احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مفاهیم انسانی در جهاد عاشورا به شدت مورد تاکید قرار دارد و جمله ” کونوا احراراً فی دنیاکم” کاملا نشان می دهد جهاد در نزد امام نه تنها با آزادگی و نگاه های انسانی مغایر نیست بلکه این جهاد، به قیودی توجه نشان می دهد که با قطع نظر از دین، طبیعت انسانی آن را می پذیرد.
به گزارش شفقنا، احمد مبلغی در سخنانی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: در جهاد امام حسین(ع) و قیام عاشورا مفاهیمی همچین نسب، شرافت، نصیحت و خیرخواهی، موعظه، منطق، ذلت ناپذیری، عبد و عبید نبودن موج می زد و اینها مفهوم واقعی جهاد در اسلام را به نمایش می گذارد.
او گفت: امام حسین (ع) در عین تحمل بیشترین، سخت ترین و قساوتمندانه ترین خشونت ها، رفتار و سلوکی را در عاشورا به نمایش گذاشتند که از اصلی ترین پیام های آن، این است که خشونت گرایی در منطق اسلام نیست.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه امروزه در فضای منطقه و جهان، گروه های خشونت گرای تکفیری، قساوت مندانه ترین رفتارها و خشونت ها را تحت عنوان جهاد انجام می دهند و به همین دلیل نفرت بارترین برداشت ها را نسبت به واژه جهاد و مفهوم آن در اذهان جهانیان ایجاد کرده اند.
مبلغی تاکید کرد: بر این اساس ضرورت تجزیه و تحلیل قیام عاشورا با تمرکز بر عنصر جهاد و مولفه های آن بیش از پیش احساس می شود.
او یکی از مهمترین مولفه های جهاد را بعدی انسانی و عاطفی آن دانست و گفت: قیام حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا، سرشار از احساس، عاطفه و نگاه انسانی حتی نسبت به لشکر دشمن و انسان های بیرحمی بود که ناجوانمردانه در مقابل او و یارانش صف آرایی کرده بودند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: در قیام عاشورا، امام و یارانش به هیچ وجه تمایلی به کشتن کسی و یا ورود و آغاز کردن به جنگ نداشتند، وعدم تلاش برای شروع جنگ و واقع نشدن حادثه، کوشش مدام در خلال جنگ برای دست کشیدن طرف مقابل از ادامه جنگ، در رفتار آنها کاملا مشهود و محسوس بود.
او گفت: حتی حضرت سید الشهدا (ع) در سخت ترین لحظات جنگ که بسیاری از عزیزان ایشان بر زمین افتاده بودند، این سلوک را از خود به نمایش گذاشتند.
مبلغی با اشاره به این که این سلوک حضرت (یعنی: دعوت به انتهاء مواجهه) از سر پذیرش ذلت یا ترس از مرگ نبود؛ چرا که بارها و با کمال صراحت بر ذلت ناپذیری تاکید کرده بودند، گفت: امام حسین(ع) می خواست این سلوک اسلامی را به نمایش بگذارد که خشونت خط قرمز است.
او با اشاره به این که امام به هیچ وجه ذلت را نمی پذیرفتند، گفت: عنصر جهاد نزد آن حضرت، صد در صد از جهادهای خشونت بار متمایز و جدا است؛ امام به دنبال انجام یک نهضت در جهت اصلاح مشکلات امت بودند و وضعیت آن روز در بدترین شرایط خود، هم از حیث عدل و هم از نظر ارزش های اسلامی و انسانی قرار گرفته بود.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که شفافیت و صداقت دو عنصر دیگر در جهاد عاشورایی است، گفت: این دو عنصر به صورت بی نظیری در سیمای رفتار امام موج می زند ، و به همین اندازه، آشکار کننده چهره زشت و محتوای غیر انسانی خشونت های طرف مقابل بود.
او همچنین گفت: امام حسین (ع) در سخت ترین شرایط با تاکید بر مفاهیم دینی، اثبات کردند که جهاد، خشونت گرایی نیست و جهاد در مقابل خشونت گرایی قرار دارد؛ چرا که مولفه های هر یک غیر از دیگری است.
مبلغی گفت: جهاد تکفیری وجدان انسانی را می آزارد و از خطوط قرمز انسانیت تجاوز می کند در حالی که جهاد عاشورایی، کاملا انسانی و مقید به ارزش های انسانی و فطری است.
او با اشاره به اینکه در نهضت حسینی مفاهیم انسانی، تربیت خانوادگی و پاکیزگی نفس موج می زد(حجور طابت و طهرت”) گفت: امام دنبال خشونت نبودند انجا که می فرمایند” فانظروا هل یحل لکم قتلی” جنگ و قتل را به طرف مقابل نسبت می دهند و خواهان ان هستند که این حادثه رخ ندهد و یا انجا “ولاتعجلو حتی اعظکم” تعجیل نکنید. با این سخن، آنها را دعوت می کند به اینکه وارد این عمل خشونت بار نشوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که عنصر ذلت ناپذیری یک عنصر انسانی – اسلامی دیگر در قیام امام حسین(ع) است، گفت: ذلت ناپذیری به واضح ترین صورت در جهاد عاشورایی حسینی، برجسته شده است. این عنصر هم در رفتار و هم در سخنان امام تجلی پیدا کرده است.
او گفت: مفاهیم انسانی در جهاد عاشورا به شدت مورد تاکید قرار دارد و جمله ” کونوا احراراً فی دنیاکم” کاملا نشان می دهد جهاد در نزد امام نه تنها با آزادگی و نگاه های انسانی مغایر نیست بلکه این جهاد، به قیودی توجه نشان می دهد که با قطع نظر از دین، طبیعت انسانی آن را می پذیرد.
مبلغی ادامه داد: اینکه امام این جمله”فکونوا احراراً فی دنیا کم” را زمانی فرمودند که دشمن رفتارهای غیرانسانی در قبال زن، بچه و خیمه های حرم را در پیش گرفت، نشان می دهد که از یک طرف رفتار آن لشگر، عبور از خط قرمز انسانی بود و از طرف دیگر دین و طبیعت آدمی هماهنگ هستند.
او گفت: هماهنگی دین و فطرت از آن جهت که طبق سخن حضرت، این دو در قبال عمل ننگین هجوم به زنان و بچگان، به یک نقطه می رسند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این که عاشورا به نحو بی نظیری واقعیت تلائم دین و فطرت را تبیین و آشکار کرده، گفت: بی جا نیست حادثه عاشورا در طول تاریخ هموار مورد توجه، تامل و جذب انسان ها، گروه ها و مجموعه های بشری از غیر مسلمانان بوده است.
او ادامه داد: فراتر از آنچه که امروزه به عنوان عزاداری نسبت به امام حسین (ع) شکل می گیرد ( که امری لازم است) باید تبیین درست مفاهیم اساسی مطرح در جامعه معاصر (همچون: جهاد، خشونت، وجدان عمومی و …) را با معیارهای عاشورایی محک بزنیم، و از معدن پرذخیره عاشورا اندیشه های مناسبات اجتماعی را استخراج نماییم.