ایران، قم

20.54°C
آسمان صاف
دوشنبه
17.14°C / 23.61°C
سه شنبه
16.28°C / 29.6°C
چهارشنبه
19.35°C / 29.43°C
پنج شنبه
17.77°C / 27.31°C
جمعه
18.12°C / 27.37°C
شنبه
20.95°C / 30.91°C
وضعیت اصلاح طلبان در آینده

وضعیت اصلاح طلبان در آینده

فاضل‌میبدی در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: استقبال مردم از اصلاح‌طلبان در 1400؛ منوط به عملکرد مناسب کابینه دوازدهم

شکست‌های پیاپی اصولگرایان در انتخابات مجلس، شورای شهر و از همه مهم‌تر ریاست‌جمهوری موجب شده تا این جریان از هر فرصتی برای زیر سؤال بردن جریان رقیب یعنی اصلاحات بهره جویند. اکنون نیز نظر منفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به بیطرف که برای اداره امور وزارتخانه نیرو از سوی روحانی به خانه‌ملت معرفی شده بود، بهانه جدید تندروهای اصولگرا برای نمایش اختلاف و افتراق میان اصلاح‌طلبان شده است؛ غافل از این‌که اقدامات تخریبی این چنین راه به جایی نخواهد برد. بالاخره در هر جریان و حزب و گروهی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد اما به این معنا نیست که این تفاوت در دیدگاه‌ها به معنای اختلافات جدی در جریان اصلاحات است. در همین خصوص به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققين و مدرسين پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نوآوران آنلاین-  * این روزها برخی سعی دارند اتحاد جریان اصلاحات را زیر سؤال ببرند. این عده همچنین برای ایجاد افتراق و انشقاق میان اصلاح‌طلبان در تلاش هستند و عدم اعتماد مجلس به بیطرف برای تصدی وزارتخانه نیرو را دستاویزی قرار دادند تا از این طریق به اختلاف‌نظرات جزئی دامن بزنند و حاشیه را پررنگ‌تر از متن جلوه دهند. به نظر شما این حاشیه‌ها و بداخلاقی‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟

نمی‌توان منکر وجود برخی تفاوت دیدگاه‌ها در میان افراد یک حزب یا جریان شد بالاخره همه جریان‌های سیاسی در برخی از مسائل دیدگاه‌های متفاوتی دارند و البته نمی‌توان این تفاوت‌ها را به معنای نبود اتحاد تلقی کرد. نباید درخصوص موضوع عدم اعتماد به بیطرف و یا رأی بسیار پایین حجتی با هدف تضعیف اصلاح‌طلبان بزرگنمایی و اغراق شود. اختلاف‌سلیقه‌ها در هر حزب و جریانی وجود دارد اصلاح‌طلبان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. علاوه بر نقاط قوت و عملکرد مناسب فراکسیون امید در همه زمینه‌ها اما از این نکته نیز غافل نشویم که فراکسیون امید مجلس نیز می‌توانست بهتر و منسجم‌تر و قوی‌تر عمل کند. همانطور که از روحانی برای معرفی کابینه دوازدهم انتظاری بیش از این داشتیم، انتظارمان از فراکسیون امید نیز بیش از این بود. تلاش اصولگرایان برای ایجاد افتراق و انشقاق در میان اصلاح‌طلبان نیز ناشی از شکست‌هایشان در انتخابات است.

* علاوه بر جریان‌سازی اصولگرایان شاهد این بودیم که برخی از اصلاح‌طلبان نیز به تخریب فراکسیون امید مجلس پرداختند و اعلام کردند که عدم اعتماد به بیطرف، به‌عنوان شخصیتی اصلاح‌طلب، نهایت ضعف فراکسیون امید بود. در حقیقت طرح انتقادات این‌چنینی از سوی برخی اصلاح‌طلبان، آب به آسیاب جناح رقیب ریختن است. به نظر شما آیا این اقدام حرکت در مسیر اصولگرایان یعنی همان تخریب جریان اصلاحات نیست؟

در شرایط کنونی نکته‌ای که اصلاح‌طلبان باید در نظر داشته باشند این است که نباید به کوچکترین اختلاف سلیقه‌ها از درون دامن زده شود و زمینه مناسب برای اصولگرایان فراهم شود تا به تخریب بیشتر بپردازند. از‌این‌رو ضروری است که اصلاح‌طلبان همچون همیشه متحد و منسجم باشند چراکه چیزی از دست نداده‌اند و اکثریت کابینه پیشنهادی دوازدهم با رأی قاطبه نمایندگان مجلس به قطار تدبیر و امید پیوستند و عدم اعتماد به یک شخص امری طبیعی است.

* به نظر شما وزرای دولت دوازدهم از این پس چه رسالت مهمی در پیش دارند؟

برخی تندروهای جریان رقیب همواره در تلاش هستند تا با ایجاد حواشی، حواس دولتمردان را به‌نحوی پرت کنند که از پرداختن به رفع مشکلات کشور غافل بمانند و بعد از چهار سال بهانه خوبی برای تخریب اصلاح‌طلبان داشته باشند. از این رو ضروری است که وزرای دولت دوازدهم طی چهار سال پیش‌رو با عملکرد خوب خود و همچنین حفظ انسجام درون‌حزبی عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند تا در انتخابات 1400 نیز شاهد استقبال مردم از اصلاح‌طلبان باشیم. اما اگر این تفاوت دیدگاه‌ها در عملکردشان تأثیر منفی بگذارد و به جای رفع مشکلات به حواشی توجه کنند، مردم از رأی به آن‌ها دلسرد می‌شوند. وزرا باید تمام انرژی خود را صرف تحقق وعده‌های انتخاباتی روحانی کنند تا در 1400 نیز شاهد تداوم حضور اصلاح‌طلبان در تصمیم‌گیری‌ها و مناصب اجرایی کشور باشیم. اما اگر برخی از اختلافات به نحوی ایجاد و دامن زده شود که دولت، مجلس و اصلاح‌طلبان دلسرد شوند، با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهیم شد. ازاین‌رو بزرگان اصلاح‌طلب باید روحیه اتحاد و حفظ انسجام را تقویت کنند تا شاهد حرکت یکپارچه کشور به سوی رشد و شکوفایی و همچنین دستیابی به توسعه پایدار باشیم. کشور اکنون در شرایط اقتصادی نامناسبی به‌سر می‌برد که باید برای رفع همه نواقص و کاستی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد. وزرای دولت دوازدهم باید با انگیزه برای رفع مشکلات تلاش کنند. به‌عنوان نمونه بیکاری مشکلی است که باید در اولویت دولتمردان قرار گیرد و برای رفع این مشکل همه باید بسیج شوند تا در دولت دوازدهم شاهد ریشه‌کنی این معضل باشیم. باوجود مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت تیم اقتصادی دولت دوازدهم به خوبی عمل کرد و امیدواریم حرکت رو به جلوی اقتصاد را در دولت دوازدهم نیز شاهد باشیم. اصلاح‌طلبان باید پایبند به وعده‌هایی باشند که به مردم داده‌اند و تلاش کنند که به مطالبات، جامه عمل بپوشانند. توجه به این نکته ضروری است که فراکسیون امید و دولت را می‌توان نقد کرد اما نقدی که باعث کدورت و اختلاف و دوگانگی و از روی غرض‌ورزی نباشد. به اعتقاد من  میان برخی تندروها و جریان اصولگرایی باید تفکیک قائل شد. خوشبختانه اصولگرایان واقعی به این نتیجه رسیده‌اند که باید در گفتار و رفتارشان تجدیدنظر کنند اما برخی افراد تندرو هستند که از دیرباز با جریان اصلاحات مشکل داشته و از هر فرصتی برای ایجاد افتراق میان اصلاح‌طلبان سوء‌استفاده می‌کنند.

* پس شما هم اعتقاد دارید که اصولگرایان اغراق می‌کنند و با بزرگ کردن تفاوت دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان قصد دارند شیرینی رأی بالای مجلس به کابینه پیشنهادی را تلخ ‌کنند؟

تفاوت سلیقه و اختلاف‌نظر در هر حزب و جریانی وجود دارد. در اردوگاه اصولگرایی نیز اختلاف‌نظر وجود دارد اما آن‌ها اختلافات در جریان رقیب را بزرگنمایی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی فقط براساس منافع خود عمل می‌کنند.

آرزو قادری

روزنامه‌‌نگار

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم