ایران، قم

18.89°C
تمام ابری
جمعه
17.79°C / 27.16°C
شنبه
18.2°C / 26.75°C
یکشنبه
18.43°C / 27.64°C
دوشنبه
21.18°C / 30.9°C
سه شنبه
18.47°C / 27.25°C
چهارشنبه
14.9°C / 24.15°C

رفتار مسلمانان پس از حوادث پاریس

گفت وگوی شفقنا با آیت الله موسوی تبریزی
  روز گذشته القاعده یمن در یک پیام ویدیویی رسما مسوولیت حمله هفته گذشته به دفتر مجله فرانسوی شارلی ابدو را به عهده گرفت. اتفاقات پاریس موجب احیای تفکرات اسلام هراسی شده تا جایی که امام جماعت مسجد جامع پاریس از به خطر افتادن جایگاه مسلمانان سخن می گوید. در این میان بهترین اقدامی که مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی برای اصلاح افکاری عمومی می توانند انجام دهند چیست؟
آیت الله موسوی تبریزی به شفقنا می گوید: مسلمانان باید به اصل اسلام عمل کنند، اسلام نه دین خشونت است، نه با خشونت هرگز خواسته دین را برکسی تحمیل کند، ما وقتی حالات پیامبر اسلام(ص)، نامه ها و حتی رفتارشان با دشمنانشان را می خوانیم، می بینیم که ایشان رحمتی که برای دوستان و برادران خود داشت، برای دیگران نیز همان رحمت را می خواست. پیامبر(ص) برای اینکه دیگران در عذاب، ناراحتی و گمراهی نیفتند همیشه ناراحت بود، در قرآن خداوند به حضرت رسول(ص) می فرماید: «خودت را ناراحت نکن، هر کاری هم انجام دهی، برخی از آنها هدایت نمی شوند»
اصل اسلام را معرفی کنیم
او اظهار می کند: ما اگر اسلام را در جامعه بدون آن مسایلی که بعدا در طول تاریخ از میان حکومت ها و مردم معاند و مخالف یا موافق به هر طریقی یا از روی حب افراطی یا از روی بغض افراطی در اسلام اضافه شده، کنار بزنیم و اصل اسلام را معرفی کنیم، هیچ وقت این مسایل پیش نمی آید و هرگز این خشونت ها به دست مسلمان نمی گیرد و این تحلیل هایی که خشونت، بار می آورد، اثر خود را نخواهد گذاشت.
توهین به مقدسات ادیان نوعی دیگری از خشونت است
دادستان سابق انقلاب، با اشاره به اینکه قطعا اسلام هراسی در همه جای دنیا امروز پیش می آید، تصریح می کند: امروز مسلمانان باید توجه داشته باشند، به همین مقداری که با اسلام دشمن هستند، با همین مقدار هم وسایل آن را دارند که حتی به دست خود مسلمان نا آگاه کاری کنند که اسلام هراسی در جوامع مورد پذیرش قرار گیرد. ما معتقدیم همانطور که این ترورها بسیار محکوم، خشن و غیر انسانی است، اهانت کردن به مذهب و مقدسات دیگران نیز محکوم است، تروریست یک طور خشونت است و توهین کردن به مقدسات هم خشونتی دیگر.
او تأکید می کند که مسلمانان باید توجه بیشتری داشته باشند، هم باید بیداری اسلامی براساس اسلام شناسی واقعی رواج پیدا کند و هم مسلمانان باید در شناخت سیاست شیطان هایی که مخالف اسلام هستند و اسلام هراسی را راه می اندازند، بیدار باشند.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم