ایران، قم

18.89°C
تمام ابری
جمعه
17.79°C / 27.16°C
شنبه
18.2°C / 26.75°C
یکشنبه
18.43°C / 27.64°C
دوشنبه
21.18°C / 30.9°C
سه شنبه
18.47°C / 27.25°C
چهارشنبه
14.9°C / 24.15°C
خشکاندن بذر عداوت در میان مسلمین از جنگ با داعش مشکل تر است

خشکاندن بذر عداوت در میان مسلمین از جنگ با داعش مشکل تر است

اجازه نمی دهیم آتش تروریسم به مرزهای ایران برسد
آیت الله سید حسین موسوی تبریزی انتخاب خبر: دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به شکل گیری گروه های تروریستی همانند داعش در منطقه گفت: کشورهای قدرتمند و به خصوص آمریکا همواره به دنبال منافع خود در منطقه بودند و همیشه خواهان تسلط بر خاورمیانه هستند و به همین دلیل به کشورهای منطقه به چشم منفعت طلبی می نگرند.
استعمارگران قیام های منطقه را سرکوب می کنند
آیت الله سید حسین موسوی تبریزی در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر افزود: اگر در تاریخ، مطالعه کنیم به راحتی در می یابیم که هر زمان در کشورهای منطقه، قیامی آزادی خواهانه شکل گرفته کشورهایی همانند آمریکا و انگلیس سعی در سرکوب و به انحراف کشاندن آنها داشتند؛ مثال برجسته آن، قیام مشروطه و کودتای 28 مرداد در ایران است.
دادستان پیشین انقلاب در دوران امام خمینی(ره) در ادامه به دلایل شکل گیری قیام های مردمی در کشورهایی مانند: مصر، لیبی، سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: مردم این کشورها بعد از سال های متمادی که تحت نفوذ بیگانگان بودند در انقلاب های خود سعی داشتند که به نوعی استقلال خود را به دست بیاورند. وی ادامه داد: کشورهای قدرتمند هم وقتی این قیام ها و استقلال طلبی ها را مشاهده کردند برای اینکه سلطه خود را بر منطقه از دست ندهند هر کدام از این انقلاب ها را به نفع خود مصادره کردند تا منافع فراوان خود در این کشورها را از دست ندهند.
خاورمیانه، پرچالش ترین منطقه در جهان است
دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم همچنین به موقعیت استراتژیک منطقه، اشاره و تصریح کرد: شرایط و موقعیت سوق الجیشی خاورمیانه، این منطقه را به یکی از پر چالش ترین مناطق جهان تبدیل کرده است و مسلم است که مردمان این سرزمین ها هم در چارچوب حرکت های ملی گرایانه یا اعتقادات مذهبی، خواهان اداره سرزمین هایشان به دور از دست بیگانه هستند و به همین دلیل ما شاهد انقلاب های متعددی در خاورمیانه بوده ایم.
انقلاب ایران یک حرکت صد در صد مردمی بود
آیت الله موسوی تبریزی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب ایران یک حرکت صد در صد مردمی بود و همین کشورهای قدرتمند از ابتدای پیروزی انقلاب بسیار تلاش کردند تا مردم را از انقلاب جدا کنند.
دادستان پیشین انقلاب افزود: با پیروزی انقلاب در ایران، در دل مردم سایر کشورهای منطقه، امیدی شکل گرفت تا آنها هم از زیر بار استعمار رهایی یابند و به همین دلیل ابرقدرتها از نفوذ انقلاب ایران همواره ترس و بیم دارند. وی ادامه داد: البته باید به این نکته مهم توجه کنیم که ما هرگز نخواستیم که با زور اسلحه، انقلابمان را صادر کنیم؛ آنچه انقلاب را ماندگار کرد و از گزند کودتا و انحراف، دور نگه داشت، فرهنگ انقلابی بود که تا امروز هم در میان مردم، ماندگار شده است. این استاد حوزه علمیه به ترس استعمارگران از فرهنگ انقلابی اشاره کرد و آن را مهمترین عامل شکل گیری گروه های تروریستی دانست و گفت: اگر ما در منطقه شاهد رشد گروه های افراطی هستیم به دلیل مبارزه با همین فرهنگ انقلاب است.
افراطی گری به سال های اخیر خلاصه نمی شود
وی افزود: البته افراطی گری به سال های اخیر خلاصه نمی شود؛ در اوایل انقلاب اسلامی هم ما شاهد شکل گیری نوعی خشونت در میان گروه های انحرافی بودیم که با ایجاد فضای رعب و وحشت می خواستند انقلاب را از مسیر خود منحرف کنند که با درایت و مدیریت حضرت امام(ره) نتواستند به اهداف خود برسند.
آیت الله موسوی تبریزی اضافه کرد: هدف اصلی جریان های افراطی و خشونت طلب، جوانان پر شور و با استعداد هستند و به همین دلیل است که باید نسل جوان را از خطرات خشونت گرایی آگاه کنیم و به آنها آموزش دهیم که دنباله روی هر ایده و مرامی نباشند؛ جریان های تروریستی از جوانان برای انفجار های انتحاری سوءاستفاده های وحشیانه می کنند.
داعش به نام دین، دست به خشونت می زند
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه همچنین گفت: همین افراطی گری ها و بروز و ظهور جریان های خشونت طلب مانند منافقین در سال های نخستین انقلاب منجر به بدبینی افراد نسبت به یکدیگر شد و به ناچار فضایی امنیتی را در کشور شکل داد. وی افزود: متأسفانه گروه هایی مانند داعش و به طور کلی جریان های افراطی به نام دین دست به خشونت و کشتار مردم می زنند؛ در پاکستان، عراق، سوریه و لیبی می توان به وضوح آثار این خشونت ها را دید که چطور مردم این سرزمین ها را به کام مرگ می کشانند.وی در ادامه به نقش ایران در مبارزه با گروه های تروریستی مانند داعش اشاره و خاطرنشان کرد: امنیت کشورهای منطقه، تضمین کننده امنیت ایران است؛ وقتی مرزهای ما ناامن است قطعاً آرامش کشور در خطر می افتد و ما باید از این خطرات، پیشگیری کنیم.
مردم مسلمان ایران تجاوز به کربلا و نجف را نمی پذیرند
وی افزود: وقتی کشور همسایه در آتش تروریسم می سوزد ما نمی توانیم اجازه دهیم این آتش به مرزهای ایران هم سرایت کند؛ پس با رعایت قوانین بین المللی و با اجازه همان کشورها و بدون تجاوز به خاک آن کشور، تجربیات خود را در زمینه مبارزه با تروریسم در اختیارشان می گذاریم و به آنها کمک می کنیم؛ مانند نقش مشاوره ای ایران در عراق.
آیت الله موسوی تبریزی همچنین اظهار داشت: ما باید متحدان و دوستان خود را در منطقه حمایت کنیم و این حمایت به دو دلیل مذهبی و سیاسی صورت می گیرد؛ مردم مسلمان ایران هرگز به دلایل مذهبی تجاوز به کربلا و نجف را نمی پذیرند و به دلایل پیوندهای سیاسی نیز اجازه ناامنی در کشورهای دوست و همسایه اشان را نمی دهند.
واجب است از ناامن شدن کشور جلوگیری کنیم
وی به نفوذ داعش در عراق اشاره کرد و یادآور شد: وقتی استعمارگران در کشوری مانند عراق از طریق اختلافات مذهبی، قومی و همچنین ناآگاهی مردم توانسته اند داعش را پرورش دهند پس قطعاً خواهان نفوذ به کشوری مانند ایران هم هستند و واجب است که از ناامنی کشور جلوگیری کنیم.
دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ادامه به نقش علمای شیعه در مبارزه با گروه های تکفیری اشاره و خاطرنشان کرد: علما از طریق پایگاه اجتماعی خود می توانند حضوری بسیار ویژه در مبارزه با جریان های افراطی داشته باشند؛ به طور مثال آیت الله سیستانی از مراجع برجسته شیعه در عراق با رفتار خود و بدون برخورد عملی توانسته اند حتی در میان اهل تسنن هم پایگاه ویژه داشته باشند و بسیار مؤثر عمل کنند.
باید زمینه عداوت در میان امت های اسلامی از بین برود
وی ادامه داد: من معتقدم که باید زمینه عداوت، کینه و بذرهای دشمنی در میان امت های اسلامی از بین برود و زمین هایی که آماده روئیدن دشمنی است به نهال های دوستی تبدیل شود؛ شاید این پیوند امت اسلام، مشکل تر از اسلحه گرفتن و با داعش جنگیدن باشد.
آیت الله موسوی تبریزی همچنین افزود: متأسفانه با وجود تأکیدات رهبری مبنی بر حفظ وحدت مسلمانان، باز هم در برخی منبرها و مساجد و حتی برنامه های تلویزیونی شاهد الفاظ نادرستی هستیم که می تواند به اتحاد مسلمانان خدشه و بذر کینه ها را آبیاری کند.
با درایت و سیاست، بحران ها را مدیریت کنیم
وی افزود: نمونه برجسته این مدعا را می توان در برخورد با گروه های خلق مسلمان و منافقین در اوایل پیروزی انقلاب مشاهده کرد؛ در شرایطی که به دلیل دیدگاه های افراطی میان قومیت های مختلف ایران، می توانست درگیری و حتی جدایی طلبی اتفاق بیافتد، که با درایت و سیاست، منحرفین سرکوب شدند.
ریشه و اساس جنگ، سیاست و مدیریت است
وی در ادامه به سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر اعلام بسیج عمومی برای مقابله با گروه های تکفیری اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی باید در نوع اظهارنظرها و واکنش های خود بسیار دقت کنیم. جنگ، تنها اسلحه برداشتن نیست؛ ریشه و اساس جنگ، سیاست و مدیریت است. اگر این دو فاکتور مهم را نادیده بگیریم، پیروز نخواهیم شد.
آیت الله موسوی تبریزی افزود: سرداران کشور هم باید در سخنان خود همه جوانب منافع ملی و سیاست های کلان کشور را که توسط رهبری تعیین می شود در نظر بگیرند تا وحدت رویه حفظ شود. /گفتگو: کمند چوبینه/

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم