ایران، قم

18.58°C
آسمان صاف
دوشنبه
18.35°C / 29.06°C
سه شنبه
18.75°C / 28.94°C
چهارشنبه
20.09°C / 29.23°C
پنج شنبه
21.69°C / 24.85°C
جمعه
21.15°C / 29.49°C
شنبه
20.14°C / 28.87°C
یکشنبه
19.75°C / 29.93°C
کسی که شعار ترور را اخلاقی و مقدس می‌خواند، در واقع آدم‌کشی را مجاز می‌داند.

کسی که شعار ترور را اخلاقی و مقدس می‌خواند، در واقع آدم‌کشی را مجاز می‌داند.

 فاضل میبدی: بزرگان و علمای حوزه سخت با جریانات افراطی و رادیکال مخالف هستند
پایگاه خبری جماران: روز گذشته، حمید روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: ارزنده‌ترین شعار تجمع طلاب قم، شعار «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» بود که به کسانی که در قدرت هستند و در برج عاج نشسته‌اند و قدرت مستشان کرده، نهیب زد. وی همچنین از این تجمع که حتی از سوی برخی مراجع تقلید نیز محکوم شد، با عنوان قیام مرداد 97 یاد کرد و نسبت به نفوذ آمریکا در حوزه‌ها هشدار داد.
در همین رابطه، خبرنگار جماران نظر یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم را درباره اظهارات این فرد جویا شد. وی معتقد است که اگر تفکری شبیه این در کشور شکل بگیرد، باید فاتحه اسلام و انقلاب و همه چیز را خواند. زیرا کسی که شعار ترور و قتلی را که در یک تابلو به نمایش گذاشته شده، اخلاقی و مقدس می داند، در واقع آدم‌کشی را اخلاقی می داند.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره اظهارات اخیر حمید روحانی که گفته بود شعار«استخر فرح در انتظارت» مقدس و فوق العاده اخلاقی بود، گفت: شکی نیست که این جریان خطرناکی است و روز به روز لطمه بیشتری به انقلاب و کشور وارد می کند. واقعاً اگر تفکری شبیه این فرد در کشور شکل بگیرد، باید فاتحه اسلام و انقلاب و همه چیز را خواند.
وی افزود: این تفکر همان تفکری است که داعش در منطقه تعقیب می کرد و منجر به آدم‌کشی شد. یعنی کسی که شعار ترور و قتلی را که در یک تابلو به نمایش گذاشته شده، اخلاقی و مقدس می داند، در واقع آدم‌کشی را مجاز می داند. این بسیار مصیبت‌بار است که فردی از گوشه و کنار  کشور، تابلویی را که از آن بوی تهدید و خشونت و قتل مقام دوم مملکت می آید، به جای دادن پاسخی مناسب و علمی، اخلاقی و مقدس بنامد.
 از برخی روضه خوانان، مداحان و معممین در کشور تا جریانی که اخیراً خود را در حوزه نشان داد، در حال بازسازی تفکر خوارج هستند
فاضل میبدی افزود: همان خوارجی که علی ابن ابی‌طالب(ع) از آن زجر می کشید و آخر هم منجر به قتل خودش شد، در حال بازسازی در کشور است. یعنی از برخی روضه خوانان، مداحان و معممین در کشور تا جریانی که اخیراً خود را در حوزه نشان داد، در حال بازسازی تفکر خوارج هستند. در اینجا مراجع و علمای اسلام نباید سکوت کنند و در برابر این حرف هایی که ضد اخلاق و تعالیم دینی است، بایستند.
وی بیان کرد: مراجع باید ورود کرده و پاسخ دهند. البته خوشبختانه پاره ای از اعلامیه‌ها در قم این جریان را محکوم کرد، ولی به نظر من کافی نیست و باید برخورد قضایی صورت گیرد. در حوزه های علمیه همیشه کار علمی بوده و کارهای شعاری، برخوردهای جریانی و اقدام به تهدید وجود نداشته و حوزه ها معمولاً مکانی برای قیل و قال علمی، چون و چرای علمی و استدلال و منطق بوده است.
 کاری که در فیضیه قم اتفاق افتاد، اقدامی بسیار سخیف، ضداخلاق و دین در تاریخ حوزه های علمیه قم بود
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، حوزه با این بهانه که باید انقلابی شود، به سمتی حرکت می کند که هیچ منطق و استدلالی پشتیبانش نیست. این فردی که امروز چنین حرف‌هایی را می زند، حتی کتابهایی هم که درباره تاریخ انقلاب نوشته، غالباً تحریف شده هستند. بدین معنا که هرکس کتاب‌های او را بخواند، پاره ای از آن اسناد دروغ و بخشی دیگر تحریف است.
بزرگان و علمای حوزه سخت با جریانات افراطی و رادیکال مخالف هستند. علما معتقدند این جریان‌ها در برابر ارزش های دینی قرار دارند و جوانان را از دین فراری می دهند. پس این جریان از بیرون هدایت و گاه و بی‌گاه در حوزه خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: باید دید که این فرد چه مشکلی دارد؟ هرچند که آنچنان هم در میان جریانات سیاسی جایگاهی ندارد و صرفاً در مقطعی مسئول اسناد انقلاب بود که به دلایل مختلف برکنار شد. این فرد اگر تنها شخص خودش باشد، جایگاهی ندارد. اما اگر جریانی پشت این نوع حرف‌ها و اقدامات باشند، آن‌زمان است که باید احساس خطر کرد. کاری که در فیضیه قم اتفاق افتاد، اقدامی بسیار سخیف، ضداخلاق و دین در تاریخ حوزه های علمیه قم بود.
این استاد دانشگاه گفت: البته کسی که آن تابلو را در دست داشت، خود تحریک شده افراد دیگر بود. به نظر می رسد که جریانی پشت آن اقدام قرار دارد. مرحوم مطهری این جمله را 40 سال قبل گفت که جریان اشعری‌گری در حال بازگشت به حوزه‌هاست. ایشان در کتاب جاذبه و دافعه می گوید، اگرچه  خوارج از بین رفتند، ولی افکارشان در حوزه های شیعی مانده است. متاسفانه جریان اشعری‌گری دوباره در داخل حوزه‌ها در حال بازسازی خود است.
میبدی افزود: فراموش نکنیم که این جریان از بیرون به حوزه‌ها تزریق می شود و در خود حوزه‌ها این جریان ترویج نمی شود، زیرا بزرگان و علمای حوزه سخت با جریانات افراطی و رادیکال مخالف هستند. علما معتقدند این جریان‌ها در برابر ارزش های دینی قرار دارند و جوانان را از دین فراری می دهند. پس این جریان از بیرون هدایت و گاه و بی‌گاه در حوزه خود را نشان می دهد.
 تجمعی که اخیراً در فیضیه قم شکل گرفت و همین حرف‌هایی که این آقا زده در راستای نفوذ آمریکاست
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این فرد مدعی شده که آمریکا به دنبال نفوذ در حوزه‌هاست. در همین رابطه، ممکن است آمریکا به دنبال نفوذ باشد و از همین طریقی که اخیراً انجام شد، خود را نشان دهد. بر این باورم که تجمعی که اخیراً در فیضیه قم شکل گرفت و همین حرف‌هایی که این آقا زده در راستای نفوذ آمریکاست. نفوذ واقعی در جایی است که از زبان این آقایان و از حرکت برخی معممین نوپا در حوزه های علمیه به نام اسلام و روحانیت، حرکت‌های این چنینی انجام شود.
وی افزود: بنابراین من منکر نفوذ نیستم، اما باید پرسید که نفوذ کجاست؟! آنجایی که در قالب مداحی، روضه خوانی یا در قالب تجمعات این چنینی، به‌جای منطق و استدلال و بحث یا پرچم آتش می زنند یا مرگ بر این و آن می‌گویند و یا اینکه با بالابردن تابلویی موضوع استخر فرح را مطرح می کنند. متاسفانه نفوذ قوی شده، تا جایی که از زبان یک معمم مانند سیدحمید روحانی، این اقدامات اخلاقی جلوه داده می شوند.
 نفوذ اصلی زمانی رخ داده که فردی،  اقدامی را که مراجع آن را محکوم کردند، اخلاقی بنامد
فاضل میبدی در ادامه گفت: در واقع نفوذ اصلی زمانی رخ داده که فردی، اقدامی را که مراجع آن را محکوم کردند، اخلاقی بنامد. مسائل سیاسی که در اوایل انقلاب وجود داشت، بسیار با مقطع فعلی متفاوت است. بنابراین، استفاده از جملات امام در توجیه رفتارهای برخی افراد که خشونت را ترویج می کنند، امری ناپسند است.
وی بیان کرد: مسائل سیاسی بدان گونه نیستند که یک حکم یا دستور برای همیشه حاکم باشد. از این رو، در زمان حضرت علی(ع) نیز احکامی صادر می شدند که با زمان پیامبر(ص)فرق می کردند. حکومت و حاکمیت سیاسی باید خود را در ظرف زمان نشان دهد. بنابراین برخی حرف های امام را باید متناسب با ظرف زمانی خود بررسی کرد و شرایطی که حرف‌ها در آن مطرح شدند را مورد توجه قرار داد.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم