سید محمدعلی ایازی: امام حسین برای مبارزه با ستم امر به معروف کرد
چکیده: انفاق به معنای پرکردن چالشها و خلاءهای اجتماعی است اما واقعا این همه نذر در محرم به چه میزان انفاق و به چه میزان اسراف است؟ چرا به فکر اصلاح رفتارهای اجتماعی و فردی نیستیم؟ اگر در باب عزاداری به تغییرات فکر میکنیم باید به دهها مورد دیگر مثل انفاق هم بر اساس خرد دینی فکر کنیم...
آخرین شب از دومین سال «سوگواره حدیث نینوا» به همت چهار حزب اصلاح طلب فارس و با سخنرانی آیت الله سیدمحمدعلی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در تالار احسان شیراز برگزار شد.
به گزارش ایلنا استاد سید محمدعلی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در مراسم سوگواره حدیث نینوا در شیراز با اشاره به مطالعات انجام شده در نیم قرن اخیر درباره فلسفه عاشورا گفت: تحقیقات و کتابهای منتشر شده در نیم قرن اخیر از حیث بررسی علل و فلسفه قیام عاشورا با آنچه پیش از آن در تاریخ آمده متفاوت است. مثلا سید بن طاووس که یکی از معتبرترین مقتلها را در لحوف آورده، معتقد است شهادت حسین بن علی از یک رابطه عاشق و معشوق نشات گرفته و حسین دوست داشته شهید شود. عدهای دیگر معتقدند حسین شهید شد تا مردم بر شهادت حسین گریه کنند و مورد عفو خداوند قرار بگیرند.
ایازی خاطرنشان کرد: تحقیقات و کتابهای ۵۰ سال اخیر نشان میدهد امام حسین کاری هدفمند انجام داده، این هدف قابل شناسایی است، هدف حسین برای ما قابل استفاده است و به صورت فردی و اجتماعی میتواند در زندگی ما الگو باشد و از طرفی بهترین منبع برای شاخت حماسه حسینی، سخنان حضرت در مدینه، مکه و میان راه و کربلاست.
این قرآن پژوه، به سه اندیشه مهم در مورد قیام عاشورا در دوران معاصر اشاره کرد و گفت: دکتر شریعتی در کتاب «شهادت»، آیت الله صالحی نجف آبادی در کتاب «شهید جاوید» و شهید مطهری در کتاب مشهور «حماسه حسینی» هر کدام سه دیدگاه بر اساس سخنان امام حسین(ع) در مورد علتهای وجودی قیام عاشورا مطرح میکنند.
وی ادامه داد: دکتر شریعتی معتقد است امام حسین شهادت را به عنوان راهی برای اعتراض به وضعیت حکومت وقت در پیش گرفته است اما آیت الله صالحی نجف آبادی در کتاب شهید جاوید تشکیل حکومت اسلامی را مهمترین هدف امام حسین دانسته است.
ایازی به اندیشههای شهید مطهری نیز اشاره کرد و گفت: در اندیشه شهید مطهری اصل و آرمان امام حسین در قیام عاشورا اصلاح در امت نبوی است که با ایستادگی در برابر یزیدیان و امویان آغاز میشود. مطهری معتقد است جامعه راه خود را کج کرده بود و امام حسین قصد اصلاح این مسیر را داشت.
او با تاکید بر ضرورت توجه به بیان امام حسین پیش از قیام و در طول مسیر مدینه تا کربلا ابراز کرد: امام حسین مرتبا در بین مردم و در طول مسیر راه خود، اصلاح حکومت را اصل اساسی حرکت خود معرفی میکند.
این استاد دانشگاه و حوزه به طرح مساله بازگشت به قرآن از سوی سیدجمال اسدآبادی اشاره کرد و افزود: شخصیتهایی همچون سیدجمال اسدآبادی و امام خمینی به دنبال بازگشت قرآن به جامعه بودند، بر این اساس که مردم قرآن را دوست دارند اما توان بهره گیری از معارف آن را ندارند و میگفت این اصل انحطاط جوامع اسلامی است. امروز هم باید بپذیریم عدالت اجتماعی و کرامت انسانی مدنظر قرآن را ترویج دهیم.
آیت الله ایازی ابراز کرد: یک جلد قران در خانه کافی است به شرط آنکه توان ترویج و گسترش عدل و عدالت اسلامی را داشته باشیم.
او با بیان اینکه گاهی مفاهیم دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به شکل دیگری نشان داده میشوند، به برسی مفهوم انفاق در قرآن پرداخت و افزود: در ادبیات عرب، انفاق به معنای پرکردن چالشها و خلاءهای اجتماعی است اما واقعا این همه نذر در محرم به چه میزان انفاق و به چه میزان اسراف است؟ چرا به فکر اصلاح رفتارهای اجتماعی و فردی نیستیم؟ اگر در باب عزاداری به تغییرات فکر میکنیم باید به دهها مورد دیگر مثل انفاق هم بر اساس خرد دینی فکر کنیم.
ایازی با بیان اینکه امام حسین بارزترین الگوی امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: امام حسین برای مبارزه با ستم، قصد امر به معروف و نهی از منکر کرد.
این استاد حوزه با انتقاد شدید از بیتوجهیهای عمومی نسبت به منکرات رایج شده در جامعه ابراز کرد: داستان دینداری امروز ما به جایی رسیده که به هاله نور و سوءاستفاده از مفاهیم انتظار دامن زده و در چنین شرایطی نسل جوان از دین گریزان میشود.
او با بیان اینکه سخنان امام حسین در هر دورهای اعم از حوزههای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی الگوست، بر ضرورت تشکیل کانونهای شناخت و معرفی مفاهیم درست دین تاکید کرد و گفت: امام حسین مرگ را زیباتر از همزیستی با کانونهای ظلم میدانست و تعبیر مرگ به زیبایی گردن بند دختران جوان میکند به شرط آنکه زیربار ذلت نرود.