ایران، قم

21.41°C
Light rain
یکشنبه
18.85°C / 29.87°C
دوشنبه
19.17°C / 23.14°C
سه شنبه
16.91°C / 26.11°C
چهارشنبه
19.13°C / 29.43°C
پنج شنبه
18.01°C / 28.65°C
جمعه
21.72°C / 30.62°C
احزاب و مطبوعات قدرتمند مسئولان را پاسخگو می‌کنند

احزاب و مطبوعات قدرتمند مسئولان را پاسخگو می‌کنند

آیت‌ا... سید حسین موسوی تبریزی: راه‌حل اینکه مسئولان در هر جایی مجاب به پاسخگویی باشند ایستادگی، مطالبه‌گری و پرسشگری مردم است؛ ولی متاسفانه در جامعه هنوز تشکل‌های قوی و احزاب قدرتمند وجود ندارد. مهم‌ترین مسئولیت احزاب مساله امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر است. چرا که امروزه مثل سابق نیست که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فردی فایده چندانی داشته باشد. تنها راهی که بخواهیم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در جامعه احیا کنیم بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر جمعی است. تنها راه این مساله نیز داشتن احزاب قوی‌، قدرتمند، قانونی و پاسخگو است. اینها می‌توانند با پرسشگری مسئولان را پاسخگو کنند.
 اصل پاسخگویی نه تنها خوب است بلکه وظیفه مسئولان است. برای اینکه مسئولان از سوی مردم و با رای آنها به مناصب و موقعیت‌های مختلف دست پیدا می‌کنند. اما زمانی که مسئولان پاسخگو نباشند یا خدای ناکرده امر پاسخگویی به جامعه را به‌درستی انجام ندهند این مساله تاثیرات منفی خود را در جامعه خواهد گذاشت. هر چند عدم پاسخگویی درست خیلی بدتر از پاسخگو نبودن است. اینکه برخی در ظاهر نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند اما پاسخ‌های درست و صحیحی ندهند تاثیرات به مراتب بدتری در جامعه خواهد داشت. نتیجه این نوع رویکرد این خواهد شد که مردم نسبت به صدق گفتار مسئولان شک و تردید خواهند کرد.
نباید این نکته مهم را از یاد برد که ادامه این نوع رویکرد و رفتار ولو نامرئی جز اینکه به بدبینی و ناامیدی مردم نسبت به عملکرد مسئولان و برخی ارکان حاکمیت دامن زند نتیجه دیگری نخواهد داشت. لذا مسئولان شرعا باید نسبت به عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند چرا که همه اعضای حکومت به نحوی با رای مردم روی کار آمده‌اند. مثلا کسی که از رئیس‌جمهور برای فعالیت در منصبی حکم می‌گیرد با رای مردم آمده یا استانداری که از وزیر کشور حکم می‌گیرد، وزیر کشوری که از مجلس رای اعتماد گرفته و از رئیس‌جمهور حکم می‌گیرد نیز در واقع در سلسله مراتب با رای مردم انتخاب شده‌اند. به همین جهت، همه مسئولان باید در برابر مردم جوابگو باشند.
یکی از بهترین راه‌های استحکام نظام نیز این است که مسئولان در هر حوزه‌ای نسبت به امور جاری کشور به مردم پاسخ دهند. بدین صورت که مردم جست‌وجو‌گر باشند و پرسشگری کنند و مسئولان نیز مبتنی بر پرسش‌های پاسخ‌های متناسب و صحیحی دهند. این مهم‌ترین راه برای ایجاد اعتماد هر چه بیشتر در جامعه نسبت به حاکمیت است. وقتی پاسخگویی نباشد شک و تردیدها نسبت به روندها و عملکردها زیاد می‌شود و به علتی که به کسی پاسخگو نیستند، روند عملکردهای نامطلوب روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
نگاهی به پرونده‌های تخلفات اقتصادی که اخیرا مطرح می‌شود به دلیل همین امر پاسخگو نبودن افراد نسبت به عملکردهایشان است. البته راه‌حل اینکه مسئولان در هر جایی مجاب به پاسخگویی باشند ایستادگی، مطالبه‌گری و پرسشگری مردم است. ولی متاسفانه در جامعه هنوز تشکل‌های قوی و احزاب قدرتمند وجود ندارد. مهم‌ترین مسئولیت احزاب مساله امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر است. چرا که امروزه مثل سابق نیست که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فردی فایده چندانی داشته باشد. تنها راهی که بخواهیم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در جامعه احیا کنیم بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر جمعی است. تنها راه این مساله نیز داشتن احزاب قوی‌، قدرتمند، قانونی و پاسخگو است. اینها می‌توانند با پرسشگری مسئولان را پاسخگو کنند. در این میان نقش مجلس و دستگاه قضائی بسیار مهم است چرا که این قوا می‌توانند از دولت هم بازخواست کرده و پاسخگویی مطالبه کنند. از این رو به نظر می‌رسد نخستین مساله‌ای که باید تقویت شود داشتن احزاب قدرتمند و مطبوعات مستقل و آزاد است. احزاب و مطبوعات نیز باید واقعا احساس وظیفه و مسئولیت کنند و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم