ایران، قم

23.48°C
آسمان صاف
یکشنبه
17.79°C / 27.28°C
دوشنبه
18.97°C / 29.65°C
سه شنبه
19.32°C / 29.22°C
چهارشنبه
20.45°C / 30.25°C
پنج شنبه
21.43°C / 27.55°C
جمعه
19.98°C / 27.49°C
مدیریت بحران در فرهنگ علوی / خردهایی که به خواب رفته‌اند

مدیریت بحران در فرهنگ علوی / خردهایی که به خواب رفته‌اند

سعیدیان فر عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید به آرمان‌های امام علی(ع) توجه کنیم تا جامعه‌ای علوی داشته باشیم، گفت: یکی از وجوه زندگی حضرت علی(ع) که می‌تواند از وقوع بسیاری از بحران‌ها در جامعه جلوگیری کند وحدت‌گرایی است.
حجت‌الاسلام محمدجعفر سعیدیان‌فر، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه امام علی(ع) را در نهج‌البلاغه باید جست‌وجو کرد، افزود: ایشان در نهج‌البلاغه بر خردگرایی تکیه زیادی دارد و در خطبه ۲۲۴ می‌فرماید: «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ؛ به خدا پناه می‌برم از اینکه خردم به خواب بی‌خبری رود». یعنی ایشان خوابیدن عقل را یکی از بلاهایی می‌داند که از آن باید به خدا پناه برد. در خطبه اول نهج‌البلاغه نیز فلسفه بعثت پیامبران را خارج کردن گنجینه‌های خفته عقل از خاک‌ها ذکر می‌کند.
وی اظهار کرد: امامت بر سه پایه معرفت، محبت و ولایت استوار است، اما متأسفانه در جامعه ما بیشتر بر محبت و دوستی ائمه(ع) تکیه می‌شود، آن هم به گونه‌ای که اغلب از راه آنان جداست و به آرمان‌های آنها توجهی نمی‌شود.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از آرمان‌های امام علی(ع) صداقت بود، اظهار کرد: ایشان هیچ وقت حاضر نشد دروغ بگوید یا پیمانی را با مکر و دروغ ببندد؛ چنانکه در خطبه ۴۱ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وفا با صداقت توأم است و کسی که به قیامت اعتقاد دارد، هیچ‌گاه مکر نمی‌کند». در ادامه خطبه نیز می‌فرماید: «در زمانه‌ای هستیم که بسیاری از مردم مکر را زیرکی می‌دانند، در صورتی که این‌طور نیست و معاویه از من زیرک‌تر نیست، من بسیاری از راه‌های حیله را بلدم، ولی به هر کاری دست نمی‌زنم».
حجت‌الاسلام سعیدیان‌فر تصریح کرد: باید به آرمان‌های امام علی(ع) و سایر ائمه توجه کنیم تا جامعه‌ای علوی داشته باشیم. اگر از این آرمان‌ها فاصله بگیریم، عنوان علوی را با خود داریم، ولی به صرف محبت اکتفا خواهیم کرد.
وی بیان کرد: اگر به تجربه‌های امام علی(ع) در دوره ۲۵ ساله بعد از پیامبر(ص) تا قبل از رسیدن به خلافت و نیز تجربه‌های دوره حکومت ایشان که با بحران‌های زیادی همراه بود توجه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که از وقوع بسیاری از بحران‌ها می‌توانستیم جلوگیری کنیم. مثلاً یکی از وجوه زندگی امام علی(ع) وحدت‌گرایی بود. ایشان به مدت بیست و سه سال برای اینکه وحدت جامعه اسلامی حفظ شود، حاضر نشد جنگ و ستیز و فرقه‌گرایی شکل بگیرد.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در جامعه خودمان بسیار به وحدت‌گرایی نیاز داریم و تنگ‌نظری‌هایی که در روابط افراد با یکدیگر اعمال می‌شود، برای جامعه بسیار خطرناک است. از طرف دیگر، امام علی(ع) در دوره حاکمیت خود به حقوق همه انسان‌ها توجه داشت و زمانی که گروهی از غیر مسلمانان از نوع رفتار فرمانداری شکایت داشته و به ایشان نامه نوشتند، امام واکنش شدیداللحنی به آن فرماندار نشان داد.
وی اضافه کرد: امام علی(ع) در آخرین خطبه نهج‌البلاغه از قول پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که اقوام قبلی هلاک شدند، چون حق افراد را به آنها نمی‌دادند و آنها این حق را با رشوه و فساد می‌خریدند. فساد چیزی است که در جامعه علوی مفهوم ندارد و بسیار مهم است که این وجوه را در جامعه مورد توجه قرار دهیم.
Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم