ایران، قم

19.34°C
آسمان صاف
شنبه
19.53°C / 29.51°C
یکشنبه
20.17°C / 30.71°C
دوشنبه
17.71°C / 27.81°C
سه شنبه
17.84°C / 22.18°C
چهارشنبه
14.36°C / 19.03°C
پنج شنبه
14.77°C / 26.03°C
جمعه
19.94°C / 29.84°C
نهضت اخلاقی و ضدخشونت از قم آغاز شود

نهضت اخلاقی و ضدخشونت از قم آغاز شود

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، عصر پنجشنبه در جمع اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه خواستار آغاز نهضت اخلاقی و رحمانی و ضدخشونت از قم شد.

به گزارش خبرنگار انسجام ملی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، که در هفته وحدت سخن می گفت، از اعتدال به عنوان شیوه ای در مقابل خشونت و افراطی گری یاد کرد و گفت: اعتدال مروج دوری از خشونت و در عین حال پیروی از عدالت و رحمت است و این اعتدال باید همه گیر و مردمی شود.

این عضو دولت تدبیرو امید، اقبال مردم به شعار اعتدالی حسن روحانی را نیز ناشی از همین تفکر و اندیشه دانست و گفت که مردم هم خواستار پیروی از عدالت و رحمت در جوامع اسلامی هستند.

یونسی، در این نشست همچنین به بحث تاریخی پیرامون خشونت و ریشه های آن پرداخت و ریشه ی خشونت و مسلمان کشی و افراطی گری در شرایط کنونی را نیز در همان اندیشه های تاریخی دانست و از همه علما و اندیشمندان دینی خواست که با شهامت و بدون محافظه کاری خشونت و شمشیر را محکوم و و بر ضرورت بازگشت به اخلاق و رحمت اسلامی تاکید کنند.

این روحانی نو اندیش در عین حال به این نکته نیز تاکید کرد که اغلب علمای بزرگ قم و اندیشمندان اسلامی مخالف خشونت و افراطی گری مذهبی بوده و اخلاق و مدارا را اصلی ترین شعار اسلام و پیامبر اکرم می دانند.

دستیار ویژه رییس جمهوری از همه عالمان دینی خواست که با شهامت اعلام کنند که اسلام در طول تاریخ با اخلاق پیش رفته است و نه شمشیر، و این اخلاق بوده است که تمدن اسلامی را به اوج خود رساند.

یونسی، ادامه به حوادث منطقه و جنگ های افراطی گرایانه میان مسلمانان اشاره و ضمن ابراز تاسف از وقوع چنین حوادثی، گفت که امروز به نام اسلام بدترین جنایت های صورت می گیرد در حالی که پیام اسلام و قران و پیامبر اکرم تنها رحمت و مهربانی بوده است.

او، سوال کرد که چرا ما باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم و همگان ساکت بمانیم؟

یونسی گفت: جهاد اکبر این است که همه اخلاق و روح اسلام را معرفی کنند و امروز دنیای اسلام بیش از هر چیزی به اخلاق و رحمت اسلام نیازمند است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، به اندیشه های تقریبی که از سوی مرحوم آیت الله بروجرودی پایه گذاری شده و امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز ادامه دهنده آن  ایده بودند اشاره کرد و در ادامه افزود: در قم ، اکثریت علما با نگاه تقریب موافقند اما اقلیتی تفرقه انداز صدای اکثریت را تحت تاثیر قرار و ساکت کرده اند.

یونسی اظهار داشت: این گروه اقلیت، با اعمال خود، به فضای تفرقه افکنی دامن می زنند و در نتیجه در مقابل، بهانه ای به دست افراط گرایان، برای  افزایش رفتارهای خشونت آمیز و تروریستی می دهند.

وی، تاکید کرد: نگاه ما به مسئله وحدت میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی، به واقع باید نگاه استراتژیک باشد و نباید به صورت مصلحتی به این پدیده نگاه کرد.

دستیار ویژه رییس جمهوری افزود: اگر چنانچه حفظ وحدت اسلامی را لازم می دانیم و حفظ خون مسلمانان را ضروری می خوانیم که از نظر بنده هم قطعا ضروری و لازم است، باید در هر شرایطی، چه دشمن داشته باشیم و چه نداشته باشیم، وحدت میان مسلمانان وجود داشته باشد و تنها به صورت مصلحتی به دنبال وحدت نرویم.

او یاداور شد: اگر امام راحل هم از وحدت گفت و مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی هم سیاست انسجام و وحدت را انتخاب کردند نه به خاطر امری تاکتیکی یا مصلحتی ، بلکه به عنوان یک ضرورت واستراتژی به آن نگاه شد. زیرا تعصب و تفرقه در هر شرایطی بد و مذموم است.

یونسی گفت: در کشور ما نه شیعه سنی می شود و سنی شیعه، و فعالیت های تبلیغی بر روی کسی اثر نمی گذارد لذا آنچه که نباید باشد تعصب و اهانت و نزاع و دعوا و تنازع است زیرا روی آوردن به چنین روش های جز شکست به همراه ندارد.

وی، در باره ضرورت وجود تفاوت های دینی و مذهبی و قومی در جوامع سخن گفت و افزود: مشیت خداوند این نبود که همه یک جورباشند بلکه تفاوت قومی و مذهبی و دینی بوده و خواهد بود و این اراده ی خداوند بوده است.

یونسی در عین حال تاکید کرد: البته در تبلیغ، دعوت باید باشد و هر کس مذهب خود را بدون تعصب و دشمنی، و به صورت حکیمانه تبلیغ کند اما تحقیر و بدگویی و اهانت به هیچ عنوان پذیرفته نیست زیرا چنین اعمالی به دنبال خود ترور و جنگ و نزاع می آورد.

دستیار ویژه رییس جمهوری به موضوع امنیت و همزیستی مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت: اگر چنانچه تاکنون ایران در یک امنیت خوب به سر برده است به دلیل غلبه فرهنگ اهل بیت بر روح و فکر مردم بوده است و مردم اگر عاشق امام حسین ع هستند در عین حال اهل سنت را دشمن امام نمی دانند بلکه آنها را هم عاشقان اهل بیت می دانند.

یونسی، خاطرنشان کرد که فرهنگ غالب مردم ایران همین فرهنگ، و زندگی مسالمت آمیز و عشق است که مانع هرگونه تفرقه اندازی از سوی برخی اندک روحانیون می شود.

او تاکید کرد که باید اندیشه های شیعه کشی که از سوی ملاهای افراطی وهابی و سنی کشی که از سوی برخی ملاهای افراطی به ظاهر شیعه، ترویج می شود را از میان برداشت و تعطیل کرد.

دستیار ویژه رییس جمهوری،  راههای مقابله با این قبیل اندیشه ها را فقط برخورد نظامی ندانست و گفت باید با این اندیشه ها برخورد فرهنگی نیز صورت پذیرد.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات افزود: مقابله با فتنه کبری، یا همان مسلمان کشی از سوی افراطیون و تروریست  ها، هم کار امنیتی می خواهد که ایران با کمک همه کشورهایی که آماده مقابله با این ریشه ها هستند، اقدام می کند تا این ریشه خشکانده شود اما مسئله فرهنگی هم در این مبارزه بسیار مهم است.

یونسی، سازمانهای فرهنگی و نهادهای فعال در این حوزه را مسوول در این مبارزه خواند و گفت باید با تئوری سازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.

دستیار ویژه رییس جمهوری تاکید کرد که باید با اقدامات فرهنگی، مانع جذابیت خشونت شد و دید که چه عاملی موجب زیبا جلوه دادن خشونت  و آدم کشی می گردد.؟

وی در ادامه همین بحث، افزود: اگر ما در دنیای اسلام ، با چنین فجایعی رو به رو هستیم، قطعا اسراییل و وهابیت درآن، نقش مستقیم دارند اما در مواقعی بهانه را نیز برخی رفتارهای  گروهی اندک، به آنان می دهد. لذا در جامعه شیعه نباید چنین اتفاقاتی بروز نماید. لذا یک مبارزه فرهنگی لازم است که در آن، خشونت و افراطی گری و تفرقه؛ تقبیح شود.

این روحانی نواندیش، تصریح کرد که نباید رفتاری شود که دشمنی میان مسلمانان ، مقدس شود بلکه باید این نوع رفتارها ضد دینی تلقی گردد و این امر نیاز مبرم به شجاعت علما و ایستادن در مقابل افراطی گری ها دارد.

یونسی گفت: اهانت کردن به مقدسات اهل سنت در میان قشری اندک و عوام در جامعه وجود دارد واندک روحانی های نیز از آن حمایت می کنند و آب به آسیاب افراطی گری می ریزند و موجب شیعه کشی می شوند. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در باره حرام بودن اهانت به مقدسات برادران اهل سنت ، هشدار داده اند.

وی به برخی سوابق تاریخی اشاره کرد و گفت: اما علی ع هیچ زمان اجازه نداد که به همسران پیامبر اکرم اهانت شود و حتی در جنگ با معاویه اجازه اهانت و توهین کردن را به لشکریان خود نداد. در قم نیز اکثریت علمای شیعه با نگاه تقریبی موافقند اما متاسفانه اقلیتی صدای اکثریت را تحت تاثیر قرار داده و اعمالی تفرقه افکنانه انجام می دهند.

یونسی ، خاطرنشان ساخت: امروز چه مصلحتی بالاتر از حفظ دماء مسلمین و آبروی اسلام است که متاسفانه یک جمعی به نام اسلام آدم بکشند و بهانه آنها نیز رفتار و کردار گروه اندک باشد که مطابق سیره پیامبر اکرم رفتار نمی کنند؟

دستیار ویژه رییس جمهوری گفت: وظیفه یک عالم دینی نجات مردم است اما نه با اسلحه و زور و تهدید و متهم کردن و تنگ نظری و نفرین، زیرا این رفتارها همه ضد دین است. در حالی که اخلاق پیامبر زینت اسلام است.

یونسی؛ به حوادث تاریخ اسلام نیز اشاره کرد و گفت: منافقین علیه پیامبر توطئه می کردند و خیانت می کردند اما در عین حال، پیامبر رحمت، همه را تحمل می کرد و این مدارا و اخلاق پیامبر بود که دلها را تسخیر کرده بود.

وی این را هم گفت که شمشیر پیامبر فقط برای دفع فتنه مشرکین محارب بود و ایشان حتی با مشرکی که جنگ نکرد، هیچ زمان نجنگید و اساسا رفتار پیامبر اسلام بر مبنای دعوت استوار بود و شمشیر برای دفع  مزاحم و محارب به کار گرفته می شد.

علی یونسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد که تعصبات مذهبی در تاریخ اسلام، بیشترین خسارت را ببار آورد و موجب به پایان رساندن تمدن اسلامی شد و این تعصبات اگر نبود ، مغول دنیا اسلام را به اسارت خود در نمیاورد.  مغول ها از فرقه گرایی و جنگ میان مسلمانان بهره برداری کرده و سرزمین های مسلمانان را اشغال کردند.

وی، با اشاره به این نمونه افراطی گری و فرقه گرایی در تاریخ اسلام، گفت: متاسفانه جنگ مسلمان با مسلمان، امروز به بدترین شکل در حال انجام است و صد در صد، پشتوانه تعصبات دینی و جنگ های مذهبی را با خود به همراه دارد.

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی، هشدار داد که چنانچه این جنگ های خونین ، مهار نشود ، جنگ مذهبی رفته رفته به جنگ دینی منجر خواهد شد و در نهایت به تقابل میان اسلام و مسیحیت منتهی می شود.

او بار دیگر تصریح کرد که اگر چنانچه این جنگ مذهبی، که جریان های صهیونیسی و وهابیت هم بر ادامه آن دامن می زنند، تمام نشود، و گسترش پیدا کند، در نهایت به جنگ میان اسلام و مسحیت، یعنی جنگ صلیبی جدید، منجر می شود و در چنین جنگی، معلوم نیست که بازنده این جنگ کیست؟

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران تاکید کرد که قرائن و شواهد زیادی برای وقوع چنین جنگی را می بیند.

بونسی، در باره ریشه های وقوع این جنگ احتمالی، و قرائن موجود در این رابطه ، گفت: دو جریان اسراییل و تکفیری ها به هم نزدیک شده و از افراطی گری های موجود در جوامع اسلامی تغذیه می شوند و به دنبال وقوع این جنگ دینی هستند به شکلی که حتی در میان کشورهای عربی هم نفوذ کرده اند.

وی خاطرنشان کرد که گروهها و اندیشه های افراطی، در میان اهل سنت و شیعیان افراطی، آتش تهیه برای همان جریان ضد مذهبی، فراهم می کنند که در نهایت نیز در صورت مهار نشدن، زمینه سازی جنگ دینی خواهند شد.

یونسی، گفت: جریانی که مدام بهانه برای خشونت های مذهبی فراهم می کند، جریان سیاسی ساده نیست و آن را نباید به یک اختلاف ساده میان دو حزب تقلیل داد. این ریشه ای نهادینه شده است که از گذشته دور بوده و تبدیل به یک ایدتولوژی شده و قوی هم هستند.

این روحانی نو اندیش، گفت: همین جریان تفرقه است که سایر علما را به محافظه کاری و سانسور وادار می کند و عملا نوعی کمتر شفاف بودن را ترویج می کند و اگر چنانچه یک عالمی درجایی نظری برای مقابله با افراطی گری می دهد بلافاصله و به شدت توسط همین جریان، بایکوت می شود و متاسفانه این خودسانسوری و خود محافظه کاری و خودترسی امروز تبدیل به یک رویه  شده است و مصلحت ملی و دینی قربانی مصلحت شخصی شده است.

در پایان این نشست، علی یونسی به سوالات محققین و مدرسین حاضر در جلسه پاسخ داد.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم