ایران، قم

16.94°C
تمام ابری
جمعه
17.02°C / 26.13°C
شنبه
18.29°C / 27.44°C
یکشنبه
19.31°C / 30.32°C
دوشنبه
18°C / 25.42°C
سه شنبه
17.26°C / 26.28°C
چهارشنبه
19.64°C / 30.51°C
پنج شنبه
20.6°C / 29.65°C
مردم به رغم تخریب های این افراد تصمیم درست را در انتخابات خواهند گرفت

مردم به رغم تخریب های این افراد تصمیم درست را در انتخابات خواهند گرفت

مصاحبه سایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با آیت الله موسوی تبریزی درباره بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی میلانی‌ (ره) و حواشی آن

بسمه تعالی

سایت مجمع: گویا در جلسه این هفته مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در رابطه با بزرگداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله میلانی و حواشی پیش آمده در مراسم مطالبی مطرح شده است. نظر خود را درباره این بزرگداشت و مواضع مجمع را در این باره بیان فرمایید؟

آیت الله موسوی تبریزی: با تشکر از حضورتان. عرض می کنم که در مجمع دوستانی در مورد مراسم بزرگداشت آن مرجع عالیقدر شیعه که از سوی فضلا، بزرگان، علما و مدرسین خراسانی برگزار شده بود و حواشی آن مطالبی مطرح کردند و در رابطه با تلاش ها و زحماتی که آقایان در این جهت کشیده بودند و حضور مراجع بزرگ حوزه علمیه قم در آن جلسه و سخنرانان خوب و بزرگوار خصوصا حضرت آیت الله العظمی سبحانی تقدیر  و تشکر شد و بسیار به جا و سزاوار بود که مرجعی مبارز و فقیهی بزرگوار و عارفی جلیل القدر مانند آیت الله العظمی میلانی (ره) در حوزه علمیه قم و برای جوان ترها که محضر ایشان را درک نکرده بودند معرفی شود و امیدواریم این سنت حسنه درباره همه اهل علم و فضل و مراجع عظام ادامه داشته باشد. من خود سال 43 در محضر ایشان بودم و دو مطلب به عنوان خاطره شیرین از ایشان نقل می کنم. روزی آنجا بودم که دو نفر آمدند و از آقا رساله خواستند که آقا دستور فرمودند از بازار رساله آیت الله خمینی را بگیرید و به آنها بدهید که این حرکت تایید مهمی برای مرجعیت امام خمینی بود. خاطره دوم هم به زمانی مربوط بود که امام خمینی به ترکیه تبعید شده بودند و بزرگان و علما نظر می دادند. ایشان هم در اعلامیه خود نوشتند آیت الله خمینی زبان گویای ماست و همچنین در پاسخ به سوالات انجمن های اسلامی دانشجویان امریکا همین مطلب را نقل و همیشه درباره نهضت و حرکات امام موید و تقویت کننده بودند.

سایت مجمع: آیا مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم در این بزرگداشت نقشی بر عهده داشت؟

آیت الله موسوی تبریزی: برگزارکنندگان این بزرگداشت از سوی هیچ گروه و حزب سیاسی و غیر سیاسی نبوده و ماموریت نداشته اند و صرفا به عنوان فضلای خراسان و با همفکری بعضی دیگر از فضلا و بزرگان حوزه و خانواده معظم له این حرکت خوب انجام شد. اگرچه بعضی از اعضای مجمع مدرسین به عنوان فضلای خراسان در این بزرگداشت شرکت کردند ولی از سوی مجمع تشریف نداشتند.

سایت مجمع: نظر شما در مورد مصاحبه هایی که در این مورد گرفته شد و به ویژه مصاحبه ای که از آشیخ علی تهرانی به عمل آمد و حواشی خاصی نیز به دنبال داشت چیست آیا مصاحبه با ایشان را تایید می کنید؟

آیت الله موسوی تبریزی: برای معرفی درس های فقهی، اصولی و کلامی آیت الله میلانی با عده ای از بزرگان و فضلا که محضر ایشان را درک کرده بودند، مصاحبه کردند که بسیار مفید بود و مورد تقدیر است ولی در این میان با یکی از  شاگردان ایشان آشیخ علی تهرانی نیز مصاحبه کردند. ایشان در این مصاحبه علاوه بر بیان فضائل حضرت آیت الله میلانی در مورد مسائل علمی، به یک مساله دورغ و غیرواقعی که از جعلیات ساواک در سال 42 مبنی بر تفاهم امام خمینی با ساواک بود و باعث آزادی از زندان شده بود، را مطرح کرده اند که مصاحبه با ایشان و پخش این مطلب بسیار کار اشتباه بوده است و حتما آقایان مسئول سمینار توجه نکرده بودند که خود حضرت امام پس از آزادی از زندان این مساله را در مسجد اعظم در سخنرانی عمومی مطرح و افترا و کذب بودن آن را اعلام کردند و نوار آن هم موجود است و متاسفانه این مساله شیرینی آن بزرگداشت را تلخ کرده است.

سایت مجمع: درباره این حواشی بعضی از افراد سیاسی سوء استفاده کرده و مجمع مدرسین و بعضی از گروه های اصلاح طلب را متهم به توطئه امام زدایی کرده اند. نظر شما در مورد این مصاحبه چیست؟

آیت الله موسوی تبریزی: افرادی که فی قلوبهم مرض است معمولا دنبال بهانه های واهی هستند که مخالفین سیاسی خود را به انواع تهت ها متهم کنند. نکاتی در این مورد باید گفت: اولا برگزارکنندگان این بزرگداشت را به اصلاح طلبان و گروه های مختلف نسبت می دهند که قطعا هیچ کدام از آن گروه ها از جمله مجمع مدرسین در این بزرگداشت مسئولیت و نماینده نداشته اند، اگرچه بعضی از اعضای آن در این مراسم شرکت کردند ولی از سوی مجمع حضور نداشتند کما اینکه بسیاری از بزرگان و مراجع در این بزرگداشت از جمله آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و ... حضور داشتند و من به نوبه خود تاکنون مراسمی که با این حضور وسیع مراجع، علما و فضلا  باشد سراغ ندارم. ثانیا معتقدیم این گونه سخنان و تهمت ها اگرچه برای مقدمه سازی حرکات خاص سیاسی به ویژه انتخابات ریاست جمهوری باشد، قطعا بدانند فایده نخواهد داشت و مردم ایران آگاه تر از این هستند که با این تهمت ها نظر آنان نسبت به این مطالب جلب شود. مردم به رغم تخریب های این افراد تصمیم درست را در انتخابات خواهند گرفت.

سایت مجمع: با تشکر از شما که برای مقابله با این شایعه پراکنی ها و تهمت ها مصاحبه با ما را پذیرفتید.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم