ایران، قم

20.54°C
آسمان صاف
دوشنبه
17.14°C / 23.61°C
سه شنبه
16.28°C / 29.6°C
چهارشنبه
19.35°C / 29.43°C
پنج شنبه
17.77°C / 27.31°C
جمعه
18.12°C / 27.37°C
شنبه
20.95°C / 30.91°C
دیدار اعضای کمیته فرهنگی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با دفتر فرهنگ معلولین

دیدار اعضای کمیته فرهنگی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با دفتر فرهنگ معلولین

دوشنبه 28 دی‎ماه 1394 دفتر فرهنگ معلولین به قدوم پژوهشگران برجسته از مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه آراسته شد. ساعت 18 تا 20 بیست نفر از این تشکل تشریف آوردند. اینان بیش از هرچیز دغدغه‎های انسان دوستی و کرامت انسانی داشتند و می‎خواستند روش تکریم معلولان را بدانند.

لحظاتی پس از ساعت شش جلسه شروع شد، نخست آقای محمد نوری گزارش مبسوطی از اقدامات و فعالیت‎های این دفتر عرضه کرد. سپس زمان طرح پرسش فرا رسید و مدیریت دفتر به این پرسش‎ها جواب گفت. آنگاه به تناول شام پرداختند و پس از گفت‎وگوی آزاد، جلسه به اتمام رسید.

گزارش مدیریت دفتر

آقای محمد نوری ابتدا به این موضوع پرداخت که روحانیت به ویژه پژوهشگران و مدرسین و مبلغین روحانی از گروه‎های بسیار مهم مرجع است و می‎تواند در تحولات جامعه معلولین مؤثر باشد. هدایت فکری مردم و شاکله‎دهی و خط دادن به اندیشه مردم و اینکه مطابق معارف دینی به معلولین احترام داشته باشند از کارهای مهمی است که فقط از روحانیت برمی‎آید. در اصل روحانیون دو کار مهم باید برای معلولان انجام دهند:

1ـ تدوین و تنقیح اندیشه دینی مرتبط به معلولین

آیات و روایات فراوان یا در فقه احکام بسیار همچنین در کلام متونی درباره معلولین داریم و لازم است اینها به‌روزرسانی گردد و مطابق اقتضائات و نیازهای روز تبیین و منتشر شود. متأسفانه احکام ما در زمینه معلولین ذهنی هنوز رنگ و شکل هزار سال قبل را دارد و به معلولین ذهنی، سفیه گفته می‎شود با اینکه معلولان ذهنی درست است در یک زمینه عقب مانده یا آسیب‎پذیراند ولی گاه در زمینه‎هایی نابغه‎اند. هرسال در ورزش تیم‎های معلولین ذهنی، مدال‎آوران طلا و نقره هستند. اگر سفیه و کودن بودند که نمی‎توانستند در رقابت‎های بسیار مشکل مدال‎آور باشند. البته معلولان چشمی یعنی نابینایان یا ناشنوایان یا معلولین ضایعه نخاعی و حرکتی هم در ورزش‎های پارالمپیک پیشرفت‎های چشمگیر داشته‎اند.

در متون دینی اسلامی و شیعی بسیار از تکریم معلولان گفته شده، اما متأسفانه گاه اینها را تحرف شده عرضه کرده‎اند، گاه مخلوط به عناصر یهودی و ضعیف شده و بالاخره هنوز متون واقعی آنگونه که سیره رسول خدا(ص) است عرضه نشده است. وظیفه نخبگان روحانیت مثل شما است که اینها را بازنویسی و عرضه کنید.

لازم به ذکر است یهود و مسیحیت یعنی کتاب عهدین، دیدگاه منفی نسبت به معلولین دارد و معلولیت را نشانه‌ای از خشم پروردگار می‎دانند ولی در اسلام کاملاً برعکس است. مثلاً در قصص انبیاء در قرآن تحلیل‎های بسیار انسانی و مطلوب از معلولین عرضه شده است.

2ـ کار دوم روحانیت اطلاع‎رسانی و وعظ است. در سخنرانی‎ها و در کارهای رسانه‎ای، روحانیت باید مروج و مبلغ همه اقشار آسیب‌مند اجتماعی از جمله معلولان باشد. در ایران 10 درصد از جامعه معلولیت دارند یعنی قشر وسیعی و لازم است برای این قشر انبوه اجتماعی برنامه‎های تبلیغی مستقل باشد.

متأسفانه برنامه تبلیغی مستقل برای معلولین تاکنون در حوزه اجرا نشده است. دفتر تبلیغات و دیگر نهادهای تبلیغی و معاونت تبلیغی حوزه برای کارگران، برای روستائیان، برای دانش‎آموزان، مبلغ اعزام کرده ولی هیچگاه برای معلولین اعزام مبلغ نداشته‎ایم. البته فعالیت‎های محدود و موقت بوده مثلاً دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی یک گروه جهت آموزش زبان اشاره برای طلاب مبلغ تجهیز کرد و یک سال کار کردند و مبلغینی برای ناشنوایان اعزام شدند ولی این هسته و سامانه هم کمرنگ شده است.

اما نسبت به مجمع مدرسین و محققین تشکر می‎شود که اهتمام ویژه به امور انسانی و حقوق بشری معلولان نموده‎اند و اقداماتی داشته و حداقل با این دفتر تشریک مساعی نموده‎اند. لازم است مجامع جهانی مثل یونیسف و یونسکو و ایسسکو بدانند مجمع مدرسین و محققین با رویکردی که نسبت به تکریم انسانی دارد به خوبی توانسته در عرصه ترویج انسان دوستی و حقوق بشر معلولان را سامان‎دهی نماید. متأسفانه ما با برخی نهادهای حوزوی چندبار نامه‎نگاری جهت تشریک مساعی کردیم ولی پاسخی دریافت نشده ولی هرگاه برای امور معلولان از مجمع مشورت خواسته یا کاری داشته‎ایم، خوب همکاری کرده‎اند.

بهرحال روحانیت در کنار معلمین، استادان دانشگاه و روزنامه‎نگاران جزء گروه‎های مهم مرجع و تعیین کننده هستند. اما مدیریت و معاونان مدیریت حوزه بدون اینکه این دفتر پیش قدم شود، خودشان باید بیایند و اقدامات مشترک را آغاز کنند نه اینکه چند بار بگوییم، زنگ بزنیم و محل نگذارند. البته مجمع انصافاً خوب همکاری کرده است.

مسأله مهم و بعدی که روحانیت باید سامان‎ دهد پذیرش معلولین در حوزه علمیه قم است. برخی شهرها پذیرش دارند اما قم پذیرش را ممنوع کرده‎اند. همه ادیان از معلولین برای تبلیغ و ترویج دینی استفاده می‎کنند ولی اینجا شرط سلامت را تصویب کرده‎اند. با اینکه معلولین هیچ چیز کمتر از افراد عادی ندارند و سخن آنان در مردم تأثیر بهتر دارد.

اما نسبت به فعالیت‎های این دفتر چند نکته عرض کنم. این دفتر تخصصی برای نخبگان معلول و فقط فعالیت علمی و فرهنگی انجام می‎دهد و تمامی محصولات را رایگان در اختیار جامعه هدف قرار می‎دهد. این دفتر توسط حجت السلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی در مهرماه 1390 تأسیس شده و تاکنون بیش از چهار هزار ساعت تولید کتاب گویا داشته است. کتب گویا با ویژگی‎ها و کیفیت برتر عرضه شده است. مدیریت آن را یک نفر خانم نابینا به نام منصوره ضیایی‎فر برعهده دارد. تولید کتاب گویا با چند هدف تعقیب شده است: فرهنگ‎سازی و ترویج فرهنگ شیعی در جامعه هدف؛ دوم دو منظوره بوده یعنی هم نابینایان و هم افراد عادی بتوانند استفاده کنند؛ سوم با حداقل امکانات و حداکثر کیفیت عرضه شده است؛ چهارمین ویژگی مرتبط به امور فنی است و تلاش کرده‎ایم مجموعه‌ای تولید کنیم مثلاً یک مجموعه درباره زن و خانواده و یک مجموعه درباره اعجاز قرآن و غیره. گام بعدی این است که تأثیر و کارآیی کتب صوتی را با تعبیه راهنما و نیز با موضوعی و دایرۀالمعارفی کردن آنها افزایش دهیم. ویژگی مهم دایرت المعارف‎ها این است که هر قسمت و هر مدخل را می‎توان ظرف چند ثانیه پیدا کرد و مطالعه کرد. کتاب گویا هم باید همین‎گونه باشد. البته نصب این ویژگی‎ها بسیار دشوار است و مشغول هستند.

در زمینه تولید کتب مذهبی بریل، تولید آثار مرجعی مثل دانشنامه، کتابشناسی‎های لازم برای معلولین را شروع کرده‎ایم چند کار چاپ شده، چند کار در دست نهایی شدن است بالاخره مرجع‎سازی و تولید آثار مرجع در همه فرهنگ‎های یک کار زیربنایی و اصلی است و تا کتاب مرجع نباشد نمی‎توان به سامان‎دهی نهایی فکر کرد.

فعالیت دیگر تولید مجله‎ توان‎نامه است. تلاش شده مجله‎ای وزین، کاملاً علمی، به روز و مهم‎تر رفرنس و محور باشد. لذا هر شماره به موضوع تخصصی اختصاص دارد. نیز سایت و بانک اطلاعات و شبکه موبایل معلولان هم توسط این دفتر راه‎اندازی شده است که هرکدام خودش یک پروژه مستقل است.

غیر از اینها یک مؤسسه مرجع نگاری در دل دفتر فرهنگ معلولین است، یک مؤسسه تولید بریل و تولید کتاب گویا هست، بالاخره ده مؤسسه کار آمد در درون این دفتر هست که هرکدام بودجه و امکانات مستقل می‎خواست ولی حاج آقا شهرستانی به روشی کار را سامان‎دهی کرده‎اند با حداقل‎ها بتوانیم حداکثر تولیدات را داشته باشیم.

پس از سخنان آقای محمد نوری، حجت الاسلام محمود صلواتی مدیر فرهنگی مجمع مدرسین و محققین تشکر کرد؛ به ویژه از آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی و حجت السلام والمسلمین شهرستانی که این تشکل بی‎نظیر را ایجاد کرده‎اند تشکر کرد. آقای کرمی از نویسندگان و وعاظ مشهور حوزه از حاج‎ آقا شهرستانی تشکر کرد و گفت امشب بر معلومات من چیزهای زیادی افزوده شده و فهمیدم معلولین هم یک سوژه فرهنگی و تبلیغی مهم است.

آقای احمدیان نویسنده و پژوهشگر حوزوی؛آقای مهدیه پژوهشگر قرآنی و کلام در حوزه؛ آقای نوریها مترجم و نویسنده؛ آقای ابراهیمی نویسنده و واعظ؛ آقای احمدی مبلغ و مدرس؛ آقای تمسکی استاد حوزه و دانشگاه؛ آقای رضاپور و آقای روزخوش پژوهشگران قرآنی نیز از حاج آقا شهرستانی تشکر کردند و گفتند امشب نکات بسیار درباره معلولین متوجه شدیم.

نیز آقای مقدسی، آقای کوشا و آقای صالحی که همگی از مدرسین حوزه و منبری مشهوراند گفتند ما نمی‎دانستیم مؤسسه‎ای با این عظمت و این همه کار و فعالیت هست و الان که دانستیم وظیفه دیگری داریم و لازم است در تبلیغ و ترویج اینجا بکوشیم و مردم را تشویق به حمایت کنیم.

در ادامه آقای نوری در مورد چند مطلب خیلی خلاصه گفت:

نیاز ما به مباحث، تحلیل‎ها و تحقیقات زیاد است، اما موضوعات اولویت‎دار را در مجله توان‎نامه منتشر کرده‎ایم مثلاً در رشته تاریخ، در رشته فقه و حقوق چه نیازهای علمی و پژوهشی داریم، اینها را لیست کرده‎ایم، اما برخی رشته‎ها هنوز لیست نشده و از شما استدعا می‎کنیم کمک کنید. همچنین انتظار داریم در تبلیغات و نیز در تدریس و فرهنگ‎سازی کمک کنید. یعنی به عنوان کارشناس تجارب و دستاوردهای خود را به ما هم بدهید. زیرا درصدد تهیه جزوه و کتابی هستیم که به توجیه مبلغین و اطلاع‎رسانان و روزنامه‎نگاران بپردازد.

Image

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

 

پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم