ایران، قم

23.46°C
آسمان صاف
جمعه
15.72°C / 26.68°C
شنبه
19.66°C / 30.02°C
یکشنبه
21.29°C / 33.06°C
دوشنبه
24°C / 32.71°C
سه شنبه
21.94°C / 26.08°C
چهارشنبه
19.16°C / 30.98°C
پنج شنبه
22.15°C / 29.71°C
متمکنین به خانواده های جانباختگان کرونا رسیدگی کنند.

متمکنین به خانواده های جانباختگان کرونا رسیدگی کنند.

آیت الله موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بر ایثار و گذشت در این روزهای کرونا تاکید کرد و گفت: امروز در شرایطی هستیم که مردمی که در رفاه نسبی زندگی می کردند، باید رفاه خود را با کسانی که در وضعیت بدی از لحاظ اقتصادی هستند، تقسیم کرده و آنها را در سفره خود شریک کنند.
وی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در مورد نحوه حمایت از مردم در شرایط کنونی بیان داشت: دولت که از مردم مالیات می‌گیرد در پله اول کمک های حمایتی از مردم قرار دارد درعین حال مردم باید موقعیت کشور را در نظر گرفته و توقعات خود از دولت را پایین نگاه دارند اما دولت می تواند اقدامات موقتی مانند کم کردن بار عمرانی از قبیل وسیع کردن جاده ها را انجام داده و بیشتر به جای رسیدگی به امور رفاهی به کسانی که متضرر شده و خانواده آنها در حال ازهم پاشیدن است، کمک کند.
استاد حوزه علمیه قم به حمایت مراجع عظام تقلید از مردم در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: اکثریت مراجع عظام تقلید اعلام کردند که مردم می توانند بخشی از سهم امام را برای کمک به مبتلایان به کرونا و خانواده های جانباختگان کرونا اختصاص دهند.
او با اشاره به آیه ایثار گفت: ما مردم ایران، تنها ایثارگری را در جبهه و جنگ می دانیم و البته صحیح است چراکه مردم جان خود را می دادند تا دشمن وارد کشور نشود اما این ایثار ابعاد مختلفی دارد، زمانی این ایثار، صبغه جانی دارد و زمانی صبغه مالی. امروز در شرایطی هستیم که مردمی که در رفاه ۸۰ درصدی زندگی می کردند، رفاه خود را ۶۰ درصد کرده و ۲۰ درصد از سهم خود را به کسانی که در وضعیت بدی از لحاظ اقتصادی هستند، اختصاص دهند و آنها را در سفره خود شریک کنند آنگونه که در روایت داریم: «الجار؛ ثم الدار».
آیت الله موسوی تبریزی با بیان اینکه «جار» در این حدیث، معنای موسعی پیدا کرده و شامل همشهری و هموطن می شود، گفت: در شرایط امروز لازم است که به یکدیگر کمک کنند آنگونه که در جنگ تحمیلی مردم به یکدیگر کمک می کردند و همین کمک ها سبب پیروزی شد لذا باید کمک های انسان دوستانه به یکدیگر داشته باشیم تا خداوند بر ما رحم کند و بر این بحران فائق بیائیم.
او گفت: در این شرایط مناسب است که موجرین به مستاجرین مهلت کافی دهند یا اگر در همسایگی، کسی را می بینند که به جهت بیماری توان خرید نان ندارد، برای او نان تهیه کنند یا اگر یخچالی برای نگهداری مواد غذایی ندارد، به او کمک کنند.
دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت خانواده های جانباختگان کرونا گفت: کمک به افرادی که سرپرست خانواده آنها بر اثر کرونا فوت کرده و نیازمند هستند، از بزرگترین خدمات نوعدوستانه و ایثار است و خداوند ثواب جهاد را به آنها می دهد.
او با بیان اینکه حاکمان مربی جامعه هستند، بیان داشت: نگاه مردم به دولت و حاکمان است و اگر ببینند دولت تسهیلاتی به مردم در این شرایط عطا می کند، مردم هم ایثار و ازخودگذشتگی را فرا می گیرند و خواهند فهمید که کمک در این شرایط، جهاد فی سبیل الله است.
آیت الله موسوی تبریزی با اشاره به وفور شایعات و بداخلاقی ها نسبت به مردم قم اظهار داشت: مقداری شایعات و بی توجهی به واقعیات در کشور است و فضای مجازی هم این مساله را تشدید می کند، از سوی دیگر متاسفانه ضعف مدیریت در کشور ما بوده بویژه در این مساله و قبل از آن هم زمینه هایی بوده که مردم با تردید و شک به مدیریت دولت بویژه در کرونا نگاه می کنند.
او تصریح کرد: اینکه بیان شود کرونا از چین وارد قم شده است و بخشی از جامعه که نه چین را دیدند و نه از چین خوششان می آید، مرتکب کار خلافی شدند و بعد آن را به کل جامعه قم سرایت بدهیم، کمال خودخواهی است.
دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این سخنان درحالی مطرح می شود که مردم قم در طول انقلاب همواره در صحنه بوده و از نظام دفاع کردند و این را هم از نظر اقتصادی باید مورد توجه قرار داد که بسیاری از ساکنین قم که جزو طبقه مستمند حساب می شوند از مناطق مختلف کشور وارد این شهر شدند و همین سبب ناراحتی آنهاست.
او با اشاره به تاخیر دولت در اعلام ورود کرونا به کشور گفت: اشکال افراد به اینکه دولت دیر اعلام کرده و برخی مطالب را دیر بیان کرده است درحالی که باید زودتر اقدام می کرده است، وارد است و البته اینها ارتباطی به قم و مردم قم ندارد.
آیت الله موسوی تبریزی انتساب کرونا به مردم قم را بی انصافی دانست و بیان کرد: اگر برخی با روحانیت بد هستند و عنوان می کنند حضور طلاب و روحانیت از مناطق دیگر سبب شیوع کرونا شده است، باید بدانند شاید دو درصد روحانیون مقیم قم، از مناطق دیگر وارد قم شده و تحصیل می کنند؛ اصلا قومیت را در مسائل مهم دخالت دادن، کمال بی فرهنگی و ضعف اعتقادی است و براساس ایرانی بودن هم مخالف فرهنگ ایرانی ماست.
او با اشاره به آیه ۹ سوره حشر گفت: خداوند در قران می فرماید: «وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ ۚ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ مومنین کسانی هستند که در دل خود هیچ حسد و بخلی نسبت به غنائم که به آنها داده شد نمی‌یابند و هر چند به چیزی نیازمند باشند باز مهاجران را بر خویش مقدم می‌دارند». این فرهنگ قرآنی ماست که اگر کسی خلافی و اشتباهی مرتکب شده است، آن را به گردن برادر او نیندازیم.
دادستان کل انقلاب در دهه ۶۰ گفت: حکومت قصور و کوتاهی در این زمینه مرتکب شده است درحالیکه در مسائل حساسی مانند کرونا باید خیلی سریع تصمیم گرفته و مصالح جامعه را تشخیص داده و با هماهنگی تمام ارکان اطلاع رسانی کنند.
او در خصوص ادعای برخی مبنی بر قرنطینه کردن قم بیان کرد: استان قم، شاهراه مواصلاتی چندین استان کشور است و بسیاری از مبادلات و معاملات تجاری و اقتصادی شهرها از طریق این شهر صورت می پذیرد لذا علاوه براینکه قرنطینه کردن قم ضربه بزرگ اقتصادی به کشور می زند درعین حال سبب وحشت و ترس بیشتر مردم و داغ شدن بازار شایعات می شود لذا با شک و شبهه نمی توان تصمیم گرفت.
آیت الله موسوی تبریزی تاکید کرد: رئیس دولت یا سخنگوی دولت باید در این مورد با مردم قم بلکه کشور صحبت کند و دلایل تصمیم حکومت در مورد قم را بیان کند و به شایعات و تخریب ها پایان دهند.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم