ایران، قم

18.89°C
تمام ابری
جمعه
17.79°C / 27.16°C
شنبه
18.2°C / 26.75°C
یکشنبه
18.43°C / 27.64°C
دوشنبه
21.18°C / 30.9°C
سه شنبه
18.47°C / 27.25°C
چهارشنبه
14.9°C / 24.15°C
دستاورد اصلی سیدالشهدا، شكستن بت قداست خلیفه نامشروع بود

دستاورد اصلی سیدالشهدا، شكستن بت قداست خلیفه نامشروع بود

حجت السلام و المسلمين جاودان
قداست بخشی به این خلفا و اوامرشان عملا به مهمترین مانع مقابل مسیر هدایت انسانها تبدیل شده بود و مسلمانان با تمسك به این قداست، انواع محرمات الهی از قتل فرزند پیامبر گرفته تا شرابخواری و تخریب كعبه را به قصد قربت انجام می دادند...آنها با لعن علی(ع) و خاندان پیامبر فضایی به وجود آورده بودند كه افراد منسوب به خاندان پیامبر حتی از حضور در كوچه و بازار واهمه داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین جاودان نتیجه و دستاورد اصلی قیام سیدالشهدا (ع) را شكستن بت قداست خلفای نامشروع اموی دانست و افزود: قداست بخشی به این خلفا و اوامرشان عملا به مهمترین مانع مقابل مسیر هدایت انسانها تبدیل شده بود و مسلمانان با تمسك به این قداست، انواع محرمات الهی از قتل فرزند پیامبر گرفته تا شرابخواری و تخریب كعبه را به قصد قربت انجام می دادند.
در واقع در آن زمان مقام خلیفه رسول خدا(ص) در چشم و ذهن مردم از خود رسول خدا بالاتر رفته بود، چرا كه آنها برای اطاعت از فرمان حضرت خلیفه، اوامر قطعی خدا و رسول را زیر پا می گذاشتند.
به گزارش خبرنگار "آینده"؛ استاد جاودان شب گذشته در مراسمی در شب شهادت حضرت سجاد (ع)، افزود: همواره وظیفه امامان شیعه(ع) تبیین مسیر درست هدایت در مقابل مردم بود و البته آنها به میزان یاورانی كه داشتند، می توانستند در جامعه منشا اثر باشند. امیرالمومنین(ع) در زمان خود فرمود با 40 تن می تواند قیام كند كه البته 3 یار بیشتر نداشت؛ امام حسین (ع) هم در مقابل لشگر 30 هزار نفره یزید، 72 یار بیشتر نداشت و البته كاركرد این 72 تن نیز چیزی جز شهید شدن نبود، اما آنها با شهادت خود قداست بیجای به وجود آمده برای خلفای ناحق اموی كه به واسطه آن دستورات و احكام مسلم دینی تبیین شده از سوی رسول خدا(ص) را زیر پا می گذاشتند و روشن است وقتی آنها با قصد قربت نوه پیامبر را به شهادت رساندند، شرابخواری و محرمات دیگر را راحت تر انجام می دادند.
حتی زمانی كه لشگر یزید به مكه حمله كرد و برای آتش زدن كعبه منجنیق آوردند و قبل از پرتاب اولین سنگ آتشین چند نفر با صاعقه كشته شدند، فرمانده آنها صاعقه در آن منطقه را طبیعی و عادی دانست و خود سنگ آتشین دیگری به سوی كعبه پرتاب كرد و آنها حتی خانه خدا را آتش زدند.
با این حال قیام امام حسین (ع) باعث شد تا آرام آرام این قداست جعلی ایجادشده برای دستگاه خلفا شكسته شود و با آگاهی مردم، این سد اصلی مقابل دینداری برداشته شود.
استاد جاودان این باور عمومی را ناشی از ده ها سال كار تبلیغاتی بنی امیه، لعن امیر مومنان و معرفی كردن خاندان پیامبر به عنوان اصلی ترین مانع دین دانست و با اشاره به چند مثال تاریخی افزود: به عنوان نمونه در جنگ صفین فردی از سپاه معاویه به سراغ هاشم مرقال، از بزرگان لشكر امیرالمومنین رفت و گفت، چرا در لشگر كسی رفته اید كه اصلا نماز نمی خواند؟ در حالی كه اولین كسی كه در عالم بعد از رسول خدا نماز خواند، علی بن ابیطالب بود. اما آنها با لعن علی(ع) و خاندان پیامبر فضایی به وجود آورده بودند كه افراد منسوب به خاندان پیامبر حتی از حضور در كوچه و بازار واهمه داشته باشند.
این استاد تاریخ اسلام معجزه امام سجاد(ع) را معجزه اخلاق و كاشتن بذر محبت دانست كه باعث شد در 35 سال دوران امامت خود، فضا را تغییر دهد و از دوران امام باقر(ع) ائمه از ابتدا آموزش احكام اسلام به مسلمانان را آغاز كردند. این در حالی بود كه امام سجاد می گفتند در كل مكه و مدینه حتی 20 نفر نیستند كه خاندان پیامبر را دوست بدارند و به علاوه حضرت با برخی مشكلات حتی در خود خاندان اهل بیت روبرو بود.
ایشان ادامه داد: زمانی كه لشگر یزید به مدینه حمله كرد و آن جنایات را انجام داد، شماری از مخالفان بنی امیه هم دست به شورش زدند. در این شرایط مروان حكم، از سران بنی امیه برای زن و خانواده اش احساس خطر كرد و بعد از آن كه عبدالله بن عمر به او جواب رد داد، به سراغ امام سجاد (ع) رفت و ایشان مدتها از خانواده او در باغهای مدینه پذیرایی كردند؛ این برخورد اخلاقی امام با خانواده شخصی بود كه به حاكم مدینه توصیه كرده بود اگر امام حسین(ع) بیعت نكرد، او را بكش. امام سجاد همچنین هرشب ناشناس به ایتام و فقرای شهر كمك می رساند و معجزه اخلاق ایشان و كاشتن بذر محبت خاندان نبوت وضع را تغییر داد؛ به گونه ای كه چند سال بعد، زمانی كه امام به حج می رفتند، علمای شهر همه منتظر ایشان می ماندند و پشت سر ایشان می رفتند و یا در شلوغی حج، زمانی كه هشام بن عبدالملك، فرزند خلیفه قادر به استلام حجرالاسود نبود، مردم خود برای حضرت زین العابدین(ع) راه باز می كردند كه نشانه احترام بالای آنان به ایشان بود.
منبع: آینده

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم