فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با «انتخاب»:
/ اینها جنبههای مثبت مدرنیته را قبول ندارند / طلبههایی که وارد نظام آموزشی میکنند هم از این جنس هستند / چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیات اینها نیست / «پایداری» نقاط حساس را در کشور به دست گرفته
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریانهای تندرو مثل طالبان گفت: آنچه من از برخی حرکتهای جبهه پایداری برداشت میکنم این است که آنها از جنس تفکر شبیه سلفیگری و واپسگرایی هستند و جنبههای مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر اینها علاوه بر اینکه به درد کشور نمیخورد، در مسیر کسب قدرت است.
با مرور برخی مواضع چهره های جبهه پایداری و دنبال کردن اخبار آنها به آسانی میتوان دریافت که آن ها نزدیکیهای فکری شدیدی به جریان های تندرو ضد توسعه در منطقه دارند.
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریان های تندرو مثل طالبان به «انتخاب» گفت: آنچه من از برخی حرکتهای جبهه پایداری برداشت میکنم این است که آنها از جنس تفکر شبیه سلفیگری و واپسگرایی هستند و جنبههای مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر اینها علاوه بر اینکه به درد کشور نمیخورد، در مسیر کسب قدرت است.
وی افزود: آنها یا با آن تفکر میخواهند به قدرت برسند یا قدرت را برای تفکرشان میخواهند که هر دو برای کشور خوب نیست. این جریان اگر ریشه بگیرد خوب نیست.
فاضل میبدی تصریح کرد: آکادمی علوم اسلامی در قم هم این تفکر را در دهه شصت داشت که امام آنها را قبول نداشت. این تفکر در تاریخ ریشه دارد، در سنیها به صورت وهابیت و القاعده و داعشیگری سر باز کرده است.
وی بیان کرد: در تاریخ تفکر شیعه یک نوع حدیث گرایی و سلفی گرایی وجود داشته که الان به شکل جبهه پایداری خود را نشان میدهد. این تفکر باید بازیابی شود اما از دل آن جمهوری اسلامی بیرون نمیآید. اینها به قدرت هم دست یافتهاند و کسی که قدرت دارد ثروت هم به دست میآورد. بخشی از حلقه های قدرت هم با اینها همراه شده و سعی دارند در مجلس و دیگر نقاط هم نفوذ کنند.
میبدی تاکید کرد: در نظام آموزشی و فرهنگ ما هم طلبههایی که به مدرسه برای تدریس میفرستند، عموماً از این جنس تفکر هستند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره اشتراک فکری میان پایداری و انجمن حجتیه اظهار داشت: من تفکر انجمن حجتیه را از پایداری سالمتر میبینم. انجمن حجتیه دنبال قدرت نبود و دین را از سیاست جدا میدانست و تنها به دنبال ظهور امام زمان بود. من نمیگویم انجمن حجتیه تفکر درستی دارد اما از اینها سالمتر است. شیخ محمود حلبی هم آدم با سوادی بود که خلوص نیت داشت. بعد از مرحوم مصباح، آدم صاحب فکر در پایداری وجود ندارد. انجمن حجتیه یک تفکر و مانیفست دارد اما اینها اصلاً مانیفست ندارند. اینها عدهای هستند که به دنبال قدرت میگردند و دنبال کار فرهنگی هم نیستند چون اهل فرهنگ داخلشان نیست. بخشی از قدرت، اینها را درست نشناخته و با آنها همراهی میکند. آنها مقابل رأی و نظر امام میایستند و رأی و نظر مردم هم حذف میشود. کاری که امروز در شورای نگهبان صورت میگیرد و افراد نخبه را حذف میکند، تأثیر این تفکر است. در همین مجلسی که گذشت، عدهای از این افراد در مجلس حضور داشتند، هیچ کاری هم جز شعار و حجاب کاری نکردند و چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیاتشان نبود.
میبدی درباره آینده تفکر پایداری در ایران گفت: من اهل آینده نگری نیستم اما چون بخش عمده صاحب نفوذان با اینها هستند و نقاط حساس را به دست آوردهاند، ممکن است برای کشور مشکلاتی درست کنند. اما نسل جوان ما با اینها همراهی نمیکند. از نظر خیلی از مراجع قم هم اینها منزوی هستند و جایگاهی ندارند.