ایران، قم

20.54°C
آسمان صاف
دوشنبه
17.14°C / 23.61°C
سه شنبه
16.28°C / 29.6°C
چهارشنبه
19.35°C / 29.43°C
پنج شنبه
17.77°C / 27.31°C
جمعه
18.12°C / 27.37°C
شنبه
20.95°C / 30.91°C
مطالبه‌‌گری از دولت با هدف مچ‌گیری نباشد

مطالبه‌‌گری از دولت با هدف مچ‌گیری نباشد

فاضل میبدی در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:دکتر حسن روحانی در دو دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری مورد حمایت جریان اصلاحات قرار گرفت. اما این به معنای عدم نظارت احزاب اصلاح‌طلب بر عملکرد دولت دوازدهم نیست. چراکه اگر این جریان قصد معرفی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات 1400 را داشته باشد، باید در عمل نشان دهد که همچون مطالبه‌گری حامی دولت است. برکسی پوشیده نیست که رمز موفقیت اصلاح‌طلبان در 1400 از یک سو به عملکرد دولت روحانی و از سوی دیگر نیز به نحوه فعالیت و همچنین نقد دولت بستگی دارد. از این رو ضروری است اگر اصلاح‌طلبان فکر معرفی نامزد مورد حمایت خود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را در سر می‌پرورانند، در نقش مطالبه‌گری منتقد ظاهر شوند که خواست‌های مردم را مطالبه کنند.

مشروح گفت‌و‌گوی حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با روزنامه نوآوران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 دکتر روحانی در انتخابات مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده و این روزها بسیاری تلاش می‌کنند این‌طور جلوه دهند که میان اصلاح‌طلبان و دکتر روحانی اختلافات عمیقی وجود دارد و از روحانی ناامید شده‌اند. برخی تلاش می‌کنند این تفاوت دیدگاه‌های جزئی را به اختلافات عمیق در جریان اصلاحات تعمیم دهند اما نکته مهمی که اصلاح‌طلبان باید مورد توجه قرار دهند روحیه مطالبه‌گری آن‌هاست که نباید چشم‌شان را بر نواقص ببندند. چراکه در این صورت شانس‌شان را در 1400 از دست می‌دهند. شما تا چه حد ضروری می‌دانید که اصلاح‌طلبان بر مدار مطالبه‌گری از دولت دوازدهم که رمز موفقیت‌شان در انتخابات آتی است حرکت کنند و در عین حال که همچنان از دکتر روحانی حمایت می‌کنند و به او در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌شان کمک می‌کنند اما منتقد منصفی باشند که مطالبات مردم را پیگیری نمایند؟

به نظر من دایره نقد نباید محدود باشد اما این به این معنا نیست که نقد دولت به معنای مچ‌گیری باشد بلکه باید بیان کاستی‌ها در راستای رفع مشکلات باشد نه غرض‌ورزی. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که انتقاد  باید حزبی و مطبوعاتی باشد نه این‌که فردی به تنهایی و با هدف تخریب به نقد دولت بپردازد. نقد سازنده از دل احزاب و مطبوعات آزاد بیرون می‌آید چراکه براساس عقل جمعی صورت می‌گیرد و انگیزه شخصی در آن دخیل نیست.

از این رو می‌توان گفت که انتقاد از دولت‌ها حق هر حزب و گروهی است چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب تفاوتی ندارد اما با مشکلی در این خصوص مواجه هستیم و آن این‌که در جامعه ما اصلاح‌طلبی امر تعریف شده‌ای نیست که بگوییم این جریان، مرام‌نامه مشخصی دارند و همه بر اساس آن توافق عمل می‌کنند. احزاب اصلاح‌طلب بسیاری هستند که با روحانی هم‌رأی و هم‌نظر هستند؛ برخی از اصلاح‌طلبان نیز ممکن است منتقد تند روحانی و برخی نیز منتقد میانه‌رو باشند. به نظر من اصلاح‌طلبی با تعریف مشخص و واقعی باید حرکت کند و باید ضمن کمک به دولت به نقد منصفانه نیز بپردازند. ضمن این‌که در میان همه احزاب اختلاف‌نظر و سلیقه وجود دارد و به معنای اختلافات عمیق نیست. دکتر روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده و خواهد بود. احزاب نیز باید این را در نظر داشته باشند که ضمن انتقاد دلسوزانه و منصفانه نباید به بیان مسائل و انتقادات تند و غیرمنطقی بپردازند. در بسیاری از کشورها احزاب ناظر بر فعالیت دولت هستند و در زمان مناسب به نقد عملکرد آن می‌پردازند اما این‌که در این مسیر با تندروها همراه شویم و هدفی جز تخریب دولت نداشته باشیم، امر قابل قبولی نیست. قضاوت دولت دوازدهم زود است. از این رو اصلاح‌طلبان نباید چنین بیان کنند که دولتی که مردم به آن رأی دادند این نبود و مردم خواهان تشکیل دولتی اصلاح‌طلب‌تر بودند. اکنون زمان کمک به دولت برای تحقق برنامه‌هاست. باید به وزرا فرصت دهیم و نتایج را ببینیم. اگر وزرا هماهنگ با روحانی و با انگیزه عمل کنند، به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات رفع شود.

 طی سال‌های اخیر شاهد چرخش اصولگرایان به سمت دیدگا‌های اصلاح‌طلبان هستیم. این نشان از آن دارد که برخی از اصولگرایان به درستی درک کرده‌اند گفتمان اصلاح‌طلبی بر پایه اعتدال و از مقبولیت برخوردار است. شما علت اصلی این چرخش موضع را در چه می‌دانید؟

متأسفانه اصولگرایان روشی در هشت سال دولت احمدی‌نژاد در پیش گرفتند و حمایت‌های بی‌حساب و کتابی که از عملکرد نامناسب رئیس‌جمهور وقت کردند و همین امر موجب شد تا مفاسدی از دل آن دولت بیرون آید که متاسفانه به حساب اصولگرایان نیز نوشته شد. برخی بر همان تفکر باقی ماندند اما برخی نیز چرخش موضع دادند و متوجه روش اشتباه‌شان شدند و به سمت اصلاح‌طلبان گرایش یافتند. در نتیجه جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالی بیشتر به هم نزدیک شدند و به این موضوع پی بردند که اصلاح‌طلبی، گفتمانی است که منافع ملی و مصالح کشور را مورد توجه قرار دارد و عدالت اجتماعی را در نظر دارد و آزادی‌های مدنی را مورد توجه دارد به همین دلیل نیز به این سمت گرایش یافتند. البته اختلافات در میان جریان اصولگرایان وجود دارد و در جریان انتخابات نیز شاهد بودیم که بحث جریان جدیدی به نام نواصولگرایی را مطرح کردند. اما خوشبختانه عقلانیتی که برخی اصولگرایان داشتند موجب شد که با اصلاح‌طلبان و همچنین با دولت دکتر روحانی همکاری کنند.

  تا چه اندازه ضروری می‌دانید که در شرایط کنونی وزرا در راستای تحقق برنامه‌های دکتر روحانی حرکت کنند؟

وزرای دولت دوازدهم باید این نکته را مورد توجه داشته باشند

که به دور از حواشی و متناسب با برنامه‌های دولت حرکت کنند. همچنین وزرا باید این امر را در نظر داشته باشند که به فعالیت تخصصی‌شان بپردازند؛ در غیر این صورت در چهار سال آینده کل جریان اصلاح‌طلبی با مشکل مواجه خواهد شد. اما از این نکته غافل نشویم که هر وزیری علاوه بر شخصیت کاری از شخصیت سیاسی نیز برخوردار است چراکه روحانی با رویکرد سیاسی خاصی پا به عرصه انتخابات 96 گذاشت و مردم نیز در حقیقت به رویکرد و برنامه‌های روحانی رأی دادند و به هر حال وزرای معرفی شده از سوی روحانی باید بر همان اساس فعالیت کنند و همان رویکرد مورد نظر مردم را در چارچوب برنامه‌های دولت دنبال کنند. به‌ویژه تیم اقتصادی دولت باید به خوبی عمل کند و کشور را از مشکلات بسیاری که با آن مواجه هستیم، رهایی بخشد.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم