C / 28.72°C
سه شنبه
18.95°C / 30.34°C
چهارشنبه
21.23°C / 29.11°C
پنج شنبه
20.67°C / 26.85°C
جمعه
19.18°C / 28.14°C
شنبه
21.23°C / 32.03°C
آیت الله موسوی اردبیلی قرآن را محور تعالیم دینی می دانست

آیت الله موسوی اردبیلی قرآن را محور تعالیم دینی می دانست

دکتر محمدرضا یوسفی استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی هر روایتی را نمی پذیرفت، افزود: ایشان به ویژه در مسایل روایی دیر باور بودند یعنی به راحتی هر روایتی را قبول نمی کردند. روایت ها را با قرآن می سنجیدند تا بتوانند از آنها استفاده کنند؛ اما متاسفانه جامعه امروز ما برعکس عمل می کند و به روایت ها بیشتر از آیات قرآن توجه می شود. این موضوع را هم بر سر زبان ها و حتی بر منابر به راحتی القاء می کنیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا حجت السلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی در بزرگداشت آیت الله موسوی اردبیلی بدر مورد نگاه ویژه ایشان به مسایل عنوان کرد: ایشان در سال ۳۹ طلبه ای بود که وضعیت مالی خوبی نداشت و ایشان از یک خانواده مرفه ای هم نبودند. ایشان به اردبیل می رود و حدود هشت سال آنجا می ماند اما از اولین کارهایی که انجام می دهد این است که وضعیت طلبه ها را سامان دهد.

او ادامه داد: یک مدرسه علمیه ای وجود داشت آن را به کمک دیگران نظم می دهد و وضعیت طلبه ها را سامان می دهد. مسأله دیگر رسیدگی به امور فقرا بود؛ به فقرا آموزش می دادند. یک جایی را برای جوراب بافی و … داشتند که این موضوع بعدها باعث شد که گروهی بیایند کار بکنند و از فقر نجات پیدا کنند.

این استاد دانشگاه مفید با نقل خاطره ای از ایشان تاکید کرد: یک بزرگواری خاطره ای از ایشان برای من نقل کردند که جالب است و می گفتند من در جوانی با آقای موسوی اردبیلی در اردبیل بودیم با هم منبر می رفتیم، یک بار با هم صحبت می کردیم و گفتم من دلم می خواهد که بیشتر از این بتوانم سخنرانی کنم و منبر بروم؛ از ایشان پرسیدم که تو دوست داری چه کار کنی؟ آقای موسوی اردبیلی گفت اما من دوست دارم یک موسسه داشته باشم و از آن طریق بتوانم به فقرا کمک کنم تا آنها در این موسسه کار و تحصیل کنند. می گوید من آنجا دیدم که تفاوت دید من با دید او تا چه اندازه زیاد است.

آیت الله موسوی اردبیلی قرآن را محور تعالیم دینی می دانست

یوسفی بابیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی به مفاهیم قرآن توجه ویژه ای داشت، تصریح کرد: یکی از مسایلی که شما در میان هر سه بزرگوار مرحوم آقای بهشتی، مطهری، آیت الله موسوی اردبیلی مشاهده می کنید، توجه به قرآن به عنوان محور تعالیم دینی است و این موضوع را می توان در مطالعات ایشان، موسسه ای که تاسیس کردند و کارهای مشترکی که به ویژه با مرحوم آیت الله بهشتی انجام دادند، متوجه شد. ما هم باید توجه داشته باشیم، قرآن محور تعالیم ما باشد و درک روایات از نظر سند نیازمند به یک تخصص های ویژه است.

ایشان در مسایل روایی دیر باور بودند

این استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی هر روایتی را نمی پذیرفت، افزود: ایشان به ویژه در مسایل روایی دیر باور بودند یعنی به راحتی هر روایتی را قبول نمی کردند. روایت ها را با قرآن می سنجیدند تا بتوانند از آنها استفاده کنند؛ اما متاسفانه جامعه امروز ما برعکس عمل می کند و به روایت ها بیشتر از آیات قرآن توجه می شود. این موضوع را هم بر سر زبان ها و حتی بر منابر به راحتی القاء می کنیم در حالی که ممکن است این روایتی که گفته می شود حدیث دقیق و معتبری نباشد و وقتی که دقت می کنید می بینید که اصلا با اصول دینی هم سازگار نیست.

یوسفی باتوجه به بحث استقلال حوزه ها اظهار کرد: یکی از دغدغه های دیگری که مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی داشتند؛ بحث استقلال حوزه ها است که یکی از بحث هایی که فوق العاده اهمیت دارد، خدا رحمت کند مرحوم آقای مطهری یک زمانی می فرمودند تفاوت بین حوزه های و بحث های دینی ما با حوزه های اهل سنت در این است که حوزه های اهل سنت وابسته به حکومت هستند؛ بنابراین در قبال حکومت آن آزادی عمل را در بیان مطالب ندارند. اما حوزه های شیعه اینطور نیست. حوزه های شیعه مستقل از حکومت هستند و این باعث می شود که آن آزادگی را داشته باشند که در قبال حکومت موضع بگیرند.

استقلال حوزه از حکومت دغدغه جدی آیت الله موسوی اردبیلی بود

او توضیح داد: مرحوم موسوی اردبیلی احساس می کردند این وضعیت وجود ندارد و نسبت به این بحث دغدغه بسیار جدی داشتند. این را هم توضیح بدهم که وقتی ما استقلال را صحبت می کنیم، استقلال به معنای رودررویی نیست. اما چنین بحث هایی در تاریخ بسیار مطرح شده است.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم