ایران، قم

16.83°C
Light rain
چهارشنبه
12.11°C / 15.19°C
پنج شنبه
13.67°C / 23.68°C
جمعه
17.38°C / 26.55°C
شنبه
19.99°C / 28.4°C
یکشنبه
19.65°C / 28.66°C
دوشنبه
17.23°C / 26.32°C
سه شنبه
19.74°C / 29.76°C
بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه در آستانه ماه مبارک رمضان درباره اتفاقات اخیر ایران

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه در آستانه ماه مبارک رمضان درباره اتفاقات اخیر ایران

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگ و آزاده ایران
فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، ماه عبادت، عرفان و معنویت و ماه همبستگی، رافت و رحمت بر عموم مسلمانان مبارك باد. بر اساس آیات قرآن كریم و روایات، فلسفه وجودی ماه رمضان علاوه بر تقویت تقوای الهی، خودسازی و مهار كردن خوی شیطانی، توجه به انسان های محروم، ایجاد عدالت و امحای فقر و تحقق صلح و همدلی است. اگر در این ماه مبارك آتش خشم، كینه، عصیان و نفرت در میان مسلمانان و سران كشورهای اسلامی فرو ننشیند و تفاوت های طبقاتی و تبعیض و بی عدالتی فرونكاهد، تقوای الهی كه اساس فلسفه وجودی این ماه هست، تحقق نیافته است. از علما و سخنرانان انتظار می رود در ایام مبارک ماه رمضان مردم را بر صبر، بردباری، قناعت و کمک اقشار آسیب پذیر ترغیب کرده؛ تا به هدف اصلی صیام در این ماه نائل شوند.
بر مسلمانان به ویژه سران كشورهای اسلامی و علمای فرق و مذاهب واجب است در این ماه، اختلافات بنیاد برافكن و دشمن شادكن را كنار گذاشته و یك صدا و یك دل به فكر نجات امت اسلام و آرامش در منطقه باشند؛ تقابلی كه امروز میان ایران و عربستان و یا برخی كشورهای اسلامی دیگر در منطقه صورت گرفته است، ثمره آن بدنامی اسلام  و ایجاد كینه و نفرت میان ملت مسلمان است. می دانیم كه قرآن كریم در طی آیاتی نه تنها مسلمانان بلكه تمامی انسان ها را به كلمه واحده دعوت نموده و تخاصم را صفت اهل جهنم دانسته است. 
دعوت اصلی انبیا بعد از توحید، دعوت به اقامه قسط، عدالت اجتماعی و كاهش رنج انسان ها می باشد. در صورتی که در این روزگار شاهدیم در كشورهای اسلامی با این كه فریاد اذان و قرائت قرآن و اقامه نماز و روزه و سایر عبادات وجود دارد؛ اما اختلاف، خشونت، قتل، استبداد و آسیب های اجتماعی غالب جامعه اسلامی را فرا گرفته است. آدم كشی هایی كه در سوریه، یمن و برخی از كشورهای اسلامی شاهدیم و تنها برای منافع حاكمان و جاهلان است، با منطق قرآن، اسلام و فلسفه ماه مبارك رمضان در تضاد می باشد. این جنگ ها، جنگ های  دوران جاهلیت است كه در قرن بیست و یكم به كشورهای اسلامی بازگشته و حاكمان و جاهلان از آن استقبال می كنند. به همین منظور در آستانه ماه مبارک رمضان ذكر چند نكته را لازم می دانیم.
1- از اصول اخلاقی و اجتماعی مهم اسلام پایبندی به پیمان هایی است كه میان افراد و یا میان دولت ها منعقد می گردد . قران كریم با صراحت می فرماید «أَوفُوا بِالعَهدِ إنَّ العَهدَ کانَ مَسئُولـاً» با هر كس پیمان بستید اگرچه دشمن باشد، بر پیمان خود پایبند باشید. رییس جمهور فعلی آمریكا قرارداد برجام را كه از مهمترین قراردادهای بین المللی میان چند كشور بزرگ جهانی از جمله آمریكا بسته شد،بدون هیچ دلیل موجه زیر پا نهاد و تایید سازمان ملل را نیز پشت سر گذاشت. نقض این قراداد پیش و بیش از هر چیز اعتبار و حیثیت سیاسی آمریكا را زیر سوال برد؛ به صورتی که غالب سیاستمداران و چهره های سرشناس آمریكا و تمامی كشورهای بزرگ دنیا، غیر از اسراییل و عربستان كه از ناقضان معروف حقوق بشر هستند و چند کشور کوچک همچنین برخی افراطیون داخلی که این عهدشكنی را جشن گرفتند، دیگران نقض این قرار داد را نكوهش كردند.
2-  از دست آوردهای دولت یازدهم قرارداد برجام بود. برجام اگرچه باعث تقویت صلح جهانی و ایجاد ارتباط با كشورها و خروج از انزوا و به صلاح ملت ایران بود؛ برخی در داخل و خارج از همان روزهای نخست برجام ستیزی را شروع  كردند. این عده به این دلیل كه جنگ و خشونت را دوست داشته و منافع خود را در آن می بینند؛ كار بزرگ دولت را در برخی رسانه ها به استهزاء گرفته، با  عربستان و اسراییل هم صدا شدند و عجیب تر اینکه با خوشحالی تمام به استقبال عمل ناپسند رئیس جمهور آمریکا در نقض برجام شتافتند.
3-  به نظر می رسد این نقض عهدی كه صورت گرفت؛ اعتبار و آبروی آمریكا را كم و حیثیت ایران را بیشتر كرده است. دولت و تمام نهادهای حكومتی باید با تدبیر و عقلانیت در این فضای ملتهب و بحرانی، كشور را از هرگونه آسیب حفظ نموده، میان مردم رافت و همدلی ایجاد كنند و سنگ بنای اعتماد میان دولت و ملت را محكم تر نمایند؛ تا آسیبی به بنیان های کشور، اقتصاد و معیشت مردم به ویژه در ماه مبارك رمضان وارد نگردد و در عرصه های سیاسی و اجتماعی فشاری بر مردم وارد نشود.
۴- می دانیم در اسلام جنگ و خشونت آخرین مرحله دفاع از خود می باشد و صلح با عنوا «خیر» یادشده است. حضرت علی (ع) در این باره می فرماید: «من بالغ فی الخصومة اثم؛ کسیکه در خصومت ورزی زیاده روی کند، دچار گناه خواهد شد؛ به همین دلیل باید مهم ترین دغدغه دولت گفتگو با كشورهای مهم دنیا جهت حفظ روابط مسالمت آمیز باشد و دیگر نهادهای حکومتی مانند مجلس، قوه قضاییه، سپاه و ارتش باید دو لت را در این امر مهم یاری نمایند.
۵- متاسفانه روز بعد از نقض برجام حركاتی در داخل كشور و در مجلس صورت گرفت كه شایسته این ملت نبود؛ آتش زدن و پاره كردن پرچم و برجام جز اختلاف و دو دستگی چه پیامد مثبتی می تواند داشته باشد؟ جز این كه امثال ترامپ را خوشحال كند. برجام ستیزی از عربستان و اسراییل و ترامپ قابل توجیه هست؛ اما چرا در داخل كشور باید با برجام ستیزان بیرونی همراهی شود. دنیا عظمت و بزرگی ایران را به تمدن، صلح دوستی و خشونت ستیزی می داند؛ فرهنگ و سیاست ایران، کشوری که برای نابودی داعش و طالبان و گروه های افراطی بیشترین هزینه را كرده است، نباید با حرکت عده ای معدود در مجلس زیر سوال برود.
۶- مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از مقامات دولتی و حكومتی می خواهد با تدبیر، عقلانیت و اخلاق و با منطق گفتگو چه در داخل و چه در خارج، اوضاع پیش آمده را مدیریت كنند و مهم تر از هر چیز ایجاد تفاهم و همدلی و هم افزایی در میان مردم است. با وجود تفاهم ملی و نزدیك كردن دیدگاه ها و به رسمیت شناختن انتقادها و در نهایت رفع حصر از منتقدین و هر چیزی كه باعث اختلاف می شود، می توان جمهوری اسلامی را در برابر دشمنان سربلند نگه داشت. دستگاه های قضایی و امنیتی باید را ه برای ایاب و ذهاب توریست ها، بازرگانان، دانشمندان، نخبگان و فعلان سیاسی باز گزارده تا فضای ایران هراسی را شکسته و با سماحت و سهولت كه از آموزه های مهم اسلام است، یكپارچگی ملی را حفظ نمایند.
۷- مساله ای دیگری که امروزه جهان اسلام با آن درگیر است، اقدام رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس است؛ این کار ترامپ خیانت جدیدی به فلسطینیان و جهان اسلام محسوب می گردد؛ به همین جهت مسلمانان و آزادگان جهان نباید مردم مظلوم فلسطین را در اعتراض به این عمل خیانت بار تنها گزارند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
تاریخ 25/2/1397
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم